Jarmuż swoimi składnikami odżywczymi dominuje wśród roślin - sprawdź jakie składniki kryją jego zielone liście! | WikiRose blog

Jarmuż swoimi składnikami odżywczymi dominuje wśród roślin - sprawdź jakie składniki kryją jego zielone liście!

Jarmuż ma działanie antyoksydacyjne, czyli przeciwdziała powstawaniu wolnych rodników tlenowych, poprzez wychwytywanie reaktywnych form tlenu, a już powstałe wolne rodniki wychwytuje i hamują ich dalsze reakcje, poprzez to opóźnia procesy starzenia się organizmu. Cechuje go również działanie antynowotworowe, które wynika z właściwości przeciwutleniających zawartych w jarmużu witamin, karotenoidów, polifenoli oraz właściwości przeciwmutagennych dzięki zawartości przeciwutleniaczy oraz związków siarkoorganicznych.

Jarmuż (Brassica oleracea L. var. sabellica L.) – to jedna z najstarszych odmian warzyw krzyżowych (kapustnych), znana już od starożytności. Jest uważany za bardzo pożywne warzywo, ze względu na dużą zawartością składników odżywczych: witamin, minerałów, makroelementów oraz błonnika, a także niski udział cukrów co powoduje, że jest produktem niskokalorycznym. 

Jarmuż ma działanie antyoksydacyjne, czyli przeciwdziała powstawaniu wolnych rodników tlenowych, poprzez wychwytywanie reaktywnych form tlenu, a już powstałe wolne rodniki wychwytuje i hamują ich dalsze reakcje, poprzez to opóźnia procesy starzenia się organizmu. Cechuje go również działanie antynowotworowe, które wynika z właściwości przeciwutleniających zawartych w jarmużu witamin, karotenoidów, polifenoli oraz właściwości przeciwmutagennych dzięki zawartości przeciwutleniaczy oraz związków siarkoorganicznych.

Jarmuż - tak prezentuje się na mojej grządce 

Dostępnych jest wiele odmian jarmużu, które różnią się kolorem liści oraz smakiem. Spożywa się ciemnozielone liście o charakterystycznej kędzierzawej strukturze. Liśćmi jarmużu można delektować się również w sezonie zimowym. Znawcy tematu twierdzą, że po przemrożeniu liście jeszcze bardziej zyskują na smaku, gdyż znika ich lekko gorzki smak.

Jarmuż jest bogaty w następujące składniki odżywcze:
  1. Flawonoidy – to grupa związków prozdrowotnych, które mają działanie grzybobójcze i bakteriobójcze. Flawonoidy z uwagi na dobroczynne działanie na organizm ludzki  znajdują wiele zastosowań w lecznictwie. Spożywanie warzyw bogatych w te związki zmniejsza zapadalność na choroby układu krążenia. Flawonole mają również działanie antyutleniające poprzez wychwytywanie reaktywnych form tlenu. Działanie prozdrowotne flawonoidów jest o tyle ważne, że związki te spożyte nawet w dużych ilościach nie są szkodliwe dla ludzi. Spożywanie flawonoidów wpływa hamująco na choroby naczyń krwionośnych i serca. Badania wskazują, że flawonoidy przeciwdziałają powstawaniu złogów miażdżycowych. 
  2. Antyoksydanty - zwane również przeciwutleniaczami lub antyutleniaczami - to naturalne substancje roślinne, które wspierają naturalne mechanizmy obronne komórek człowieka. Neutralizują szkodliwe działanie wolnych rodników, uszkadzających komórki organizmu i prowadzących do ich przedwczesnego starzenia. Dzięki antyoksydantom organizm ma wyższą odporność,  staje się mniej podatny na poważne schorzenia, takie jak nowotwory.
  3. Glukozynolany – to związki bogate w siarkę o charakterze glikozydów. Substancje te są regulatorami enzymów stanowiących ochronę przed niszczeniem struktury DNA, tym samym stanowią dobrą prewencję przed nowotworami. Ten związek  bierze udział w budowie białek, przemianach metabolicznych oraz jest składnikiem keratyny, kwasów żółciowych (trawienie pokarmów) oraz biotyny i kwasu pantotenowego.
  4. Sulforafan – to związek mający właściwości przeciwnowotworowe, który występuje również w brokuły i innych warzywach kapustowatych. Sulforafan chroni mózg, chroni wzrok  przed wolnymi rodnikami, aktywuje enzymy detoksykacji, pomaga w zapobieganiu nowotworom, a także może pomóc w ich leczeniu.
  5. Karotenoidy (β-karoten, luteina, zeaksantyna) - należą do naturalnych przeciwutleniaczy i są głównym dietetycznym źródłem tej witaminy u człowieka. Ponad 50 (z 400) karotenoidów jest aktywnych biologicznie. W tej grupie najwyższą aktywnością cechuje się ß-karoten. Jest on prekursorem witaminy A, która spełnia wiele ważnych fizjologicznych funkcji, czyli funkcje retinolu (tylko on wykazuje pełną aktywność biologiczną) i retinalu która występuje w dwóch formach: retinolu i  kwasu retinowego.  Badania stwierdzają, że  β-karoten ma również działanie antynowotworowe - antykancerogenne właściwości jarmużu dla którego oceniono znaczną ujemną korelację pomiędzy poziomem spożycia a zapadalnością na nowotwory piersi, jelita grubego i płuc. Prowadzone badania nad innym karotenoidem - astaksantyną - dowiodły, iż jest bardzo silnym antyutleniaczem oraz ma właściwości przeciwzapalne. Karotenoidy (β-karoten, luteina, zeaksantyna) - należą do naturalnych przeciwutleniaczy. 
  6. Witaminę A - pełni w organizmie funkcję niezbędnego składnika pokarmowego, jest rozpuszczalna w tłuszczach. Głównym źródłem aktywnych form witaminy A w organizmie jest spożywana z pokarmem pochodzenia roślinnego prowitamina A (głównie β-karoten). W organizmie ludzkim enzymem odpowiedzialnym za przekształcenie β-karotenu w retinal jest dioksygenaza β-karotenowa - to antyoksydant, bierze udział w procesie tworzenia kolagenu oraz tkanki nabłonkowej, dlatego uczestniczy w procesie regeneracji skóry. Korzystnie wpływa na stan cery, włosów i paznokci, a także na wzrok.
  7. Witaminy z grupy B. Witaminy te należą do związków łatwo rozpuszczających się w wodzie i nie mają zdolności do kumulowania w organizmach ludzkich wyjątek stanowi B12 (kobalamina). Witaminy z grupy B są niezbędne w wielu procesach biochemicznych: przemianach węglowodanów, ponadto są składowymi koenzymów: witamina B2 jest koenzymem enzymów oddechowych. Witamina B6 bierze udział w wydłużaniu łańcuchów kwasów tłuszczowych, tworzeniu hormonów (serotoniny, adrenaliny). Braki witamin grupy B u ludzi objawiają się problemami skórnymi (zapaleniami, podrażnieniami), mniejszą odpornością na stres, zaburzeniami metabolizmu . 
  8. Witaminę C - to związek o działaniu prozdrowotnym,  która należy do grupy związków rozpuszczalnych w wodzie. Witamina C to naturalny przeciwutleniacz odpowiedzialny za odporność i prawidłowy metabolizm, odnowę chrząstki stawowej, regeneracji skóry, bierze również udział w syntezie kolagenu. Tak jak w przypadku wszystkich antyutleniaczy wzrost zapotrzebowania na witaminę C rośnie w przypadku występowania sytuacji stresowych, wzrostu organizmu, ale także przy stanach chorobowych i stosowaniu używek. Zawartość witaminy C w organizmie jest ściśle uzależniona od jej podaży z pokarmem, z uwagi na brak możliwości syntezowania tego związku przez organizmy ludzi. Najbardziej znanym objawem niedoboru witaminy C jest szkorbut oraz zapalenie naczyń krwionośnych kończyn dolnych.
  9. Witaminę K - to związek rozpuszczalny w lipidach, stąd potrawy z warzyw (w nich występuje witamina K1) winny być przygotowywane z udziałem tłuszczów. Wpływa na stan kości oraz zapewnia prawidłową krzepliwość krwi . 
  10. Wapń - składnik ten zapobiega osteoporozie, reguluje gospodarką kośćca w organizmie wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu szkieletowego, na dobry stan kości i zębów oraz przyspiesza metabolizm. Powszechna jest wiedza dotycząca dużych ilości wapnia w produktach mlecznych, jednak warto pamiętać, że warzywa kapustowate są również bardzo dobrym źródłem tego makroelementu. W 100 g jarmużu znajduje się 157 mg wapnia, a w tej samej ilości mleka (około 0,5 szklanki), o zawartości tłuszczu 0,5% jest 121 mg wapnia (mleko mające więcej tłuszczu zawiera mniej wapnia). Spożywając wapń należy pamiętać o wsparciu go za pomocą witaminy K2-MK7 aby trafiał do zębów i kości a nie osadzał się w tkankach miękkich.
  11. Żelazo  - to mikropierwiastek,  którego jarmuż jest doskonałym źródłem.  Żelazo  bierze udział w syntezie hemoglobiny (odpowiada za uruchomienie rezerw żelaza), ale i w transporcie tlenu w organizmie.

Jarmuż - tak prezentuje się na mojej grządce 

Jarmuż jest łatwy do przyrządzenia, można go gotować, piec, smażyć, podawać na surowo, wyciskać z niego sok, miksować w zielonych koktajlach, krótko smażyć, przygotowywać na parze, blanszować, gotować, a nawet piec. Warto zatem korzystać z jego dobrodziejstw i tym samym zapobiegać wielu chorobom, a już istniejące leczyć!

Jarmuż jest rośliną dwuletnią, jego zaletą jest oporność na działanie szkodników i chorób innych kapustowatych. Nie występuje na stanowiskach naturalnych, znany jest wyłącznie z uprawy. Najważniejsze obszary uprawy jarmużu znajdują się w środkowej i północnej Europie oraz Ameryce Północnej i Azji.

Źródła:
http://www.ptno.ogr.ur.krakow.pl/Wydawn/FoliaHorticulturae/Spisy/FH2003Suplement/paper02.pdf 
http://www.inhort.pl/files/nowosci_warzywnicze/2010/tom_51/nw51_6.pdf 
http://polki.pl/we-dwoje/warzywa;krzyzowe;chronia;przed;nowotworami,artykul,24715.html
http://scienceinpoland.pap.pl/aktualnosci/news,389239,warzywa-moga-zwiekszac-szanse-przezycia-kobiet-z-rakiem-piersi.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Jarmu%C5%BC 
http://faktydlazdrowia.pl/jak-zachowac-przeciwnowotworowe-wlasciwosci-brokulow-i-innych-warzyw-kapustnych-podczas-gotowania/ 
http://www.phie.pl/pdf/phe-2013/phe-2013-3-639.pdf

COMMENTS

Polub i bądź na bieżąco

Podziękowanie


Jeżeli już zapisałeś się na newsletter bloga, to chciałabym Ci za to serdecznie podziękować i jak zwykle mam dla Ciebie coś dodatkowego w formacie PDF. Proszę odwiedź stronę dla subskrybentów, której adres otrzymałeś/aś po zapisaniu się na newsletter. Jeśli jeszcze się nie zapisałeś/aś, zapraszam :)
Pozdrawiam serdecznie Eluszka

Mam dla Ciebie ciekawą informację. Sprawdź :)

➡️ Poradnik - Jak kupować na iHerb


Nazwa

akcja edukacyjna,1,alergie,1,angiogeneza,1,antybiotyki,4,antyoksydanty,5,aronia,2,awokado,2,B complex,1,Barbara Janysek,1,bezsenność,1,białko,1,bioflawonoidy,1,biznes,1,blizny,1,blog,1,błonnik,1,borówki,1,brokuły,1,bułki,2,burak czerwony,1,Butejko,1,C 1000 Plus,2,chleb,3,chleb na zakwasie,2,chleb orkiszowy,3,chleb tradycyjny,2,cholesterol,4,chrzan,1,ciabatta,1,ciśnienie,2,CoQ10,1,cukinia,1,cukrzyca,1,cupsell,1,cyjanokobalamina,1,cytryna,1,czarny bez,2,czosnek,4,depresja,3,dieta ketogeniczna,1,DIY,1,dr Ewa Dąbrowska,1,dr Ozimek,4,działanie,1,dzieci,1,dzika róża,3,Dżem truskawkowy,2,Ewunia Małgorzata,1,fast food,1,film,3,filtry,1,garlic caps,1,glutation,1,gluten,2,Gosia B-D,2,goździk,1,grzybice,1,grzyby,1,HCL,1,herbata,1,himalaya,1,homocystaina,3,IBS,1,iHerb.com,3,imbir,1,infografika,1,inozytol,1,Iza Dobrowolska,2,jagody,1,jajko,3,jajko gotowane,1,Jamie Oliver,1,jarmuż,1,jedzenie,5,jelita,6,Jerzy Zięba,1,jod,1,joga,1,kapusta,1,kasza,1,kasza gryczana,1,kasza jaglana,2,kefir,1,kiszonki,2,kleszcz,1,kobalamina,1,kod rabatowy,1,koenzym Q10,2,kokos,1,koktail truskawkowy,1,konkurs,3,kosmetyki naturalne,1,kremy,1,Krystyna Dajka,1,krzem,1,kuracje,2,kurki,1,kurkuma,2,kurkumina,1,kwas foliowy,2,kwas L-askrobinowy,3,kwas masłowy,1,kwas solny,1,kwasy omega,2,lecytyna,1,likopen,1,liposomalna witamina C,2,lit,1,luteina,1,magnez,2,maliny,1,Malwina Taborowska,1,Marcin,1,marmolada,1,mąka orkiszowa,5,medycyna komórkowa,1,medycyna mitochondrialna,2,miażdżyca,5,mięta,1,mikotoksyny,1,minerały,2,miód,3,miód manuka,1,modlitwa,1,mydło,1,myślę pozytywnie,4,nadciśnienie,1,naleśniki,1,nastawienie,2,nauka,1,nawyk,1,nerwica,1,niestrawność,1,now foods,1,nowotwory,2,nubian,1,ocet,1,ocet jabłkowy,2,oczyszczenie,2,odchudzanie,2,oddychanie,1,odkwaszanie,1,odporność,7,odrobaczanie,1,odtruwanie,1,odżywianie,4,oleje,1,Omega 3,3,Omega 6,2,opinie,10,opracowania,1,orkisz,8,osteoporoza,1,ostropest plamisty,2,otyłość,1,owoce,4,PABA,1,papryka,1,paraprotex,1,pasożyty,5,pasta do zębów,1,paznokcie,1,piec chlebowy,1,piernik,1,Pierogi z borówkami,1,pleśń,1,podsumowanie,2,podświadomość,1,pokrzywa,1,polecam,4,polifenole,2,pomidory,2,porady,3,porzeczka,1,porzeczki,2,post,1,post Daniela,1,powietrze,1,Probiotyk,6,profilaktyka,5,prosto z ogrodu,18,przemiana,1,Przemysław Lipiecki,2,przepisy,26,przetwory,8,przeziębienie,1,przyprawy,2,psyche,4,psychodietetyka,1,Radosław Podruczny,2,Rafał,1,rajskie jabłka,1,rak,2,refluks,1,regulacja PH,1,rogaliki,1,rokitnik,1,rukola,2,rumianek,1,sałata,1,sałatki,2,samopoczucie,1,selen,1,serce,4,skóra,2,skrzyp polny,1,slider,5,sok z cytryny,1,solgar,1,sól,1,sól himalajska,1,sól kamienna,1,sól kłodawska,1,sól morska,1,spalanie od góry,1,spirulina,1,stress management,1,Superfoods,13,suplementacja,15,syrop,1,szafran,1,szczawa,1,śliwki,1,śniadanie,1,Święta,1,TED,2,terapie,2,tlen,1,tłuszcze,2,trawienie,1,trądzik,1,truskawki,4,Uffe Ravnskov,1,układ nerwowy,2,układ trawienny,4,uroda,1,uwaga,2,wakacje,1,Walter Hartenbach,1,wapń,1,warzywa,3,wątroba,2,węglowodany,1,wiedza,6,wino,1,winosok,1,witamina B,4,Witamina C,7,witamina D,4,witamina K2-MK7,4,witaminy,11,witaminy zakupy,1,włosy,1,woda,5,Wojciech Ozimek,3,wpis gościnny,20,wywiad,1,zakupy,2,zakwaszene żołądka,3,zatrucia pokarmowe,2,zdrowie,66,zespół jelita drażliwego,1,zgaga,2,zielona herbata,1,zioła,6,zmęczenie,1,zmiana,1,znaczenie suplementów,1,życzenia,1,żywność,3,
ltr
item
WikiRose blog: Jarmuż swoimi składnikami odżywczymi dominuje wśród roślin - sprawdź jakie składniki kryją jego zielone liście!
Jarmuż swoimi składnikami odżywczymi dominuje wśród roślin - sprawdź jakie składniki kryją jego zielone liście!
Jarmuż ma działanie antyoksydacyjne, czyli przeciwdziała powstawaniu wolnych rodników tlenowych, poprzez wychwytywanie reaktywnych form tlenu, a już powstałe wolne rodniki wychwytuje i hamują ich dalsze reakcje, poprzez to opóźnia procesy starzenia się organizmu. Cechuje go również działanie antynowotworowe, które wynika z właściwości przeciwutleniających zawartych w jarmużu witamin, karotenoidów, polifenoli oraz właściwości przeciwmutagennych dzięki zawartości przeciwutleniaczy oraz związków siarkoorganicznych.
http://3.bp.blogspot.com/-2ImqNH9Mbxs/VaJEdOoE4mI/AAAAAAAAGvg/5WRVqfy9bsc/s400/jarmu%25C5%25BC.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-2ImqNH9Mbxs/VaJEdOoE4mI/AAAAAAAAGvg/5WRVqfy9bsc/s72-c/jarmu%25C5%25BC.jpg
WikiRose blog
http://www.wikirose.pl/2015/07/jarmuz-swoimi-skadnikami-odzywczymi-dominuje-wsrod-roslin.html
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/2015/07/jarmuz-swoimi-skadnikami-odzywczymi-dominuje-wsrod-roslin.html
true
4766484215648685039
UTF-8
Loaded All Posts Nie znaleziono posta ZOBACZ WSZYSTKO Czytaj więcej Odpowiedz Cancel reply Skasuj By Home STRONY POSTY Zobacz Wszystko REKOMENDOWANE LABEL ARCHIWUM SZUKAJ WSZYSTKIE POSTY Nie znaleziono postów pasujących do zapytania Powrót Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Nie Pon Wt Śr Czw Pt Sob Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień St Lut Marz Kw Maj Maj Czer Lip Sier Wrz Paź Gr Teraz 1 temu $$1$$ minutes ago 1 godzinę temu $$1$$ hours ago Wczoraj $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago więcej niż 5 tygodni temu Followers Follow TREŚĆ PREMIUM Udostępnij aby odbezpieczyć Skopiuj cały kod Zaznacz cały kod All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy