Dieta w zespole jelita drażliwego | WikiRose blog

Dieta w zespole jelita drażliwego

IBS występuje u ok. 10–20% dorosłych ludzi. Choroba pojawia się przeważnie w wieku 30–40 lat a jej przyczyna nie jest dokładnie poznana. Obecnie uważa się, że dużą rolę odgrywa stan naszej psychiki. Sytuacje stresowe prowadzą do zaburzeń czynnościowych jelit oraz do niekorzystnych zmian w mikroflorze jelitowej.

Zespół jelita drażliwego (IBS – ang. Irritable Bowel Syndrome) to powszechne schorzenie, które ma charakter czynnościowy i jest w większości przypadków łączone z tzw. nadwrażliwością trzewną. IBS objawia się bólami brzucha, wzdęciami, uczuciem przelewania w jelitach, odbijaniem, gazami, zmęczeniem oraz zaparciami, albo odwrotnie – biegunkami. Objawom tym towarzyszy często przerost flory bakteryjnej jelita cienkiego. 
Obraz posta: wikimedia
IBS występuje u ok. 10–20% dorosłych ludzi. Choroba pojawia się przeważnie w wieku 30–40 lat a jej przyczyna nie jest dokładnie poznana. Obecnie uważa się, że dużą rolę odgrywa stan naszej psychiki. Sytuacje stresowe prowadzą do zaburzeń czynnościowych jelit oraz do niekorzystnych zmian w mikroflorze jelitowej.

U znacznej grupy osób zmniejszenie dolegliwości jelitowych po zastosowaniu diety bezglutenowej może być paradoksalnie niezwiązana z jego ograniczeniem, a bezwiednym obniżeniem podaży cukrów, które łatwo podlegają fermentowaniu w jelicie. Do cukrów takich należą oligosacharydy, disacharydy, monosacharydy oraz poliole (tzw. FODMAP – ang. Fermentable Oligosaccharides, Disaccharides, Monosaccharides and Polyols).  Po przedostaniu się do jelita grubego cukry te przy udziale flory bakteryjnej podlegają procesom, którym towarzyszy wzmożona produkcja dwutlenku węgla i wodoru a także siarkowodoru i metanu. Powstałe substancje lotne odpowiedzialne są za uczucie dyskomfortu w obrębie jamy brzusznej.

Dieta FODMAP nie jest na całe życie a na określony czas. Składa się ona z dwóch etapów, które łącznie mogą trwać do ok. 2 miesięcy. W pierwszym etapie eliminujemy wszystkie produkty, które zawierają dużą koncentrację FODMAP na okres od 6 do 8 tygodni. Drugi etap polega na stopniowym, pojedynczym wprowadzaniu uprzednio wyeliminowanych produktów i obserwację reakcji swojego organizmu. Za zwyczaj jest tak, że większość osób może powrócić do normalnego sposobu odżywiania, z wykluczeniem pojedynczych produktów.

Co wyeliminować w diecie FODMAP?:
  • Warzywa: awokado, brokuły, brukselka, buraki, cebula, czosnek, cykoria, kalafior, kapusta, karczochy, koper, patisony, por, seler, szparagi, strączkowe (groszek, cieciorka, fasola, soja, soczewica), szparagi, grzyby
  • Owoce: arbuz, brzoskwinie, niedojrzałe banany, figi, daktyle, gruszki, jabłka, kaki, liczi, mango, nektarynki, owoce suszone, owoce w syropie, śliwki, wiśnie
  • Produkty mleczne: jogurty, maślanka, mleko (krowie, owcze, kozie), śmietany, sery, twarogi i twarożki, napoje sojowe
  • Produkty zbożowe: żyto, produkty pszenne (w tym pieczywo, płatki, makarony), jęczmień
  • Orzechy i nasiona: orzechy nerkowca, pistacje
  • Słodziki:  syrop z agawy, miód, syrop glukozowo-fruktozowy, słodziki (sorbitol, mannitol, ksylitol)
IBS bardzo często powiązany jest jest z nietolerancją fruktozy i/lub laktozy. Najczęściej obserwowana jest jednak nietolerancja fruktozy (nawet u 60% osób z IBS). Związkami budową przypominające fruktozę są FODMAP i z tego właśnie powodu uwzględniono je wśród substancji podlegających ograniczeniu. Szacuje się, że w skrajnych przypadkach nawet do 95% dziennej dawki fruktozy pochodzi z produktów zawierających syrop glukozowo-fruktozowy i sacharozę (tradycyjny cukier spożywczy). To prawdopodobnie wyjaśnia fakt, dlaczego obserwujemy obecnie epidemię IBS. Pamiętajmy zatem o uważnym czytaniu etykiet składu gotowych produktów i potraw.

Bardzo pomocne może być wykonanie badania na nadwrażliwość pokarmową (alergię IgG zależną) – wtedy będziemy mieć pewność, które produkty powodują problemy żołądkowo-jelitowe i nie będziemy musieli w ciemno wykluczać wszystkich potencjalnie szkodliwych pokarmów. Najlepiej gdyby taka indywidualna dieta sporządzona w oparciu o wynik badania nadwrażliwości pokarmowych prowadzona była z równoczesną odbudową mikroflory jelitowej, która zwykle u osób z IBS ma zaburzony skład. Poza dietą niezbędna jest czasowa celowana probiotykoterapia a także stosowanie niektórych preparatów ziołowych. Czasem też wprowadza się naturalne suplementy na regeneracje nabłonka jelitowego. Oczywiście na pewien okres.

Probiotyki to wyselekcjonowane kultury bakteryjne lub drożdży, których zadaniem jest korzystne dla zdrowia działanie w przewodzie pokarmowym (zapobieganie biegunkom, gazom, wzdęciom ,zaparciom), poprzez immunomodulację oraz zachowywanie prawidłowej flory fizjologicznej Drobnoustroje te produkują kwas mlekowy i należą do rodziny Lactobacillus, Bifidobacterium, oraz do drożdżaków Saccharomyces. Fizjologicznie występują w mikroflorze przewodu pokarmowego człowieka. Ich cechą musi być zdolność przylegania do nabłonka jelita, aby nie zostały z nich usunięte w krótkim czasie (np. w trakcie biegunki). Ponadto muszą być odporne na kwas solny zawarty w żołądku, enzymy trawienne, kwasy żółciowe.

Bardzo korzystnie jelita oddziałuje również kwas masłowy, który jest podstawowym materiałem energetycznym dla nabłonka przewodu pokarmowego i wpływa na jego szybszą regenerację. Stosuje się go w:
  • w zaburzeniach czynności jelit (zespół jelita drażliwego),
  • w chorobach zapalnych błony śluzowej żołądka i jelit (min. nieswoiste choroby zapalne jelit, biegunki różnego pochodzenia),
  • w zaburzeniach flory jelitowej,
  • w niedoborach krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych,
  • u chorych po leczeniu przeciwnowotworowym (m.in w stanach zapalnych jelit po radioterapii)
  • zakażeniach jelit i biegunce (m.in po antybiotykoterapii)
Przed jakąkolwiek suplementacją należy zbadać stan mikroflory jelitowej, gdyż ważna jest celowana probiotykoterapia.

Ważne jest też wykluczenie nadwrażliwości na gluten, nietolerancji laktozy, fruktozy lub sorbitolu czy też określenie zakwaszenia żołądka i stanu enzymów trawiennych.

Uwaga: jeśli objawom IBS towarzyszy spadek masy ciała i inne niepokojące objawy należy wykluczyć celiakię, chorobę Crohna, wrzodziejące zapalenie jelita grubego czy nawet zakażenie glistą ludzką.

Wpis gościnny przygotowała dr Malwina Taborowska – dr nauk o zdrowiu, dietetyk oraz biolog, właścicielka gabinetu dietetycznego http://dietetyk-med.pl i kierownik redakcji czasopisma Harmonia. Twoje zdrowie, Twoja odpowiedzialność. Łączy wiedzę medyczną z wiedzą o naturoterapii a jej szczególnym zainteresowaniem jest wspomaganie leczenia chorób odpowiednimi dawkami witamin, minerałów, pierwiastków śladowych i innych biozwiązków, które naturalnie występują w przyrodzie.

COMMENTS

Polub i bądź na bieżąco

Podziękowanie


Jeżeli już zapisałeś się na newsletter bloga, to chciałabym Ci za to serdecznie podziękować i jak zwykle mam dla Ciebie coś dodatkowego w formacie PDF. Proszę odwiedź stronę dla subskrybentów, której adres otrzymałeś/aś po zapisaniu się na newsletter. Jeśli jeszcze się nie zapisałeś/aś, zapraszam :)
Pozdrawiam serdecznie Eluszka

Mam dla Ciebie ciekawą informację. Sprawdź :)

➡️ Poradnik - Jak kupować na iHerb


Nazwa

akcja edukacyjna,1,alergie,1,angiogeneza,1,antybiotyki,4,antyoksydanty,5,aronia,2,awokado,2,B complex,1,Barbara Janysek,1,bezsenność,1,białko,1,bioflawonoidy,1,biznes,1,blizny,1,blog,1,błonnik,1,borówki,1,brokuły,1,bułki,2,burak czerwony,1,Butejko,1,C 1000 Plus,2,chleb,3,chleb na zakwasie,2,chleb orkiszowy,3,chleb tradycyjny,2,cholesterol,4,chrzan,1,ciabatta,1,ciśnienie,2,CoQ10,1,cukinia,1,cukrzyca,1,cupsell,1,cyjanokobalamina,1,cytryna,1,czarny bez,2,czosnek,4,depresja,3,dieta ketogeniczna,1,DIY,1,dr Ewa Dąbrowska,1,dr Ozimek,4,działanie,1,dzieci,1,dzika róża,3,Dżem truskawkowy,2,Ewunia Małgorzata,1,fast food,1,film,3,filtry,1,garlic caps,1,glutation,1,gluten,2,Gosia B-D,2,goździk,1,grzybice,1,grzyby,1,HCL,1,herbata,1,himalaya,1,homocystaina,3,IBS,1,iHerb.com,3,imbir,1,infografika,1,inozytol,1,Iza Dobrowolska,2,jagody,1,jajko,3,jajko gotowane,1,Jamie Oliver,1,jarmuż,1,jedzenie,5,jelita,6,Jerzy Zięba,1,jod,1,joga,1,kapusta,1,kasza,1,kasza gryczana,1,kasza jaglana,2,kefir,1,kiszonki,2,kleszcz,1,kobalamina,1,kod rabatowy,1,koenzym Q10,2,kokos,1,koktail truskawkowy,1,konkurs,3,kosmetyki naturalne,1,kremy,1,Krystyna Dajka,1,krzem,1,kuracje,2,kurki,1,kurkuma,2,kurkumina,1,kwas foliowy,2,kwas L-askrobinowy,3,kwas masłowy,1,kwas solny,1,kwasy omega,2,lecytyna,1,likopen,1,liposomalna witamina C,2,lit,1,luteina,1,magnez,2,maliny,1,Malwina Taborowska,1,Marcin,1,marmolada,1,mąka orkiszowa,5,medycyna komórkowa,1,medycyna mitochondrialna,2,miażdżyca,5,mięta,1,mikotoksyny,1,minerały,2,miód,3,miód manuka,1,modlitwa,1,mydło,1,myślę pozytywnie,4,nadciśnienie,1,naleśniki,1,nastawienie,2,nauka,1,nawyk,1,nerwica,1,niestrawność,1,now foods,1,nowotwory,2,nubian,1,ocet,1,ocet jabłkowy,2,oczyszczenie,2,odchudzanie,2,oddychanie,1,odkwaszanie,1,odporność,7,odrobaczanie,1,odtruwanie,1,odżywianie,4,oleje,1,Omega 3,3,Omega 6,2,opinie,10,opracowania,1,orkisz,8,osteoporoza,1,ostropest plamisty,2,otyłość,1,owoce,4,PABA,1,papryka,1,paraprotex,1,pasożyty,5,pasta do zębów,1,paznokcie,1,piec chlebowy,1,piernik,1,Pierogi z borówkami,1,pleśń,1,podsumowanie,2,podświadomość,1,pokrzywa,1,polecam,4,polifenole,2,pomidory,2,porady,3,porzeczka,1,porzeczki,2,post,1,post Daniela,1,powietrze,1,Probiotyk,6,profilaktyka,5,prosto z ogrodu,18,przemiana,1,Przemysław Lipiecki,2,przepisy,26,przetwory,8,przeziębienie,1,przyprawy,2,psyche,4,psychodietetyka,1,Radosław Podruczny,2,Rafał,1,rajskie jabłka,1,rak,2,refluks,1,regulacja PH,1,rogaliki,1,rokitnik,1,rukola,2,rumianek,1,sałata,1,sałatki,2,samopoczucie,1,selen,1,serce,4,skóra,2,skrzyp polny,1,slider,5,sok z cytryny,1,solgar,1,sól,1,sól himalajska,1,sól kamienna,1,sól kłodawska,1,sól morska,1,spalanie od góry,1,spirulina,1,stress management,1,Superfoods,13,suplementacja,15,syrop,1,szafran,1,szczawa,1,śliwki,1,śniadanie,1,Święta,1,TED,2,terapie,2,tlen,1,tłuszcze,2,trawienie,1,trądzik,1,truskawki,4,Uffe Ravnskov,1,układ nerwowy,2,układ trawienny,4,uroda,1,uwaga,2,wakacje,1,Walter Hartenbach,1,wapń,1,warzywa,3,wątroba,2,węglowodany,1,wiedza,6,wino,1,winosok,1,witamina B,4,Witamina C,7,witamina D,4,witamina K2-MK7,4,witaminy,11,witaminy zakupy,1,włosy,1,woda,5,Wojciech Ozimek,3,wpis gościnny,20,wywiad,1,zakupy,2,zakwaszene żołądka,3,zatrucia pokarmowe,2,zdrowie,66,zespół jelita drażliwego,1,zgaga,2,zielona herbata,1,zioła,6,zmęczenie,1,zmiana,1,znaczenie suplementów,1,życzenia,1,żywność,3,
ltr
item
WikiRose blog: Dieta w zespole jelita drażliwego
Dieta w zespole jelita drażliwego
IBS występuje u ok. 10–20% dorosłych ludzi. Choroba pojawia się przeważnie w wieku 30–40 lat a jej przyczyna nie jest dokładnie poznana. Obecnie uważa się, że dużą rolę odgrywa stan naszej psychiki. Sytuacje stresowe prowadzą do zaburzeń czynnościowych jelit oraz do niekorzystnych zmian w mikroflorze jelitowej.
https://2.bp.blogspot.com/--IYQbpwEBNg/V90od70ZbaI/AAAAAAAAIL0/IEfaIQVHrVs1ArA63e2GOVO4M9i-3FEtACLcB/s320/800px-Navel_of_a_woman_-_tummy.jpg
https://2.bp.blogspot.com/--IYQbpwEBNg/V90od70ZbaI/AAAAAAAAIL0/IEfaIQVHrVs1ArA63e2GOVO4M9i-3FEtACLcB/s72-c/800px-Navel_of_a_woman_-_tummy.jpg
WikiRose blog
http://www.wikirose.pl/2016/09/dieta-w-zespole-jelita-drazliwego.html
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/2016/09/dieta-w-zespole-jelita-drazliwego.html
true
4766484215648685039
UTF-8
Loaded All Posts Nie znaleziono posta ZOBACZ WSZYSTKO Czytaj więcej Odpowiedz Cancel reply Skasuj By Home STRONY POSTY Zobacz Wszystko REKOMENDOWANE LABEL ARCHIWUM SZUKAJ WSZYSTKIE POSTY Nie znaleziono postów pasujących do zapytania Powrót Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Nie Pon Wt Śr Czw Pt Sob Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień St Lut Marz Kw Maj Maj Czer Lip Sier Wrz Paź Gr Teraz 1 temu $$1$$ minutes ago 1 godzinę temu $$1$$ hours ago Wczoraj $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago więcej niż 5 tygodni temu Followers Follow TREŚĆ PREMIUM Udostępnij aby odbezpieczyć Skopiuj cały kod Zaznacz cały kod All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy