Truskawki to źródło nie tylko cudownego smaku, sprawdź czy wspomogą Twoje zdrowie | WikiRose blog

Truskawki to źródło nie tylko cudownego smaku, sprawdź czy wspomogą Twoje zdrowie

Truskawki cenione są nie tylko za swój smak i aromat, ale również są cennym źródłem witamin i minerałów. Zawierają witaminę C, a ponadto witaminy A, B1, B2, PP oraz wapń, fosfor, żelazo, magnez i mangan. Owoce cechują się niską kalorycznością, poprawiają przemianę materii, a pektyny w nich zawarte są pomocne przy oczyszczaniu jelit. Wspomagają również spalanie tłuszczów. Ze względu na wysoką zawartość żelaza chronią przed anemią i wzmacniają organizm. Pomocne przy chorobach reumatycznych i artretycznych, a także przy schorzeniach wątroby i nerek oraz stanach gorączkowych. Świetnie wpływają na skórę i zapobiegają jej starzeniu się.

Truskawki to źródło nie tylko cudownego smaku, ale również wielu prozdrowotnych substancji wspomagających prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Owoce te powstały przez skrzyżowanie 1712 roku dwóch gatunków poziomek, pochodzącej ze wschodniej Ameryki Północnej poziomki wirginijskiej (F. virginiana Mill.) z chilijską (F. chiloensis (L.) Mill.). 

Owoce truskawki to przede wszystkim źródło witaminy C (lepsze niż cytrusy – w 100 g truskawek znajduje się 66 mg kwasu askorbinowego, a podobna ilość miąższu cytryny zawiera 50 mg tego związku) oraz szeregu witamin z grupy B i pektyn. Ogromną zaletą tych owoców są zawarte w nich łatwo przyswajalne cukry. Cechuje je również bogactwo składników mineralnych – głównie potasu, wapnia, magnezu i żelaza oraz mniejszych ilości manganu, miedzi i cynku – dzięki temu owoce te posiadają działanie odkwaszające.

Obraz posta: truskawki - zdjęcie własne

Truskawki to również bogate źródło związków polifenolowych, zarówno kwasów fenolowych, jak i flawonoidów. Związki  polifenolowe występujące w tych owocach to flawonole, kwercetyna, kempferol. Wyniki badań wskazują, że związki polifenolowe mają istotne znaczenie w profilaktyce wielu schorzeń co jest związane z ich silnymi właściwościami antyoksydacyjnymi. Aby zapewnić prawidłową ochronę przed stresem oksydacyjnym i zmniejszyć ryzyko wystąpienia schorzeń zwanych cywilizacyjnymi, wskazane staje się włączenie do diety odpowiedniej ilości także tych owoców, nie tylko z uwagi na źródło związków polifenolowych, ale również witamin, składników mineralnych oraz włókna pokarmowego.

W truskawkach zawarta jest też bromelina - enzym, który wspomaga proces trawienia poprzez rozkładanie białek (współdziała z biotyną, która z kolei rozkłada węglowodany). Bromelina posiada ponadto właściwości przeciwzapalne, wspomaga usuwanie toksyn z organizm, wykorzystywana jest także do przyspieszania gojenia się ran, oparzeń, siniaków i obrzęków. 

Swoje właściwości zdrowotne truskawki zawdzięczają również obecności kwasu elagowego. Związek ten nie tylko wzmacnia układ immunologiczny, ale również hamuje mutację komórek, uniemożliwiając powstanie komórek rakowych, a także powoduje obumieranie już powstałych. Kwas elagowy zawierają również owoce granatu, maliny i żurawina.

Obraz: giphy.com

Truskawki to owoce dietetyczne, idealne dla osób na diecie odchudzającej, gdyż ich kaloryczność jest niska - 100g truskawek to tylko 30- 35 kcal.  

Owoce truskawek nadają się do bezpośredniego spożycia i na przetwory. Z owoców wytwarza się koktajle, dżemy (uwaga na dodatkowy cukier), kompoty oraz mrożonki. Z owoców można przyrządzać również ciasta, desery i sosy.

Truskawki pozytywnie wpływają też na skórę, zapobiegając jej starzeniu. Nadają się do maseczek domowej roboty, z zastosowaniem do skóry zniszczonej i przesuszonej.

Watro wiedzieć jeszcze, że cenne właściwości pozytywnie wpływających na zdrowie zawarte są w truskawkach pochodzących z upraw ekologicznych. Stąd tak ważne jest, aby zwracać uwagę na pochodzenie tych owoców. Nie powinno się też spożywać świeżych truskawek poza sezonem.

Obraz: wikipedia

Truskawki występują w wielu odmianach tj:

Honeoye - Odmiana deserowa amerykańska, uprawiana również w krajach Europy, bardzo wczesna. Owoce stożkowe, czerwone a później bardzo czerwone

Kama - Odmiana wczesna, deserowa, owoce szeroko stożkowate lub kuliste. Czerwone lub ciemnoczerwone z połyskiem. Miąższ bardzo smaczny, bardzo słodki i bardzo aromatyczny.

Kent - Odmiana wczesna, deserowa przydatna również w przetwórstwie. Owoce duże i średniej wielkości, bardzo słodkie, intensywnie czerwone. Polecana min do upraw w ogródkach przydomowych i działkowych ze względu na dużą wytrzymałość na niskie temperatury.

Elkat - Odmiana polska, deserowa, średnio wczesna. Bardzo plenna, odporna na choroby. Owoce jasne, błyszczące, bardzo duże i duże. Odporna na choroby i przemarzanie.

Elsanta - Odmiana średniowczesna, deserowa. Miąższ soczysty, aromatyczny o posmaku malinowym. Może być długo przechowywana i doskonale znosi transport dlatego często spotyka się ją w supermarketach.

Dukat - Odmiana polska, deserowa, średniowczesna. Rośnie nawet na słabych glebach. Owoce smaczne i aromatyczne. Nadaje się do przetwórstwa

Senga Sengana - Odmiana średnio późna z dużymi owocami. Miąższ intensywnie czerwony, bardzo aromatyczny i smaczny. Nadaje się do przetwórstwa lub spożycia w świeżym stanie.

Polka - Odmiana średnio późna. Owoce bardzo słodkie, duże, kuliste, ciemnoczerwone o zapachu poziomek. Bardzo smaczna, owoce deserowe i przerobowe nadające się do przetwórstwa i mrożenia. Polecana na uprawy proekologiczne

Pandora - Odmiana bardzo późna, deserowa. Owoce duże, kształtne kuliste, aromatyczne, jędrne. Odmiana odporna, plonująca obficie. Owoce nadają się również do przetwórstwa i mrożenia

Selva - Odmiana powtarzająca owocowanie od maja do przymrozków. Ma duże owoce, niezbyt regularne. Barwa skórki jasnoczerwona do pomarańczowej z silnym połyskiem. Może być prowadzona jako truskawka ozdobna "wisząca" lub "pnąca"

Pozdrawiam serdecznie
Eluszka

Źródła:
pl.wikipedia.org/wiki/Truskawka 
kobieta.onet.pl/zdrowie/profilaktyka/truskawki-skladniki-odzywcze-jakie-choroby-lecza-kiedy-szkodza/3nhnt 
www.wple.net/plek/numery_2012/numer-8-2012/492-497.pdf 
direct.dbc.wroc.pl/Content/4135/PN_30_Technologia_13.pdf#page=91 
www.phie.pl/pdf/phe-2011/phe-2011-4-836.pdf 
www.sadzonkitruskawek.eu

COMMENTS

Polub i bądź na bieżąco

Podziękowanie


Jeżeli już zapisałeś się na newsletter bloga, to chciałabym Ci za to serdecznie podziękować i jak zwykle mam dla Ciebie coś dodatkowego w formacie PDF. Proszę odwiedź stronę dla subskrybentów, której adres otrzymałeś/aś po zapisaniu się na newsletter. Jeśli jeszcze się nie zapisałeś/aś, zapraszam :)
Pozdrawiam serdecznie Eluszka

Mam dla Ciebie ciekawą informację. Sprawdź :)

➡️ Poradnik - Jak kupować na iHerb


Nazwa

akcja edukacyjna,1,alergie,1,angiogeneza,1,antybiotyki,4,antyoksydanty,5,aronia,2,awokado,2,B complex,1,Barbara Janysek,1,bezsenność,1,białko,1,bioflawonoidy,1,biznes,1,blizny,1,blog,1,błonnik,1,borówki,1,brokuły,1,bułki,2,burak czerwony,1,Butejko,1,C 1000 Plus,2,chleb,3,chleb na zakwasie,2,chleb orkiszowy,3,chleb tradycyjny,2,cholesterol,4,chrzan,1,ciabatta,1,ciśnienie,2,CoQ10,1,cukinia,1,cukrzyca,1,cupsell,1,cyjanokobalamina,1,cytryna,1,czarny bez,2,czosnek,4,depresja,3,dieta ketogeniczna,1,DIY,1,dr Ewa Dąbrowska,1,dr Ozimek,4,działanie,1,dzieci,1,dzika róża,3,Dżem truskawkowy,2,Ewunia Małgorzata,1,fast food,1,film,3,filtry,1,garlic caps,1,glutation,1,gluten,2,Gosia B-D,2,goździk,1,grzybice,1,grzyby,1,HCL,1,herbata,1,himalaya,1,homocystaina,3,IBS,1,iHerb.com,3,imbir,1,infografika,1,inozytol,1,Iza Dobrowolska,2,jagody,1,jajko,3,jajko gotowane,1,Jamie Oliver,1,jarmuż,1,jedzenie,5,jelita,6,Jerzy Zięba,1,jod,1,joga,1,kapusta,1,kasza,1,kasza gryczana,1,kasza jaglana,2,kefir,1,kiszonki,2,kleszcz,1,kobalamina,1,kod rabatowy,1,koenzym Q10,2,kokos,1,koktail truskawkowy,1,konkurs,3,kosmetyki naturalne,1,kremy,1,Krystyna Dajka,1,krzem,1,kuracje,2,kurki,1,kurkuma,2,kurkumina,1,kwas foliowy,2,kwas L-askrobinowy,3,kwas masłowy,1,kwas solny,1,kwasy omega,2,lecytyna,1,likopen,1,liposomalna witamina C,2,lit,1,luteina,1,magnez,2,maliny,1,Malwina Taborowska,1,Marcin,1,marmolada,1,mąka orkiszowa,5,medycyna komórkowa,1,medycyna mitochondrialna,2,miażdżyca,5,mięta,1,mikotoksyny,1,minerały,2,miód,3,miód manuka,1,modlitwa,1,mydło,1,myślę pozytywnie,4,nadciśnienie,1,naleśniki,1,nastawienie,2,nauka,1,nawyk,1,nerwica,1,niestrawność,1,now foods,1,nowotwory,2,nubian,1,ocet,1,ocet jabłkowy,2,oczyszczenie,2,odchudzanie,2,oddychanie,1,odkwaszanie,1,odporność,7,odrobaczanie,1,odtruwanie,1,odżywianie,4,oleje,1,Omega 3,3,Omega 6,2,opinie,10,opracowania,1,orkisz,8,osteoporoza,1,ostropest plamisty,2,otyłość,1,owoce,4,PABA,1,papryka,1,paraprotex,1,pasożyty,5,pasta do zębów,1,paznokcie,1,piec chlebowy,1,piernik,1,Pierogi z borówkami,1,pleśń,1,podsumowanie,2,podświadomość,1,pokrzywa,1,polecam,4,polifenole,2,pomidory,2,porady,3,porzeczka,1,porzeczki,2,post,1,post Daniela,1,powietrze,1,Probiotyk,6,profilaktyka,5,prosto z ogrodu,18,przemiana,1,Przemysław Lipiecki,2,przepisy,26,przetwory,8,przeziębienie,1,przyprawy,2,psyche,4,psychodietetyka,1,Radosław Podruczny,2,Rafał,1,rajskie jabłka,1,rak,2,refluks,1,regulacja PH,1,rogaliki,1,rokitnik,1,rukola,2,rumianek,1,sałata,1,sałatki,2,samopoczucie,1,selen,1,serce,4,skóra,2,skrzyp polny,1,slider,5,sok z cytryny,1,solgar,1,sól,1,sól himalajska,1,sól kamienna,1,sól kłodawska,1,sól morska,1,spalanie od góry,1,spirulina,1,stress management,1,Superfoods,13,suplementacja,15,syrop,1,szafran,1,szczawa,1,śliwki,1,śniadanie,1,Święta,1,TED,2,terapie,2,tlen,1,tłuszcze,2,trawienie,1,trądzik,1,truskawki,4,Uffe Ravnskov,1,układ nerwowy,2,układ trawienny,4,uroda,1,uwaga,2,wakacje,1,Walter Hartenbach,1,wapń,1,warzywa,3,wątroba,2,węglowodany,1,wiedza,6,wino,1,winosok,1,witamina B,4,Witamina C,7,witamina D,4,witamina K2-MK7,4,witaminy,11,witaminy zakupy,1,włosy,1,woda,5,Wojciech Ozimek,3,wpis gościnny,20,wywiad,1,zakupy,2,zakwaszene żołądka,3,zatrucia pokarmowe,2,zdrowie,66,zespół jelita drażliwego,1,zgaga,2,zielona herbata,1,zioła,6,zmęczenie,1,zmiana,1,znaczenie suplementów,1,życzenia,1,żywność,3,
ltr
item
WikiRose blog: Truskawki to źródło nie tylko cudownego smaku, sprawdź czy wspomogą Twoje zdrowie
Truskawki to źródło nie tylko cudownego smaku, sprawdź czy wspomogą Twoje zdrowie
Truskawki cenione są nie tylko za swój smak i aromat, ale również są cennym źródłem witamin i minerałów. Zawierają witaminę C, a ponadto witaminy A, B1, B2, PP oraz wapń, fosfor, żelazo, magnez i mangan. Owoce cechują się niską kalorycznością, poprawiają przemianę materii, a pektyny w nich zawarte są pomocne przy oczyszczaniu jelit. Wspomagają również spalanie tłuszczów. Ze względu na wysoką zawartość żelaza chronią przed anemią i wzmacniają organizm. Pomocne przy chorobach reumatycznych i artretycznych, a także przy schorzeniach wątroby i nerek oraz stanach gorączkowych. Świetnie wpływają na skórę i zapobiegają jej starzeniu się.
https://4.bp.blogspot.com/-UKTd-jD0Wn0/V3zsIIA5bcI/AAAAAAAAH7g/01CMjaf-6s8aSfJzZ10b7WuDRzv_ya5-ACLcB/s320/truskawki_940_788.jpg
https://4.bp.blogspot.com/-UKTd-jD0Wn0/V3zsIIA5bcI/AAAAAAAAH7g/01CMjaf-6s8aSfJzZ10b7WuDRzv_ya5-ACLcB/s72-c/truskawki_940_788.jpg
WikiRose blog
http://www.wikirose.pl/2016/07/truskawki-to-zrodlo-nie-tylko-cudownego-smaku.html
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/2016/07/truskawki-to-zrodlo-nie-tylko-cudownego-smaku.html
true
4766484215648685039
UTF-8
Loaded All Posts Nie znaleziono posta ZOBACZ WSZYSTKO Czytaj więcej Odpowiedz Cancel reply Skasuj By Home STRONY POSTY Zobacz Wszystko REKOMENDOWANE LABEL ARCHIWUM SZUKAJ WSZYSTKIE POSTY Nie znaleziono postów pasujących do zapytania Powrót Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Nie Pon Wt Śr Czw Pt Sob Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień St Lut Marz Kw Maj Maj Czer Lip Sier Wrz Paź Gr Teraz 1 temu $$1$$ minutes ago 1 godzinę temu $$1$$ hours ago Wczoraj $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago więcej niż 5 tygodni temu Followers Follow TREŚĆ PREMIUM Udostępnij aby odbezpieczyć Skopiuj cały kod Zaznacz cały kod All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy