Omega 3 - jak sobie pomóc a nie zaszkodzić? | WikiRose blog

Omega 3 - jak sobie pomóc a nie zaszkodzić?

Wiele najnowszych badań klinicznych dotyczących przeciwzapalnego działania kwasów omega-3 pokazuje, że czysty EPA (pochodzący oleju rybiego, skoncentrowany i oczyszczony z DHA) chroni nasz organizm przez stanami zapalnymi!

"Kwasy omega są bardzo ważne dla twojego zdrowia. Powinieneś zażywać preparaty zawierające omega-6 i omega-3 w odpowiednim stosunku. Zażywaj wyłącznie suplementy z omega-3, cierpisz na ich niedobór. Kwasy omega-6 pomagają zwalczać stany zapalne. Uważaj! Najnowsze badania pokazały, że kwasy omega są rakotwórcze. Olej lniany ma właściwości lecznicze. Oleje roślinne powodują stany zapalne. Jeśli suplementy to tylko z tranu. Nie pij tranu, tylko olej z kryla jest zdrowy. Jedz ryby zamiast suplementów, są naturalne. Uważaj na dioksyny i rtęć w rybach!

Uważaj! Tylko! Wyłącznie! Powinieneś! Tak… Nie… Nie wiem… To co ja mam robić?!

Nadmiar często sprzecznych informacji tego typu powoduje u nas frustrację. Chcemy coś zrobić dla naszego zdrowia ale czujemy się zagubieni, mamy poczucie, że koś nas próbuje oszukać ale nie jesteśmy się w stanie zorientować kto. Czy rzeczywiście tak jest? Co zrobić? Spróbować zrozumieć. I właśnie dlatego powstał ten post, ma pomóc zrozumieć i odnaleźć się w tym gąszczu informacji. Zrozumienie nawet tylko podstaw procesów zachodzących w naszym organizmie sporo wyjaśni i pozwoli wam połączyć w jedną całość wiele pozornie sprzecznych informacji. Postaram się wskazać ważne punkty w tej układance i nie wchodzić bardzo głęboko w szczegóły ale każdy kto ma ochotę na więcej może zajrzeć do mnie, do naturopatia-sanatum.blogspot.com i www.naturopatia-sanatum.pl :)

A kim jestem? Nazywam się Iza Dobrowolska, jestem doktorem biologii, dietetykiem i wielką fanką kwasów omega-3 :) (Wpis gościnny)

Omega-3 a omega-6

Wśród kwasów omega-3 i omega-6 wyróżniamy kwasy krótkołańcuchowe i długołańcuchowe. Zarówno kwasy omega-6, jak i krótkołańcuchowe omega-3 występują w dużych ilościach w olejach roślinnych, natomiast w długołańcuchowe omega-3 szczególnie bogate są ryby morskie. Generalnie możemy powiedzieć, że kwasy omega-3 mają pozytywny wpływ na nasz organizm (EPA – kwas eikozapentaenowy, DHA – kwas dokoheksaenowy) a wśród kwasów omega-6 mamy zarówno takie, które są korzystne dla naszego zdrowia (GLA – kwas gamma-linolenowy), jak i takie, które mogą nam szkodzić (AA – kwas arachidonowy). Wiadomo, że nasz organizm, aby funkcjonować optymalnie, wymaga odpowiedniego stosunku kwasów tłuszczowych należących do omega-3 i omega-6. Konsumpcja mięsa zwierząt hodowlanych, żywionych karmami roślinnymi na bazie ziaren bogatych w kwasy omega-6 oraz wzrost spożycia olejów roślinnych sprawiły, że ilość kwasów omega-6 w zachodniej diecie znacząco wzrosła, a ilość kwasów omega-3 drastycznie spadła. Z punktu widzenia fizjologii naszego organizmu idealny stosunek omega-6 do omega-3 powinien wynosić 2:1. Podczas, gdy obecny styl żywienia w znaczącym zakresie zaburza prawidłowy stosunek omega-6 do omega-3 i powoduje, że wynosi on 25:1.

Dlaczego to takie ważne?

Badania pokazują, że jest to skorelowane z powszechnymi stanami zapalnymi, które wpływają niekorzystnie na wiele procesów w naszym organizmie. Przewlekłe i utajone stany zapalne są przyczyną wielu schorzeń: układu kardiowaskularnego, układu nerwowego, chorób metabolicznych, przewlekłych stanów bólowych, nowotworów. Miarodajnym markerem utajonych stanów zapalnych jest stosunek AA do EPA. Nie oznacza to jednak, że jeśli w naszej diecie nie ma dużych ilości AA, stosunek AA do EPA naszym organizmie jest prawidłowy. Może się okazać, że mimo, że w naszej diecie goszczą oleje roślinne bogate w dobroczynne kwasy omega-6 to szkodzą nam zamiast pomagać.
Paradoks?

Nic podobnego. Sprawcą tych pozornie sprzecznych zjawisk jest enzym biorący udział w przemianach zarówno kwasów omega-3, jak i omega-6. W uproszczeniu można powiedzieć, że ten sam enzym „obsługuje” równocześnie oba typu kwasów tłuszczowych. W efekcie jego działania z dobroczynnych kwasów omega-3 powstają inne kwasy omega-3 będące substratem do produkcji dobroczynnych substancji przeciwzapalnych, a z dobroczynnych kwasów omega-6 powstają inne kwasy omega-6 będące substratem do produkcji dobroczynnych substancji przeciwzapalnych. Oba rodzaje substancji przeciwzapalnych współdziałają z sobą.

Ale!

Jeśli mamy za dużo kwasów omega-6, nawet tych najlepszych, najcenniejszych, pojawia się problem. Po pierwsze będące w mniejszości kwasy omega-3 przegrywają konkurencję o dostęp do enzymu. Omega-3, mówiąc obrazowo, „nie mogą się dopchać” do enzymu. W efekcie tworzą się zbyt małe ilości substancji przeciwzapalnych pochodzących z omega-3 i zwalczanie utajonych procesów zapalnych ulega upośledzeniu. Ale jest jeszcze coś - nadmiary kwasów omega-6 powstających w efekcie działania enzymu zamiast ulegać konwersji do substancji przeciwzapalnych ulegają przekształceniu do AA. W efekcie zwiększa się produkcja substancji stymulujących i pogarszających sany zapalne.

Jak sobie pomóc a nie zaszkodzić?

Przyczyną takiego niekorzystnego obrotu sprawy jest więc deficyt kwasów omega-3. Przy odpowiednim poziomie omega-3 nie dochodzi do powstawania nadmiarów omega-6 i ich przekształcania w AA a enzym „zajmuje się” nie tylko kwasami omega-6 ale również omega-3. Nie mamy więc problemu z wysokim poziomem AA, a substancje przeciwzapalne z omega-6 i omega-3 są w fizjologicznej równowadze. Dlatego stosując suplementy najpierw zadbajmy o prawidłowy poziom omega-3, by potem móc korzystać z dobrodziejstw dobrych kwasów omega-6. Tu jednak ponownie pojawiają się pewne fakty, który są punktem krytycznym przy doborze suplementów z omega-3.
Nie każdy suplement na bazie oleju rybiego jest taki sam.

Na rynku dostępnych jest obecnie setki produktów na bazie oleju rybiego o różnych proporcjach EPA i DHA. Jednak nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że równowaga pomiędzy EPA i DHA odgrywa kluczową rolę w wpływie tych preparatów na nasze zdrowie. Od stosunku EPA do DHA w suplemencie zależy to, czy zażywanie go będzie miało efekty terapeutyczne czy nie, ponieważ fizjologiczne działanie tych dwóch składników jest całkowicie odmienne.

Stosunek EPA do DHA i co z niego wynika.

Oba te kwasy tłuszczowe mają ogromne znaczenie dla naszego zdrowia, jednak rywalizują one z sobą w trakcie wchłaniania i przetwarzania w naszym organizmie. Z tego powodu dobroczynne działanie jednego z nich ma miejsce tylko wtedy, gdy jego zawartość w suplemencie znacząco przewyższa zawartość tego drugiego. Kiedy suplement zawiera równe ilości EPA i DHA, i nasz organizm musi sam wybierać, który z nich wykorzystać, terapeutyczne efekty obu kwasów tłuszczowych mogą zostać całkowicie zniesione. Ponadto, DHA ma tendencję do akumulowania się organizmie kosztem EPA. Ponieważ powyżej wieku 5 lat poziom DHA w naszym organizmie jest stosunkowo stabilny, zażywanie suplementów EPA z DHA przez dorosłych może blokować odpowiednie pobieranie EPA z suplementu i nie tylko nie przynosi oczekiwanych korzyści prozdrowotnych ale może wręcz pogłębiać deficyt EPA i wpływać negatywnie na nasze zdrowie.

Jak działa EPA.

Wiele najnowszych badań klinicznych dotyczących przeciwzapalnego działania kwasów omega-3 pokazuje, że czysty EPA (pochodzący oleju rybiego, skoncentrowany i oczyszczony z DHA) na kilka sposobów chroni nasz organizm przez stanami zapalnymi:
  1. Przez zastąpienie w błonach komórkowych AA, należącego do kwasów omega-6, EPA bezpośrednio redukuje ilość substancji zapalnych produkowanych z AA.
  2. EPA redukuje aktywność enzymu odpowiedzialnego za uwalnianie AA z błon komórkowych do krwiobiegu i w ten sposób dodatkowo zmniejsza ilość substancji zapalnych produkowanych z AA.
  3. Dodatkowo nasz organizm z EPA produkuje naturalne substancje zwalczające stany zapalne.


Dzięki temu wyższe poziomy EPA w krwi i w błonach komórkowych wyjątkowo efektywnie przyczyniają się zarówno do zapobiegania stanom zapalnym w naszym organizmie, jak i wyciszania tych już istniejących. Suplementacja czystym EPA (bez DHA) jest najlepszym sposobem zmaksymalizowania dobroczynnego działania tego składnika odżywczego, ponieważ nie wiąże się z negatywnym wpływem DHA na wchłanianie i wykorzystywanie EPA.

W tym miejscu być może ktoś się zastanowi dlaczego tak się skupiam na zwierzęcych omega-3. Przecież są jeszcze roślinne. Mało tego to te roślinne uważane są za niezbędne, a nie zwierzęce.
Wyjaśnijmy więc co to są niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT).

W niektórych podręcznikach dotyczących dietetyki znajdziecie informacje, że nasz organizm nie jest w stanie wyprodukować jedynie dwóch kwasów tłuszczowych: należącego do omega-3 kwasu alfa-linolowego (ALA) i do omega-6 kwasu linolowego (LA) i dlatego są one nazywane niezbędnymi nienasyconymi kwasami tłuszczowymi (NNKT) i muszą być dostarczone w pożywieniu. Należą one do tzw. krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych. W niektórych książkach znajdziecie też stwierdzenie, że tak długo jak dostarczamy sobie ALA i LA nasz organizm może z nich wyprodukować wszystkie niezbędne mu długołańcuchowe kwasy tłuszczowe (a do takich należą rybie omega-3 – EPA i DHA). "W niektórych", bo wiele podręczników i opracowań naukowych do grupy NNKT zalicza również kilka innych kwasów należących do tych dwóch rodzin (omega 3 i omega 6), w tym EPA i DHA. I jest tak nie bez powodu. Okazuje się, że wydajność przemian krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych do długołańcuchowych jest bardzo niska. Np. wydajność przekształcania ALA do EPA to zaledwie 4-8 %. Nadmiar kwasów omega-6 i niedobory takich składników, jak żelazo, cynku czy witamina B6 dodatkowo ją obniżają.

A na koniec jeden z powodów dlaczego jestem taką entuzjastką EPA :)

Rak jelita grubego jest trzecim najpowszechniejszym nowotworem złośliwym zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn, a drugim w kolejności jeśli chodzi o śmiertelność. Jego leczenie jest bardzo agresywne (chirurgia, chemioterapia i radioterapia) i średnio skuteczne. Na tą chwilę wiadomo już jednak, że ten rodzaj nowotworu jest z powodzeniem możliwy do uniknięcia. Rozwój raka jelita grubego jest stosunkowo powolnym procesem. 5-10 lat trwa rozwój złośliwych polipów a przerzut nowotworu do wątroby może pojawić się od razu ale może też zająć aż 5 lat.

Od dawna wiadomo już jakie czynniki zwiększają ryzyko zachorowania na raka jelita grubego i ich unikanie zmniejsza szansę zachorowania. Uważa się jednak, że prawdziwa prewencja, taka, która jest w stanie nas uchronić od tego raka a nie tylko zmniejszyć szansę zachorowania możliwa jest tylko dzięki zastosowaniu odpowiednich substancji i nazywana jest chemoprewencją. Obecnie lekarze i naukowcy rozważają kilka substancji, które mogą być stosowane w skutecznej chemoprewencji raka jelita grubego. Wiele badań eksperymentalnych i klinicznych wskazuje na to, że bardzo dobrym kandydatem do skutecznej chemoprewencji raka jelita grubego jest właśnie EPA. 19 lipca tego roku ruszył w Wielkiej Brytanii projekt seAFOod. Ma on na celu "sprawdzenie" w praktyce, na dużej grupie pacjentów publikowanych już od jakiegoś czasu doniesień naukowych o skuteczności EPA. Do tej pory badania takie przeprowadzono na mniejszych grupach ludzi (50-60 osób). W projekcie seAFOod weźmie udział 755 osób. Wiadomo już, że zastosowanie 2 g czystego EPA spowalnia wzrost istniejącego nowotworu, zapobiega kacheksji nowotworowej (wyniszczenie organizmu w wyniku wieloczynnikowego zespołu zaburzeń metabolicznych spowodowanych chorobą nowotworową) i zapobiega przerzutom raka u osób po operacji. Te pozytywne efekty dotyczą długotrwałego stosowania EPA - przynajmniej 2 lata. Dla mnie, niezbyt szczęśliwej „posiadaczki” schorzenia nazywanego nieswoistym zapaleniem jelita i związanej z nim tendencji do tworzenia się polipów, takie wieści to prawdziwy balsam dla uszu :)

Wpis gościnny - dr Iza Dobrowolska, doktor nauk biologicznych, dietetyk, naturopata. Dziękujemy!

Preparaty z Omega 3 znajdziecie na iHerb

COMMENTS

Podziękowanie


Jeżeli już zapisałeś się na newsletter bloga, to chciałabym Ci za to serdecznie podziękować i jak zwykle mam dla Ciebie coś dodatkowego w formacie PDF. Proszę odwiedź stronę dla subskrybentów, której adres otrzymałeś/aś po zapisaniu się na newsletter. Jeśli jeszcze się nie zapisałeś/aś, zapraszam :)
Pozdrawiam serdecznie Eluszka

Mam dla Ciebie ciekawą informację. Sprawdź :)

➡️ Poradnik - Jak kupować na iHerb


Nazwa

akcja edukacyjna,1,alergie,1,angiogeneza,1,antybiotyki,4,antyoksydanty,5,aronia,2,awokado,2,B complex,1,Barbara Janysek,1,bezsenność,1,białko,1,bioflawonoidy,1,biznes,1,blizny,1,blog,1,błonnik,1,borówki,1,brokuły,1,bułki,2,burak czerwony,1,Butejko,1,C 1000 Plus,2,chleb,3,chleb na zakwasie,2,chleb orkiszowy,3,chleb tradycyjny,2,cholesterol,4,chrzan,1,ciabatta,1,ciśnienie,2,CoQ10,1,cukinia,1,cukrzyca,1,cupsell,1,cyjanokobalamina,1,cytryna,1,czarny bez,2,czosnek,4,depresja,4,dieta,1,dieta ketogeniczna,1,DIY,1,dr Ewa Dąbrowska,1,dr Ozimek,4,dynia,1,działanie,1,dzieci,1,dzika róża,3,Dżem truskawkowy,2,Ewunia Małgorzata,1,fast food,1,film,3,filtry,1,garlic caps,1,glutation,1,gluten,2,Gosia B-D,2,goździk,1,grzybice,1,grzyby,1,HCL,1,herbata,1,himalaya,1,homocystaina,3,IBS,1,iHerb.com,4,imbir,1,infografika,1,inozytol,1,Iza Dobrowolska,2,jagody,1,jajko,3,jajko gotowane,1,Jamie Oliver,1,jarmuż,1,jedzenie,5,jelita,7,Jerzy Zięba,1,jod,1,joga,1,kapusta,1,karotenoidy,1,kasza,1,kasza gryczana,1,kasza jaglana,2,kefir,1,kiszonki,3,kleszcz,1,kobalamina,1,kod rabatowy,1,koenzym Q10,2,kokos,1,koktail truskawkowy,1,kolagen,1,konkurs,3,kosmetyki naturalne,1,Koszyk iHerb,1,kremy,1,Krystyna Dajka,1,krzem,1,książka,4,kuracje,2,kurki,1,kurkuma,2,kurkumina,1,kwas foliowy,2,kwas L-askrobinowy,3,kwas masłowy,1,kwas solny,1,kwasy omega,2,Laurum,1,lecytyna,1,likopen,1,liposomalna witamina C,2,lit,1,luteina,1,magnez,2,maliny,1,Malwina Taborowska,1,marchew,1,Marcin,1,marmolada,1,mąka orkiszowa,5,medycyna komórkowa,1,medycyna mitochondrialna,2,miażdżyca,5,mięta,1,mikotoksyny,1,minerały,2,miód,3,miód manuka,1,modlitwa,1,mydło,1,myślę pozytywnie,4,nadciśnienie,1,naleśniki,1,nastawienie,2,nauka,1,nawyk,1,nerwica,2,niestrawność,1,now foods,1,nowotwory,2,nubian,1,ocet,1,ocet jabłkowy,2,oczyszczenie,2,odchudzanie,2,oddychanie,1,odkwaszanie,1,odporność,7,odrobaczanie,1,odtruwanie,1,odżywianie,4,ogórki,1,oleje,1,Omega 3,3,Omega 6,2,opinie,10,opracowania,1,orkisz,8,osteoporoza,1,ostropest plamisty,2,otyłość,1,owoce,4,PABA,1,papryka,1,paraprotex,1,pasożyty,5,pasta do zębów,1,paznokcie,1,piec chlebowy,1,piernik,1,Pierogi z borówkami,1,pietruszka,1,pleśń,1,podsumowanie,2,podświadomość,1,pokrzywa,1,polecam,4,polifenole,2,pomidory,2,porady,4,porzeczka,1,porzeczki,2,post,1,post Daniela,1,powietrze,1,Probiotyk,7,profilaktyka,5,prosto z ogrodu,21,przemiana,1,Przemysław Lipiecki,2,przepisy,27,przetwory,8,przeziębienie,1,przyprawy,2,psyche,4,psychodietetyka,1,PZWL,1,Radosław Podruczny,2,Rafał,1,rajskie jabłka,1,rak,2,recenzja książki,3,refluks,2,regulacja PH,1,rogaliki,1,rokitnik,1,rukola,2,rumianek,1,sałata,1,sałatki,2,samopoczucie,1,selen,1,serce,4,skóra,3,skrzyp polny,1,slider,5,sok z cytryny,1,solgar,1,sól,1,sól himalajska,1,sól kamienna,1,sól kłodawska,1,sól morska,1,spalanie od góry,1,spirulina,1,stress management,1,Superfoods,13,suplementacja,16,syrop,1,szafran,1,szczawa,1,śliwki,1,śniadanie,1,Święta,1,TED,2,terapie,2,tlen,1,tłuszcze,2,trawienie,1,trądzik,1,truskawki,4,Uffe Ravnskov,1,układ nerwowy,2,układ trawienny,4,uroda,1,uwaga,2,Vivante,1,wakacje,1,Walter Hartenbach,1,wapń,1,warzywa,5,wątroba,2,węglowodany,1,wiedza,6,wino,1,winosok,1,witamina B,4,Witamina C,7,witamina D,4,witamina K2-MK7,4,witaminy,11,witaminy zakupy,1,włosy,1,woda,5,Wojciech Ozimek,3,wpis gościnny,20,wywiad,1,zakupy,2,zakwaszene żołądka,3,zatrucia pokarmowe,2,zdrowie,70,zespół jelita drażliwego,1,zgaga,2,zielona herbata,1,zioła,6,zmęczenie,1,zmiana,1,znaczenie suplementów,2,życzenia,1,żywność,3,
ltr
item
WikiRose blog: Omega 3 - jak sobie pomóc a nie zaszkodzić?
Omega 3 - jak sobie pomóc a nie zaszkodzić?
Wiele najnowszych badań klinicznych dotyczących przeciwzapalnego działania kwasów omega-3 pokazuje, że czysty EPA (pochodzący oleju rybiego, skoncentrowany i oczyszczony z DHA) chroni nasz organizm przez stanami zapalnymi!
https://1.bp.blogspot.com/-nKEKjbQrdIU/Vl7tEJ0dI5I/AAAAAAAAHbw/1WVkeGaGrgg/s400/15969725341_f9c9dc6bf5_z.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-nKEKjbQrdIU/Vl7tEJ0dI5I/AAAAAAAAHbw/1WVkeGaGrgg/s72-c/15969725341_f9c9dc6bf5_z.jpg
WikiRose blog
http://www.wikirose.pl/2015/12/omega-3-jak-sobie-pomoc-a-nie-zaszkodzic.html
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/2015/12/omega-3-jak-sobie-pomoc-a-nie-zaszkodzic.html
true
4766484215648685039
UTF-8
Loaded All Posts Nie znaleziono posta ZOBACZ WSZYSTKO Czytaj więcej Odpowiedz Cancel reply Skasuj By Home STRONY POSTY Zobacz Wszystko REKOMENDOWANE LABEL ARCHIWUM SZUKAJ WSZYSTKIE POSTY Nie znaleziono postów pasujących do zapytania Powrót Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Nie Pon Wt Śr Czw Pt Sob Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień St Lut Marz Kw Maj Maj Czer Lip Sier Wrz Paź Gr Teraz 1 temu $$1$$ minutes ago 1 godzinę temu $$1$$ hours ago Wczoraj $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago więcej niż 5 tygodni temu Followers Follow TREŚĆ PREMIUM Udostępnij aby odbezpieczyć Skopiuj cały kod Zaznacz cały kod All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy