Odchudzanie zaczyna się w głowie! | WikiRose blog

Odchudzanie zaczyna się w głowie!

Co roku na rynku pojawia się wiele nowych diet. Każda niesie ze sobą obietnicę szybkich i trwałych efektów. Każda kolejna ma być właśnie tą, która w końcu pomoże dziesiątkom, setkom, tysiącom osób, które pragną odzyskać szczupłą figurę. Dlaczego to nie działa wyjaśnia Barbara Janysek - doradca żywieniowy i psychodietetyk

Zastanawiałaś się kiedyś jak to jest, że niektórym udaje się schudnąć, a innym nie? Czy wiesz, że 95% osób, które schudło na diecie wraca do wagi sprzed odchudzania? Czy ta, wcale nie pozytywna statystyka ma Cię zniechęcić do działania? Czy oznacza to, że Twoje szanse są niewielkie? Na szczęście nie!

Diety i nowinki

Co roku na rynku pojawia się wiele nowych diet. Każda niesie ze sobą obietnicę szybkich i trwałych efektów. Każda kolejna ma być właśnie tą, która w końcu pomoże dziesiątkom, setkom, tysiącom osób, które pragną odzyskać szczupłą figurę. 

Rosnąca świadomość

Coraz więcej mówi się o zdrowym odżywianiu. O jego zaletach, wpływie na zdrowie oraz masę ciała, o konieczności jego wprowadzenia jako elementu zrównoważonego trybu życia. 
Teoretycznie wszyscy wiemy mniej więcej, jakie są jego zasady. Nawet jeśli nie jest to główny temat naszych zainteresowań – to jasnym jest, że jedzenie dużych ilości słodyczy czy fast food’ów nie sprzyja ani naszemu zdrowiu, ani figurze. Tak samo jak podjadanie czy jedzenie ponad miarę. Wiemy natomiast, że na przykład regularna, umiarkowana aktywność fizyczna wpływa korzystnie zarówno na nasze ciało, jak i samopoczucie.

Skąd więc bierze się ta rozbieżność między teorią a praktyką? 

Czy winą jest niedostateczny poziom wiedzy? Jeśli to stanowiłoby rzeczywistą podstawę problemu, to jak wyjaśnić rosnącą świadomość na temat tego, co robić, aby schudnąć, przy jednoczesnym wzroście odsetka osób z nadwagą i otyłością?
Obraz posta: Pixabay CCO
Oczywiście wiedza jest potrzebnym elementem do uzyskania odpowiedniej masy ciała, ale nie jedynym i nie kluczowym.

W kontekście wiedzy problem stanowi też często szum informacyjny wokół tematyki żywienia i odchudzania. W Internecie możemy znaleźć sporo sprzecznych ze sobą doniesień, zaleceń i rad. Nietrudno pogubić się w tym wszystkim, a często im więcej takich nowinek czytamy, tym trudniej wcielić nam cokolwiek dobrego w życie. 

Odchudzanie zaczyna się w głowie

Przy założeniu jednak, że dysponujemy odpowiednią wiedzą, bazującą nawet na zupełnych podstawach, dlaczego bywa, że nie potrafimy wytrwać w swoich postanowieniach? Że po kilku, kilkunastu dniach wracamy do starych i niesprzyjających przyzwyczajeń?

Odpowiedź jest jedna – odchudzanie zaczyna się w głowie. 
Po pierwsze dieta to nie sposób na skuteczne odchudzanie. Jeżeli pragniesz trwałych efektów, musisz robić coś także na stałe. Rozwiązaniem tutaj jest stopniowa zmiana nawyków żywieniowych. Dzięki metodzie małych kroków wprowadzana zmiana nie będzie wysiłkiem ponad siły, co zwiększa wytrwałość, tak potrzebną podczas całego procesu. 

Nastawienie

Na nic zdadzą się najlepsze zalecenia, jeśli nasze nastawienie nie będzie właściwe. Ono z kolei składa się z wielu elementów, ale jego fundamentem jest przyczyna podejmowanych działań oraz uświadomienie sobie, co sprawiło, że dotychczasowe próby (jeśli były podejmowane) były nieskuteczne.

Mówiąc tutaj o przyczynie mam na myśli przekonania, które sprawiają, że w ogóle pojawia się chęć odchudzania. Choć każda z nas jest inna to na bazie swojego doświadczenia w pracy z kobietami, wyróżniam dwie podstawowe kategorie tych przekonań. 

Kategorię pierwszą można by streścić w słowach „muszę się zmienić, żeby być ważna”. Objawia się ona w negatywnych myślach pod własnym adresem, zaniżonym poczuciu własnej wartości, silnym niezadowoleniu z siebie i swojego wyglądu rzutującym na ogólne samopoczucie. 

Druga kategoria jest wyrazem szacunku i troski o siebie „jestem ważna, dlatego zasługuję na zmianę”. Ta druga kategoria – niestety – występuje zdecydowanie rzadziej. Natomiast takie myślenie bardzo sprzyja i ma ogromny wpływ zarówno na sam przebieg odchudzania, jak i na efekt końcowy.
Jeśli uważam, że zasługuję na to, aby o siebie zadbać, a odchudzanie ma być nie karą, ale sposobem na poprawę zdrowia i samopoczucia, nie będę podejmować niesprzyjających zachowań – jak głodówki, restrykcyjne diety, czy zbyt forsowne ćwiczenia fizyczne. 

Dzięki takiemu podejściu, które na szczęście można wypracować, nie poddajemy się zbyt łatwo, po pierwsze dlatego, że sama droga nie jest tak męcząca, po drugie dlatego, że wiemy, że robimy coś dobrego dla siebie.

Motywacja

Kolejnym elementem jest motywacja, która nami kieruje. Jeszcze przed odchudzaniem warto odpowiedzieć sobie na pytanie – po co chcę schudnąć? Co mi to da? Zbudowanie silnej, prawdziwej wewnętrznej motywacji pomaga utrzymać siłę i wytrwałość, dlatego warto wracać do swoich odpowiedzi na powyższe pytania zawsze wtedy, kiedy czujemy spadek formy. 

Jedzenie to nie tylko paliwo

Analizując dotychczasowe próby odchudzania warto pamiętać, że jedzenie to nie tylko paliwo dla naszego organizmu. Choć to stanowi jego podstawową funkcję, nie znaczy to, że jedyną. 
Bywa, że sięgamy po jedzenie w momentach stresu, trudnych emocji czy nudy. Także wtedy, kiedy chcemy wyrazić swoje uczucia – częstując swoich gości, czy karmiąc domowników. Jedzenie jest także elementem kontaktów społecznych. Jest obecne w naszym życiu niemalże stale, dlatego zaczynając odchudzanie warto przemyśleć w jakich sytuacjach sięgam po nie najczęściej? Czy są chwile, kiedy jem, mimo, że nie jestem głodna? Czy mam może problem z pokusami? A może pod wpływem częstowania i zachęcania ulegam? Może, kiedy jest mi smutno najprościej sięgnąć mi po coś słodkiego? W wypadku każdej osoby odpowiedź będzie inna, ale na pewno da punkt wyjścia do wprowadzania zmiany.

Gdybyśmy bowiem sięgali po jedzenie tylko w odpowiedzi na prawidłowo odczytywane sygnały płynące z ciała (głodu i sytości) nadmierna masa ciała nie stanowiłaby problemu. Uzmysłowienie sobie tych zależności okazuje się bardzo często kluczowym elementem i pomaga podjąć takie działania, które będą adekwatne dla danej osoby. 

Dobry początek

Elementów, które wpływają na skuteczne odchudzanie nie sposób streścić w jednym artykule, ale z całym przekonaniem mogę stwierdzić, że zastanowienie się nad powyższymi kwestiami i zmiana podejścia do odchudzania przyniesie spore korzyści. 

Pamiętaj, że nie jesteśmy tylko ciałem. Że utrata kilogramów powinna być wynikiem dobrych dla Ciebie działań, które same w sobie sprawiają Ci przyjemność. Bo odchudzanie może i powinno (!) być przyjemne. Restrykcje, zbyt sztywny plan, wyrzuty sumienia nie dają nic wartościowego i nie przynoszą trwałych efektów. Zmiana stylu życia na zdrowszy, w zgodzie ze sobą, dostosowana do możliwości i preferencji skutkuje natomiast nie tylko szczuplejszą sylwetką, ale wzrostem zadowolenia i dumy z siebie!

I tego Ci serdecznie życzę!
Barbara Janysek

Wpis gościnny przygotowała Barbara Janysek – doradca żywieniowy, psychodietetyk, coach, członek Towarzystwa Psychodietetyki. Wspiera kobiety w skutecznym odchudzaniu, zmianie nawyków żywieniowych i zwiększaniu pewności siebie. Prowadzi swój gabinet, a także sesje on-line, organizuje warsztaty, webinary. Autorka bloga www.fitstrategia.pl oraz kursu on-line Zmień myślenie, zmień jedzenie.

COMMENTS

Polub i bądź na bieżąco

Podziękowanie


Jeżeli już zapisałeś się na newsletter bloga, to chciałabym Ci za to serdecznie podziękować i jak zwykle mam dla Ciebie coś dodatkowego w formacie PDF. Proszę odwiedź stronę dla subskrybentów, której adres otrzymałeś/aś po zapisaniu się na newsletter. Jeśli jeszcze się nie zapisałeś/aś, zapraszam :)
Pozdrawiam serdecznie Eluszka

Mam dla Ciebie ciekawą informację. Sprawdź :)

➡️ Poradnik - Jak kupować na iHerb


Nazwa

akcja edukacyjna,1,alergie,1,angiogeneza,1,antybiotyki,4,antyoksydanty,5,aronia,2,awokado,2,B complex,1,Barbara Janysek,1,bezsenność,1,białko,1,bioflawonoidy,1,biznes,1,blizny,1,blog,1,błonnik,1,borówki,1,brokuły,1,bułki,2,burak czerwony,1,Butejko,1,C 1000 Plus,2,chleb,3,chleb na zakwasie,2,chleb orkiszowy,3,chleb tradycyjny,2,cholesterol,4,chrzan,1,ciabatta,1,ciśnienie,2,CoQ10,1,cukinia,1,cukrzyca,1,cupsell,1,cyjanokobalamina,1,cytryna,1,czarny bez,2,czosnek,4,depresja,3,dieta ketogeniczna,1,DIY,1,dr Ewa Dąbrowska,1,dr Ozimek,4,działanie,1,dzieci,1,dzika róża,3,Dżem truskawkowy,2,Ewunia Małgorzata,1,fast food,1,film,3,filtry,1,garlic caps,1,glutation,1,gluten,2,Gosia B-D,2,goździk,1,grzybice,1,grzyby,1,HCL,1,herbata,1,himalaya,1,homocystaina,3,IBS,1,iHerb.com,4,imbir,1,infografika,1,inozytol,1,Iza Dobrowolska,2,jagody,1,jajko,3,jajko gotowane,1,Jamie Oliver,1,jarmuż,1,jedzenie,5,jelita,6,Jerzy Zięba,1,jod,1,joga,1,kapusta,1,karotenoidy,1,kasza,1,kasza gryczana,1,kasza jaglana,2,kefir,1,kiszonki,3,kleszcz,1,kobalamina,1,kod rabatowy,1,koenzym Q10,2,kokos,1,koktail truskawkowy,1,konkurs,3,kosmetyki naturalne,1,Koszyk iHerb,1,kremy,1,Krystyna Dajka,1,krzem,1,kuracje,2,kurki,1,kurkuma,2,kurkumina,1,kwas foliowy,2,kwas L-askrobinowy,3,kwas masłowy,1,kwas solny,1,kwasy omega,2,lecytyna,1,likopen,1,liposomalna witamina C,2,lit,1,luteina,1,magnez,2,maliny,1,Malwina Taborowska,1,marchew,1,Marcin,1,marmolada,1,mąka orkiszowa,5,medycyna komórkowa,1,medycyna mitochondrialna,2,miażdżyca,5,mięta,1,mikotoksyny,1,minerały,2,miód,3,miód manuka,1,modlitwa,1,mydło,1,myślę pozytywnie,4,nadciśnienie,1,naleśniki,1,nastawienie,2,nauka,1,nawyk,1,nerwica,1,niestrawność,1,now foods,1,nowotwory,2,nubian,1,ocet,1,ocet jabłkowy,2,oczyszczenie,2,odchudzanie,2,oddychanie,1,odkwaszanie,1,odporność,7,odrobaczanie,1,odtruwanie,1,odżywianie,4,ogórki,1,oleje,1,Omega 3,3,Omega 6,2,opinie,10,opracowania,1,orkisz,8,osteoporoza,1,ostropest plamisty,2,otyłość,1,owoce,4,PABA,1,papryka,1,paraprotex,1,pasożyty,5,pasta do zębów,1,paznokcie,1,piec chlebowy,1,piernik,1,Pierogi z borówkami,1,pietruszka,1,pleśń,1,podsumowanie,2,podświadomość,1,pokrzywa,1,polecam,4,polifenole,2,pomidory,2,porady,3,porzeczka,1,porzeczki,2,post,1,post Daniela,1,powietrze,1,Probiotyk,7,profilaktyka,5,prosto z ogrodu,20,przemiana,1,Przemysław Lipiecki,2,przepisy,27,przetwory,8,przeziębienie,1,przyprawy,2,psyche,4,psychodietetyka,1,Radosław Podruczny,2,Rafał,1,rajskie jabłka,1,rak,2,refluks,1,regulacja PH,1,rogaliki,1,rokitnik,1,rukola,2,rumianek,1,sałata,1,sałatki,2,samopoczucie,1,selen,1,serce,4,skóra,2,skrzyp polny,1,slider,5,sok z cytryny,1,solgar,1,sól,1,sól himalajska,1,sól kamienna,1,sól kłodawska,1,sól morska,1,spalanie od góry,1,spirulina,1,stress management,1,Superfoods,13,suplementacja,16,syrop,1,szafran,1,szczawa,1,śliwki,1,śniadanie,1,Święta,1,TED,2,terapie,2,tlen,1,tłuszcze,2,trawienie,1,trądzik,1,truskawki,4,Uffe Ravnskov,1,układ nerwowy,2,układ trawienny,4,uroda,1,uwaga,2,wakacje,1,Walter Hartenbach,1,wapń,1,warzywa,5,wątroba,2,węglowodany,1,wiedza,6,wino,1,winosok,1,witamina B,4,Witamina C,7,witamina D,4,witamina K2-MK7,4,witaminy,11,witaminy zakupy,1,włosy,1,woda,5,Wojciech Ozimek,3,wpis gościnny,20,wywiad,1,zakupy,2,zakwaszene żołądka,3,zatrucia pokarmowe,2,zdrowie,67,zespół jelita drażliwego,1,zgaga,2,zielona herbata,1,zioła,6,zmęczenie,1,zmiana,1,znaczenie suplementów,2,życzenia,1,żywność,3,
ltr
item
WikiRose blog: Odchudzanie zaczyna się w głowie!
Odchudzanie zaczyna się w głowie!
Co roku na rynku pojawia się wiele nowych diet. Każda niesie ze sobą obietnicę szybkich i trwałych efektów. Każda kolejna ma być właśnie tą, która w końcu pomoże dziesiątkom, setkom, tysiącom osób, które pragną odzyskać szczupłą figurę. Dlaczego to nie działa wyjaśnia Barbara Janysek - doradca żywieniowy i psychodietetyk
https://3.bp.blogspot.com/-RP8p5wOC838/WCN2oMQXpbI/AAAAAAAAIVU/ooR-Yq3Nf8EsT091RBaphzB0r1n8OPgOgCLcB/s320/belly-800-cco.jpg
https://3.bp.blogspot.com/-RP8p5wOC838/WCN2oMQXpbI/AAAAAAAAIVU/ooR-Yq3Nf8EsT091RBaphzB0r1n8OPgOgCLcB/s72-c/belly-800-cco.jpg
WikiRose blog
http://www.wikirose.pl/2016/11/odchudzanie-zaczyna-sie-w-glowie.html
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/2016/11/odchudzanie-zaczyna-sie-w-glowie.html
true
4766484215648685039
UTF-8
Loaded All Posts Nie znaleziono posta ZOBACZ WSZYSTKO Czytaj więcej Odpowiedz Cancel reply Skasuj By Home STRONY POSTY Zobacz Wszystko REKOMENDOWANE LABEL ARCHIWUM SZUKAJ WSZYSTKIE POSTY Nie znaleziono postów pasujących do zapytania Powrót Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Nie Pon Wt Śr Czw Pt Sob Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień St Lut Marz Kw Maj Maj Czer Lip Sier Wrz Paź Gr Teraz 1 temu $$1$$ minutes ago 1 godzinę temu $$1$$ hours ago Wczoraj $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago więcej niż 5 tygodni temu Followers Follow TREŚĆ PREMIUM Udostępnij aby odbezpieczyć Skopiuj cały kod Zaznacz cały kod All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy