Kluczowe działania w celu wzmocnienia układu odpornościowego | WikiRose blog

Kluczowe działania w celu wzmocnienia układu odpornościowego

Artykuł ten podpowiada w jaki sposób naturalnie podejść do rozwiązania problemu niskiej odporności. Dzięki silnemu układowi odpornościowemu nasz organizm jest w stanie skuteczniej bronić się przed atakiem patogenów i będzie posiadał lepszą ogólną odporność na infekcje wirusowe czy bakteryjne.


Co można zrobić, aby uchronić się przed grypą i innymi wirusami 

Grypa jest chorobą wirusową. Wirus grypy przenosi się w powietrzu drogą kropelkową - podczas kaszlu, rozmowy, kichania lub poprzez bezpośredni kontakt np. poprzez podanie ręki. Wirus nieustanie mutuje i dlatego jest tak niebezpieczny!

Na półkuli północnej sezon grypowy rozpoczyna się późną jesienią, a swoją kulminację osiąga zimą. Na grypę może zachorować każdy, szczególnie narażone są jednak osoby starsze, dzieci i osoby z osłabionym układem odpornościowym. Prostymi i dobrymi środkami zapobiegawczymi oprócz mycia rąk i unikania zatłoczonych miejsc, to kluczowe środki ostrożności, bardzo ważna jest zdrowa dieta i budowanie silniejszego układu odpornościowego. Nasz organizm wyposażony jest w mechanizm, który ma za zadanie zwalczać różnego rodzaju infekcje. Ten mechanizm to układ odpornościowy.

Artykuł ten podpowiada w jaki sposób naturalnie podejść do rozwiązania problemu niskiej odporności. Dzięki silnemu układowi odpornościowemu nasz organizm jest w stanie skuteczniej bronić się przed atakiem drobnoustrojów chorobotwórczych i będzie posiadał lepszą ogólną odporność na infekcje wirusowe czy bakteryjne. Napisanie dla Was tego artykułu, po długiej przerwie w publikowaniu na blogu, zawdzięczam pewnej osobie - Wyjątkowej Osobie! - Dziękuje... Mam nadzieję, że poniższe informacje w jakiś sposób będą Wam pomocne. Wkrótce na blogu ukażą się kolejne nowe wpisy  -  zapraszam do odwiedzin:)

Czym jest odporność 

Odporność to zdolność organizmu do obrony przed niekorzystnym wpływem patogenów (wirusów, grzybów, bakterii) przedostających się do wnętrza naszego organizmu. Jeśli patogeny dostaną się do wnętrza organizmu, układ odpornościowy podejmuje szybkie działanie, aby pozbyć się ich, tworząc przeciwciała produkowane przez limfocyty B i T oraz komórki NK. W układzie odpornościowym naszego organizmu, limfocyty pełnią bardzo ważną funkcję, mianowicie chronią nas przed infekcjami, jest to ich najważniejsza rola. Dodatkowo chronią nas przed rozwojem nowotworów. Podwyższony lub obniżony poziom limfocytów, sygnalizuje, że w naszym organizmie dzieje się coś poważnego. Limfocyty powstają w szpiku kostnym czerwonym, grasicy, węzłach chłonnych, śledzionie i grudkach chłonnych błon śluzowych.
Limfocyty B, limfocyty szpikozależne to komórki układu odpornościowego odpowiedzialne za humoralną odpowiedź odpornościową, czyli wytwarzanie przeciwciał. Limfocyty T, limfocyty grasicozależne to limfocyty odpowiedzialne za komórkową odpowiedź odpornościową, wytwarzane są w czerwonym szpiku kostnym, następnie dojrzewają głównie w grasicy, skąd migrują do krwi obwodowej oraz narządów limfatycznych. Natomiast limfocyty NK, to główna grupa komórek układu odpornościowego, mogą niszczyć komórki nowotworowe.

Kluczowe działania w celu wzmocnienia układu odpornościowego


Zasady związane ze wzmocnieniem układu odpornościowego są dość proste. Pierwszym celem jest upewnienie się, że dostarczasz układowi odpornościowemu niezbędnych składników odżywczych, przestrzegając diety prozdrowotnej i stosując odpowiednią suplementację odżywczą. Niedobór praktycznie każdego pojedynczego składnika odżywczego może znacznie osłabić odporność.

Jak zatem wzmocnić odporność? 

Utrzymuj w swoim organizmie odpowiedni poziom witaminy D

Witamina D jest składnikiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Wspomagając działanie układu odpornościowego, pomaga zapobiegać rozwojowi infekcji, takich jak przeziębienia, grypa czy gruźlica, a także zwalczać już występujące objawy tego typu chorób. Współczesne badania pokazują, że witamina D działa na ponad 2000 genów (około 10% ludzkiego genomu) w ludzkim ciele. Obecnie wiadomo, że niski poziom witaminy D jest związany z chorobami przewlekłymi, takimi jak cukrzyca, astma, osteoporoza czy różne rodzaje nowotworów. Niedobór witaminy D może przyczynić się do rozwoju wielu chorób, w tym chorób serca, udaru mózgu, wysokiego ciśnienia krwi, chorób autoimmunologicznych, cukrzycy, depresji i wielu innych. Właściwe dawkowanie witaminy D wpływa korzystnie na nasze zdrowie, nie tylko pomaga leczyć, ale przede wszystkim zapobiegać większości tego typu chorób, dlatego tak niezwykłe ważna dla zdrowia w naszej szerokości geograficznej jest jej odpowiednia suplementacja. Warto zatem zwiększyć poziom witaminy D, jeśli masz niedobory (w naszej szerokości geograficznej większość osób ma niedobór witaminy D) przyjmuj od 2000 do 5000 IU dziennie, w tym osoby dorosłe powinny przyjmować witaminę D najlepiej w połączaniu z 100 mcg K2-MK7.

Obecnie wiadomo, że osoby u których poziom witaminy D we krwi był niższy niż 38 ng / ml, miały dwukrotnie więcej infekcji górnych dróg oddechowych, niż osoby z wyższymi poziomami. U dzieci, które przyjmowały 1200 IU witaminy D dziennie, zmniejszyło się ryzyko zachorowania na grypę o 58 procent. Kobiety, które przyjmowały 2000 IU witaminy D (w celu ochrony kości) miały średnio o 30% mniej epizodów przeziębienia i grypy w porównaniu do kobiet przyjmujących 200 IU tej witaminy. Oznacza to, że szeroko rozpowszechniona suplementacja witaminy D może okazać się bardziej skuteczna i tańsza niż konwencjonalne szczepionki przeciw grypie. Aby zapewnić optymalny stan witaminy D, większość ekspertów ds. zdrowia,  zaleca codzienne dawki od 2000 do 5000 IU, nawet u pozornie zdrowych osób dorosłych. Badania zdecydowanie wspierają ten wyższy poziom dawkowania, szczególnie w miesiącach zimowych.

Wspieraj swój organizm dodatkowymi dawkami Witaminy C

Witamina C (kwas askorbinowy) jest niezbędnym środkiem leczniczym i zapobiegawczym przed infekcjami wirusowymi i bakteryjnymi. To jeden z najskuteczniejszych, najłatwiej dostępnych i najtańszych antyutleniaczy (przeciwutleniacze), substancje te neutralizują wolne rodniki chroniąc organizm przed ich szkodliwymi działaniem. Witamina C blokuje rozmnażanie się wirusów, grzybów i bakterii.  Warto zwiększyć dawkę witaminę C, od 500 do 1000 mg do trzech razy dziennie lub rozważyć przyjmowanie liposomalnej witaminy C w dawce 1000 mg raz lub dwa razy dziennie. Niedobór witaminy C powoduje spadek liczby limfocytów T, na których opiera się działanie układu immunologicznego. Limfocyty T tworzą pierwszą linię obrony w walce z wirusami i bakteriami atakującymi nasz organizm. Witamina C posiada właściwości obronne w stosunku do wielu substancji toksycznych. Jest niezbędna do prawidłowej syntezy kolagenu oraz dla prawidłowego wchłaniania wielu cennych dla zdrowia substancji.

Liposomalna witamina C jest zaawansowaną formą witaminy C zaprojektowaną dla lepszego wchłaniania i wykorzystania w organizmie. Liposomy to małe kuliste komórki, które składają się z zewnętrznej warstwy wykonanej z kwasów tłuszczowych zwanych fosfolipidami pochodzącymi ze słonecznika lub soi. Liposomy mają również wewnętrzny przedział złożony z wody i rozpuszczalnych w wodzie składników aktywnych. Rozpuszczalny w wodzie składnik, taki jak witamina C, jest chroniony w wewnętrznym przedziale strukturą liposomalną. Podstawową zaletą liposomalnej witaminy C jest lepsze wchłanianie. Zdolność naszych komórek jelitowych do przyjmowania wyższych dawek witaminy C ma próg. Dlatego wyższe dawki witaminy C mogą powodować  np. biegunkę. Biodostępność liposomalnej witaminy C jest znacznie większa niż zwykła witamina C, jest ona pobierana do organizmu prawie dwukrotnie więcej niż zwykła witamina C. Warto wziąć 1000 mg dwa lub trzy razy dziennie dla dodatkowej ochrony w okresie przeziębienia i grypy.

Regularnie uzupełniaj swoją dietę wysokiej jakości probiotycznymi produktami

Kluczowym elementem odporności jest prawidłowa mikroflora jelitowa. Istnieje ścisły związek pomiędzy właściwym funkcjonowaniem układu pokarmowego, a naszą odpornością.  Bez przyjaznej, żywej kultury bakterii nie jesteśmy w stanie zdrowo funkcjonować. Przyjazne bakterie wspomagają wytwarzanie składników budulcowych dla zdrowej, silnej ściany jelita, do neutralizacji toksyn, do przeciwdziałania procesom gnilnym w jelitach i rozmnażaniu się patogennej mikroflory m.in. grzybicy (Candida, drożdżaki), salmonelli, pasożytów itp. Jak wykazały liczne badania naukowe, bakterie probiotyczne Lactobacillus acidophilus  hamują rozwój chorobotwórczych drobnoustrojów, głównie poprzez wytworzenie kwaśnego środowiska i produkcję związków o działaniu antybiotycznym. Mają szczególnie korzystny wpływ na układ pokarmowy i proces trawienia, oczyszczają przewód pokarmowy i jelita z toksyn oraz ubocznych produktów przemiany materii. Utrzymują w dobrej formie układ immunologiczny, poprzez wzmaganie aktywności komórek odpornościowych oraz nasilają produkcję przeciwciał.

Utrzymuj prawidłowe stężenie kwasu solnego w swoim żołądku

Prawidłowe stężenie kwasu solnego w żołądku jest nieodłącznym elementem właściwie funkcjonującego układu pokarmowego i prawidłowej mikroflory jelitowej. Kwas solny (HCL) jest naturalnym składnikiem soku żołądkowego każdego człowieka. Właściwe stężenie kwasu solnego w soku żołądkowym to kluczowy element zdrowia i jednocześnie najważniejszy element w prawidłowym procesie trawienia. Jeśli brakuje kwasu solnego w soku żołądkowym wówczas układ pokarmowy nie działa prawidłowo, a organizm nie wchłania istotnych dla zdrowia składników odżywczych. Nawet zdrowa dieta nie będzie w stanie zapewnić człowiekowi właściwego zdrowia, jeśli w procesie trawienia zabraknie istotnego elementu jakim jest prawidłowo zakwaszony żołądek. Kwas solny jest naturalnym stymulatorem trawienia, wspomaga trawienie białka poprzez aktywację pepsyny, głównego enzymu soku żołądkowego biorącego udział w trawieniu białka i wchłanianiu peptydów oraz aminokwasów. Ponadto stymuluje uwalnianie enzymów jelitowych, działa odkażająco, hamuje rozwój drobnoustrojów chorobotwórczych (niszczy wirusy i bakterie, stanowi  barierę dla pasożytów), pomaga utrzymać zdrową równowagę flory jelitowej, wzmaga wchłanianie z jelit do krwi większości witamin oraz biopierwiastków w tym żelaza, magnezu, miedzi, itd. Często nieodpowiednio zakwaszony żołądek powoduje powstanie anemii, w tym anemii złośliwej.

Wspomóż swój organizm wysokiej jakości suplementem multiwitaminowym i mineralnym

Niezwykłe znaczenie w naturalnym i profilaktycznym podejściu do leczenia i budowania odporności mają mikroskładniki odżywcze. Optymalna dawka witaminy C i witaminy D w połączeniu z grupą  mikroskładników odżywczych mają kluczowe znaczenie dla zdrowia układu odpornościowego i skutecznie zwiększają właściwości przeciwwirusowe. Mikroskładniki odżywcze przeciwdziałają enzymatycznemu niszczeniu tkanki łącznej, stabilizując ją i tworząc w ten sposób skuteczną barierę przed rozprzestrzenianiem się wirusów. Poza regularnym dokładnym myciem rąk warto wspomóc swój organizm wysokiej jakości suplementem multiwitaminowym i mineralnym (szczególnie ważne są witaminy A, C, D, E, witaminy z grupy B, wapń, magnez, cynk, selen, aminokwas lizyna i prolina, ekstrakt z zielonej herbaty i inne) - to najskuteczniejszy środek przeciwko grypie.

Doskonałym środkiem multiwitaminowym i jednocześnie odżywczym jest spirulina. Spirulina posiada silne działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe, przeciwutleniające, przeciwzapalne i przeciwnowotworowe. Posiada zdolność do regeneracji komórek układu nerwowego. Spirulinia to źródło dużej ilości wysokowartościowego białka pochodzenia roślinnego (60-70%), tzw. kompletnego – zawierającego wszystkie niezbędne perfekcyjnie zbilansowane aminokwasy w tym lizynę i prolinę. Jest także bogatym źródłem kwasów tłuszczowych, minerałów chelatowanych i całej gamy witamin. Spirulina charakteryzuje się wysoką przyswajalnością na poziomie 85–95%. Polecana jest dla tych, którzy w naturalny sposób chcą wzmocnić swój organizm, ochronić się przed chorobami i zarazem zafundować sobie mega dawkę energii.

Pamiętaj, zasadnicze znaczenie w budowaniu odporności ma zdrowy styl życia! 

Aby cieszyć się dobrym samopoczuciem i zapobiec rozwojowi wielu groźnych chorób, przede wszystkim należy dbać o odpowiednio zbilansowaną dietę, codzienną aktywność fizyczną, higienę osobistą oraz zdrowy sen. Unikaj rafinowanych cukrów i upewnij się, że otrzymujesz dużo wysokiej jakości białka i niezbędnych kwasów tłuszczowych. Unikaj toksyn, wysypiaj się odpowiednio. Często, dokładnie myj ręce. Wymienione elementy, mają istotne znaczenie w zapewnianiu ogólnego wsparcia i poprawy odporności organizmu. Wzmocnienie układu odpornościowego nie tylko zwiększa odporność na przeziębienia, grypę i inne infekcje, ale może również pomóc chronić się przed chorobami przewlekłymi.

Zdrowia życzę:)
Eluszka

Źródła podano w artykułach:
https://www.wikirose.pl/2013/09/witamina-d-jej-niedobor-to-prawdziwa.html
https://www.wikirose.pl/2017/03/witamina-k2-mk7-i-jej-nadzwyczajne-dzialanie-w-profilaktyce-i-leczeniu-miazdzycy-i-osteoporozy.html
https://www.wikirose.pl/2016/09/liposomalna-witamina-c-nie-ma-sobie-rownych.html
https://www.wikirose.pl/2013/08/probiotyk-prawidowa-flora-jelitowa.html
https://www.wikirose.pl/2016/07/11-zdrowych-nawykow.html
https://www.wikirose.pl/2016/07/spirulina-to-pokarm-idealny-dowiedz-sie-wszystkiego-na-jej-temat.html

COMMENTS

Podziękowanie


Jeżeli już zapisałeś się na newsletter bloga, to chciałabym Ci za to serdecznie podziękować i jak zwykle mam dla Ciebie coś dodatkowego w formacie PDF. Proszę odwiedź stronę dla subskrybentów, której adres otrzymałeś/aś po zapisaniu się na newsletter. Jeśli jeszcze się nie zapisałeś/aś, zapraszam :)
Pozdrawiam serdecznie Eluszka

Nazwa

5-HTP,1,akcja edukacyjna,1,alergie,1,aminokwasy,1,angiogeneza,1,antybiotyki,4,antyoksydanty,6,aronia,2,Atlas odżywczy,1,awokado,2,B complex,1,Barbara Janysek,1,bezsenność,1,białko,1,bioflawonoidy,1,biznes,1,blizny,1,blog,1,błonnik,1,borówki,1,brokuły,1,bułki,2,burak czerwony,1,Butejko,1,C 1000 Plus,2,chleb,3,chleb na zakwasie,2,chleb orkiszowy,3,chleb tradycyjny,2,cholesterol,4,chrzan,1,ciabatta,1,ciśnienie,2,CoQ10,1,cukinia,1,cukrzyca,1,cupsell,1,cyjanokobalamina,1,cytrusy,1,cytryna,1,czarny bez,2,czosnek,4,depresja,7,dieta,2,dieta ketogeniczna,1,DIY,1,dr Ewa Dąbrowska,1,dr Ozimek,4,dynia,1,działanie,1,dzieci,2,dzika róża,3,Dżem truskawkowy,2,Ewunia Małgorzata,1,fast food,1,film,3,filtry,1,garlic caps,1,glutation,1,gluten,2,Gosia B-D,2,goździk,1,grzybice,1,grzyby,1,HCL,1,herbata,1,himalaya,1,homocystaina,3,IBS,1,iherb,1,iHerb.com,5,imbir,1,infografika,1,inozytol,1,Iza Dobrowolska,2,jagody,1,jajko,4,jajko gotowane,1,Jamie Oliver,1,jarmuż,1,jedzenie,5,jelita,8,Jerzy Zięba,1,jod,1,joga,1,kapusta,1,karotenoidy,1,kasza,1,kasza gryczana,1,kasza jaglana,2,kefir,1,kiszonki,3,kleszcz,1,kobalamina,1,kod rabatowy,1,koenzym Q10,2,kokos,1,koktail truskawkowy,1,kolagen,1,konkurs,3,kosmetyki naturalne,1,Koszyk iHerb,1,kremy,1,krew,1,Krystyna Dajka,1,krzem,1,książka,9,kuchnia,1,kuracje,2,kurki,1,kurkuma,2,kurkumina,1,kwas foliowy,2,kwas L-askrobinowy,3,kwas masłowy,1,kwas solny,1,kwasy omega,2,l-lizyna,1,Laurum,1,lecytyna,1,lifehack,1,likopen,1,liposomalna witamina C,2,lit,1,luteina,1,magnez,3,maliny,1,Malwina Taborowska,1,marchew,1,Marcin,1,marmolada,1,Mateusz Żłobiński,1,mąka orkiszowa,5,medycyna komórkowa,1,medycyna mitochondrialna,2,miażdżyca,5,mięta,1,mikotoksyny,1,minerały,2,miód,3,miód manuka,1,modlitwa,1,mydło,1,myślę pozytywnie,4,nadciśnienie,1,naleśniki,1,nastawienie,2,nauka,1,nawyk,1,nerwica,2,niestrawność,1,now foods,1,nowotwory,2,nubian,1,ocet,1,ocet jabłkowy,2,oczyszczenie,2,odchudzanie,2,oddychanie,1,odkwaszanie,1,odporność,9,odrobaczanie,1,odtruwanie,1,odżywianie,4,ogórki,1,oleje,1,Omega 3,3,Omega 6,2,opinie,10,opracowania,1,orkisz,8,orzechy,1,osteoporoza,1,ostropest plamisty,2,otyłość,1,owoce,6,PABA,1,papryka,1,paraprotex,1,pasożyty,5,pasta do zębów,1,paznokcie,1,piec chlebowy,1,piernik,1,Pierogi z borówkami,1,pietruszka,1,pigwa,1,pleśń,1,podsumowanie,2,podświadomość,1,pokrzywa,1,polecam,4,polifenole,2,pomidory,2,poradnik,1,porady,5,porzeczka,1,porzeczki,2,post,1,post Daniela,1,powietrze,1,Probiotyk,7,profilaktyka,5,prosto z ogrodu,24,przemiana,1,Przemysław Lipiecki,2,przepisy,28,przetwory,8,przeziębienie,1,przyprawy,2,psyche,4,psychodietetyka,2,PZWL,1,Radosław Podruczny,2,Rafał,1,rajskie jabłka,1,rak,2,recenzja książki,9,refluks,2,regulacja PH,1,resweratrol,1,rogaliki,1,rokitnik,1,różeniec górski,1,rukola,2,rumianek,1,salatki,1,sałata,1,sałatka,1,sałatki,2,samopoczucie,1,selen,1,serce,4,serotonina,1,składniki pożywienia,1,skóra,3,skrzyp polny,1,slider,5,sok z cytryny,1,solgar,1,sód,1,sól,2,sól himalajska,1,sól kamienna,2,sól kłodawska,1,sól morska,1,spalanie od góry,1,spirulina,2,stress management,1,Superfoods,16,suplementacja,19,syrop,1,szafran,1,szczawa,1,śliwki,1,śniadanie,1,świdośliwa,1,Święta,1,TED,2,terapie,2,tlen,1,tłuszcze,2,trawienie,1,trądzik,1,truskawki,4,ua,1,Uffe Ravnskov,1,układ nerwowy,2,układ trawienny,4,uroda,1,uwaga,2,Vivante,1,wakacje,1,Walter Hartenbach,1,wapń,1,warzywa,5,wątroba,2,węglowodany,1,wiedza,6,wino,2,winosok,1,witamina B,5,witamina B12,1,Witamina C,8,witamina D,5,witamina K2-MK7,4,witaminy,13,witaminy zakupy,1,włosy,1,woda,5,Wojciech Kubica,1,Wojciech Ozimek,3,wpis gościnny,21,wyniki badań,1,wywiad,1,zakupy,2,zakwaszene żołądka,3,zatrucia pokarmowe,2,zdrowie,79,zespół jelita drażliwego,2,zgaga,2,zielona herbata,1,zioła,6,zmęczenie,1,zmiana,1,znaczenie suplementów,3,życzenia,1,żywność,4,Посібник,1,
ltr
item
WikiRose blog: Kluczowe działania w celu wzmocnienia układu odpornościowego
Kluczowe działania w celu wzmocnienia układu odpornościowego
Artykuł ten podpowiada w jaki sposób naturalnie podejść do rozwiązania problemu niskiej odporności. Dzięki silnemu układowi odpornościowemu nasz organizm jest w stanie skuteczniej bronić się przed atakiem patogenów i będzie posiadał lepszą ogólną odporność na infekcje wirusowe czy bakteryjne.
https://1.bp.blogspot.com/-jYLiOmoh_qk/XmDYty4WhaI/AAAAAAAAQdk/ruJOknmRzmQ2tymrkBgFYYXNqdwRhJV1wCPcBGAYYCw/s320/Twoje%2Bkluczowe%2Bkroki%2Bw%2Bcelu%2Bwzmocnienia%2Buk%25C5%2582adu%2Bodporno%25C5%259Bciowego%2B%25282%2529%2B%25281%2529.png
https://1.bp.blogspot.com/-jYLiOmoh_qk/XmDYty4WhaI/AAAAAAAAQdk/ruJOknmRzmQ2tymrkBgFYYXNqdwRhJV1wCPcBGAYYCw/s72-c/Twoje%2Bkluczowe%2Bkroki%2Bw%2Bcelu%2Bwzmocnienia%2Buk%25C5%2582adu%2Bodporno%25C5%259Bciowego%2B%25282%2529%2B%25281%2529.png
WikiRose blog
https://www.wikirose.pl/2020/03/kluczowe-dzialnia-w-celu-wzmocnienia-odpornosci.html
https://www.wikirose.pl/
https://www.wikirose.pl/
https://www.wikirose.pl/2020/03/kluczowe-dzialnia-w-celu-wzmocnienia-odpornosci.html
true
4766484215648685039
UTF-8
Loaded All Posts Nie znaleziono posta ZOBACZ WSZYSTKO Czytaj więcej Odpowiedz Cancel reply Skasuj By Home STRONY POSTY Zobacz Wszystko REKOMENDOWANE LABEL ARCHIWUM SZUKAJ WSZYSTKIE POSTY Nie znaleziono postów pasujących do zapytania Powrót Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Nie Pon Wt Śr Czw Pt Sob Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień St Lut Marz Kw Maj Maj Czer Lip Sier Wrz Paź Gr Teraz 1 temu $$1$$ minutes ago 1 godzinę temu $$1$$ hours ago Wczoraj $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago więcej niż 5 tygodni temu Followers Follow TREŚĆ PREMIUM Udostępnij aby odbezpieczyć Skopiuj cały kod Zaznacz cały kod All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy