O tym jak witaminy z grupy B wpływają na jakość naszego życia i zdrowia! cz.3 i ostatnia | WikiRose blog

O tym jak witaminy z grupy B wpływają na jakość naszego życia i zdrowia! cz.3 i ostatnia

W opracowaniu omówiono witaminy grupy B takie jak witamina B8 (inozytol), witamina B9 (kwas foliowy, foliany), witamina B10 (Kwas para-aminobenzoesowy, PABA), witamina B12 (cyjanokobalamina, metylokobalamina), aktywna B Complex

Na wstępie przypomnę, że w poprzednich częściach tego opracowania opisałam witaminy B1-B7
Poniżej znajdziecie trzecią i ostatnią część opracowania poświęconego witaminą z grupy B. Szczególnie warto zwrócić uwagę na kwas foliowy czyli witaminę B9. Zapraszam zatem do lektury!


Witamina B8 (inozytol)

w naszym organizmie występuje w żywej tkance mózgu, w mięśniu sercowym, we krwi, w nerkach, w wątrobie oraz mięśniach. Jest składnikiem błon komórek nerwowych, uczestniczy w przenoszeniu sygnałów nerwowych, Odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu neuroprzekaźników - acetylocholiny oraz serotoniny, posiada właściwości uspokajające. Odgrywa ważną rolę w odżywianiu komórek mózgowych. Przeciwdziała odkładaniu tłuszczów w wątrobie i innych narządach, chroni przed miażdżycą. Obniża ciśnienie tętnicze powstałe wskutek stresu. Reguluje działanie enzymów, działa stymulująco na mięśnie w układzie trawiennym, dzięki czemu zapobiega zaparciom. Bierze udział w wytwarzaniu spermy. Przypuszcza się, że brak inozytolu może być jedną z przyczyn niepłodności.

Niedobór witaminy B8 powoduje zmiany nastroju, wysoki poziom cholesterolu, zmiany nastroju, ataki paniki, nadpobudliwość, depresję, nerwicę natręctw, wypadanie włosów, wysoki poziom cholesterolu, zaparcia.

Witaminę B8 (inozytol) zawierają nasiona, kiełki pszenicy, mleko, drożdże, warzywa, owoce cytrusowe, orzechy, jaja, pieczywo z pełnego przemiału,  mózg i serce wołowe, mięso, wątroba.


Witamina B9 (kwas foliowy, folian)

mówi się o niej, że „jest witaminą najbardziej potrzebną człowiekowi”. Powszechnie kwas foliowy kojarzy się głównie ze wspomaganiem rozwoju płodu, ale mało kto jest zorientowany, że potrzebny jest od samego zaczątku życia aż po jego kres, zabezpieczając nas przed chorobami. 

Kwas foliowy potrzebny jest do prawidłowego rozwoju od samego początku istnienia każdego ludzkiego życia, gdyż kształtuje układ nerwowy płodu, zapobiegając jego defektom. Zapobiega uszkodzeniom tzw. cewy nerwowej u płodu. Redukuje prawdopodobieństwo wystąpienia rozszczepu kręgosłupa u płodu – poważnej wady rozwojowej. Ma pozytywny wpływ na wagę i prawidłowy rozwój noworodków. Bierze udział w zachowaniu materiału genetycznego, w przekazywaniu cech dziedzicznych komórek.

Reguluje wzrost, podział i funkcjonowanie komórek, wpływa pozytywnie na mózg i system nerwowy, decyduje o dobrym samopoczuciu psychicznym, witalności, uspokaja dodaje sił. Przyczynia się do powstawania dwóch szczególnie istotnych dla naszego samopoczucia i napędu życiowego neuroprzekaźników, czyli serotoniny i noradrenaliny. Serotonina uspokaja i gwarantuje dobry sen. Natomiast noradrenalina, wręcz przeciwnie pobudza nas do działania. Ponadto usprawnia funkcjonowanie układu pokarmowego, uczestniczy w tworzeniu soku żołądkowego, zapewnia sprawne działanie wątroby, żołądka i jelit. Chroni także organizm przed nowotworami. Poza tym badania potwierdzają, że to rehabilitant męskiego nasienia.

Do uaktywnienia witaminy B9 potrzebna jest witamina B12, razem pobudzają procesy krwiotwórcze, czyli powstawanie czerwonych krwinek (są czynnikiem antyanemicznym). 

Do odczuwalnych objawów niedoborów kwasu foliowego zalicza się - małą ilość czerwonych ciałek we krwi tzw. anemia, uczucie przemęczenia i kłopoty z koncentracją, stany niepokoju, lęku, depresja, nadmierna drażliwość, osłabienie, bladość, bezsenność, roztargnienie, problemy z pamięcią, zaburzenia w trawieniu i we wchłanianiu składników odżywczych, niedożywienie, biegunka, zmniejszony apetyt, obniżona masa ciała, stany zapalne języka, dziąseł, oraz błony śluzowej warg, bóle głowy, kołatanie serca, przedwczesna siwizna, u dzieci i młodzieży zahamowanie wzrostu.

W celu profilaktycznym norma przewiduje, że dla zdrowego człowieka zapotrzebowanie dziennie to 400 mcg (tysięczna część miligrama) kwasu foliowego. Są jednak sytuacje takie jak ciąża, która czasem wymaga zwiększonej dawki tej witaminy. Także zwiększenie dawki kwasu foliowego jest potrzebne jeśli występują problemy alkoholowe, może to oznaczać, że jest całkowity bark kwasu foliowego w organizmie.

Czynniki polepszające wchłanianie kwasu foliowego to kompleks witamin B, witamina B6, witamina B10, witamina B12, witamina B7 oraz  witamina C.

Czynniki pogarszające wchłanianie to światło, alkohol, wysoka temperatura, środki antykoncepcyjne.

W organizmie człowieka kwas foliowy jest syntezowany przez bakterie jelitowe. Występuje w żywności w postaci folianów. Znajduje się w szpinaku, natce pietruszki, sałacie, kapuście, brokułach, szparagach, kalafiorze, brukselce, pomidorach, grochu, fasoli, soczewicy, soi, ogórkach, burakach, orzechach, słoneczniku, drożdżach piwnych, wątrobie, żółtku jaja, pszenicy, chlebie razowym, pomarańczach, bananach i awokado. Więcej informacji na pubchem

Witamina B10 (Kwas para-aminobenzoesowy, PABA)

jest substancją witaminopodobną, nazwaną „przyjacielem naszej skóry”. Jest składnikiem witaminy B9, po przekroczeniu bariery jelit wraz z witaminami z grupy B dołącza w krwiobiegu do witaminy B5 (kwasu pantotenowego) i witaminy B9 (kwasu foliowego), tworząc zespół, który działa przeciwbakteryjnie oraz powstrzymuje proces starzenia się, utrzymuje właściwą pigmentację włosów, skóry i zębów. Ponadto chroni skórę  przed szkodliwym działaniem promieni UV, uczestniczy w tworzeniu czerwonych krwinek, bierze udział w przemianie żelaza, przeciwdziała zaburzeniom bezpłodności.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B10 nie przekracza kilku mikrogramów, ponieważ nasz organizm potrzebuje minimalnych ilości tego pierwiastka. Przyjęto, że zażywanie odpowiednich dawek witaminy B9 gwarantuje pokrycie zapotrzebowania na witaminę B10.

Skutki niedoboru witaminy B10 to wypadanie włosów, przyśpieszone siwienie włosów, depresja, zmęczenie, nadpobudliwość, egzema.

Źródła witaminy B10 - to drożdże piwne, kiełki pszenicy, wątroba, wołowina, wieprzowina, jajka, mleko, pełne ziarno pszenicy.

Witamina B12 (cyjanokobalamina, metylokobalamina)

jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego (zapewnia dobry nastrój, równowagę psychiczną, pomaga w skupieniu uwagi, w uczeniu się, polepsza pamięć i możliwość koncentracji). Uczestniczy w tworzeniu otoczki mielinowej ochraniającej komórki nerwowe i neuroprzekaźników nerwowych. Bierze udział w syntezie DNA. Uczestniczy w przemianie węglowodanowej, tłuszczowej i białkowej. Jest konieczna do prawidłowego wytwarzania czerwonych ciałek krwi, przeciwdziała niedokrwistości. Bardzo dobrze wpływa na układ kostny, a także na przemianę materii. Ma też duży wpływ na pracę mięśni.

Niedobór witaminy B12 to niemiły zapach ciała, stany zapalne ust, drętwienie rak i nóg, trudności w chodzeniu i w zachowaniu równowagi, zaburzenia w funkcjonowaniu układu nerwowego i mózgu, utrata pamięci, zmęczenie, rozdrażnienie, depresje, stany lękowe, jąkanie się, niedokrwistość, zahamowanie dojrzewania komórek, utrata apetytu, biegunka.

Wystąpienie dr Różańskiego na temat B12

Na polepszenie wchłaniania najlepiej wpływa witamina A, witamina B1, witamina B6, kwas foliowy (B9), witamina C, witamina B7 oraz  potas i wapń.

Na pogorszenie wchłaniania witaminy B12 wpływa światło słoneczne, środowisko zasadowe, alkohol, tabletki nasenne, cukier, aspiryna, antybiotyki, leki przeciwdepresyjne.

Źródła witaminy B12 to wątroba, nerki, serce, chude mięso, ryby, skorupiaki, sery, jajka, niewielkie ilości w grochu i innych roślinach strączkowych.

--------------

Jeśli ktoś z Państwa zdecyduje się na stosowanie suplementacji witamin z grupy B to polecam bogaty wybór preparatów na iHerb (Now Foods, Solgar, Doctor's Best), które w odpowiednich dawkach zapewniają bardzo dobre efekty min. zarówno w przypadkach ciężkich takich jak neuralgia, a także w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego oraz zwalczania innych wyżej opisanych dolegliwości.

Przy stosowaniu witamin grupy B należy zwrócić uwagę na ich formę, będzie spora różnica czy bierzecie np kwas foliowy czy foliany, cyjanokobolaminę czy metylokobolaminę itd. Przykładowo aktywne formy w dobrej cenie ma Dr Best - tutaj link do B complex 

Bardzo ciekawe ostatnio są preparaty z liposomalną witaminą B. Liposomy powodują, że taka forma jest transportowana bezpośrednio do komórek w otoczce lipidowej i przez to jest bardzo dobrze przyswajalna. Produkty firmy, która potrafi robić prawdziwe liposomy LiveON LipriCel znajdziecie tutaj.

Podsumowując, jeśli potrzebujecie większe dawki witamin grupy B polecam zajrzyjcie na iHerb ponieważ w Polsce preparaty w większych dawkach i odpowiednich formach są drogie i trudno osiągalne (opis jak kupować na iHerb)

W razie pytań piszcie na ela@wikirose.pl , postaram się podpowiedzieć.

Przygotowała dla Ciebie
Eluszka

------
Źródła:
  • Julian Aleksandrowicz, Irena Gumowska - Kuchnia i medycyna
  • pl.wikipedia.com
  • scholar.google.com

COMMENTS

Polub i bądź na bieżąco

Podziękowanie


Jeżeli już zapisałeś się na newsletter bloga, to chciałabym Ci za to serdecznie podziękować i jak zwykle mam dla Ciebie coś dodatkowego w formacie PDF. Proszę odwiedź stronę dla subskrybentów, której adres otrzymałeś/aś po zapisaniu się na newsletter. Jeśli jeszcze się nie zapisałeś/aś, zapraszam :)
Pozdrawiam serdecznie Eluszka

Mam dla Ciebie ciekawą informację. Sprawdź :)

➡️ Poradnik - Jak kupować na iHerb


Nazwa

akcja edukacyjna,1,alergie,1,angiogeneza,1,antybiotyki,4,antyoksydanty,5,aronia,2,awokado,2,B complex,1,Barbara Janysek,1,bezsenność,1,białko,1,bioflawonoidy,1,biznes,1,blizny,1,blog,1,błonnik,1,borówki,1,brokuły,1,bułki,2,burak czerwony,1,Butejko,1,C 1000 Plus,2,chleb,3,chleb na zakwasie,2,chleb orkiszowy,3,chleb tradycyjny,2,cholesterol,4,chrzan,1,ciabatta,1,ciśnienie,2,CoQ10,1,cukinia,1,cukrzyca,1,cupsell,1,cyjanokobalamina,1,cytryna,1,czarny bez,2,czosnek,4,depresja,3,dieta ketogeniczna,1,DIY,1,dr Ewa Dąbrowska,1,dr Ozimek,4,działanie,1,dzieci,1,dzika róża,3,Dżem truskawkowy,2,Ewunia Małgorzata,1,fast food,1,film,3,filtry,1,garlic caps,1,glutation,1,gluten,2,Gosia B-D,2,goździk,1,grzybice,1,grzyby,1,HCL,1,herbata,1,himalaya,1,homocystaina,3,IBS,1,iHerb.com,4,imbir,1,infografika,1,inozytol,1,Iza Dobrowolska,2,jagody,1,jajko,3,jajko gotowane,1,Jamie Oliver,1,jarmuż,1,jedzenie,5,jelita,6,Jerzy Zięba,1,jod,1,joga,1,kapusta,1,karotenoidy,1,kasza,1,kasza gryczana,1,kasza jaglana,2,kefir,1,kiszonki,3,kleszcz,1,kobalamina,1,kod rabatowy,1,koenzym Q10,2,kokos,1,koktail truskawkowy,1,konkurs,3,kosmetyki naturalne,1,Koszyk iHerb,1,kremy,1,Krystyna Dajka,1,krzem,1,kuracje,2,kurki,1,kurkuma,2,kurkumina,1,kwas foliowy,2,kwas L-askrobinowy,3,kwas masłowy,1,kwas solny,1,kwasy omega,2,lecytyna,1,likopen,1,liposomalna witamina C,2,lit,1,luteina,1,magnez,2,maliny,1,Malwina Taborowska,1,marchew,1,Marcin,1,marmolada,1,mąka orkiszowa,5,medycyna komórkowa,1,medycyna mitochondrialna,2,miażdżyca,5,mięta,1,mikotoksyny,1,minerały,2,miód,3,miód manuka,1,modlitwa,1,mydło,1,myślę pozytywnie,4,nadciśnienie,1,naleśniki,1,nastawienie,2,nauka,1,nawyk,1,nerwica,1,niestrawność,1,now foods,1,nowotwory,2,nubian,1,ocet,1,ocet jabłkowy,2,oczyszczenie,2,odchudzanie,2,oddychanie,1,odkwaszanie,1,odporność,7,odrobaczanie,1,odtruwanie,1,odżywianie,4,ogórki,1,oleje,1,Omega 3,3,Omega 6,2,opinie,10,opracowania,1,orkisz,8,osteoporoza,1,ostropest plamisty,2,otyłość,1,owoce,4,PABA,1,papryka,1,paraprotex,1,pasożyty,5,pasta do zębów,1,paznokcie,1,piec chlebowy,1,piernik,1,Pierogi z borówkami,1,pietruszka,1,pleśń,1,podsumowanie,2,podświadomość,1,pokrzywa,1,polecam,4,polifenole,2,pomidory,2,porady,3,porzeczka,1,porzeczki,2,post,1,post Daniela,1,powietrze,1,Probiotyk,7,profilaktyka,5,prosto z ogrodu,20,przemiana,1,Przemysław Lipiecki,2,przepisy,27,przetwory,8,przeziębienie,1,przyprawy,2,psyche,4,psychodietetyka,1,Radosław Podruczny,2,Rafał,1,rajskie jabłka,1,rak,2,refluks,1,regulacja PH,1,rogaliki,1,rokitnik,1,rukola,2,rumianek,1,sałata,1,sałatki,2,samopoczucie,1,selen,1,serce,4,skóra,2,skrzyp polny,1,slider,5,sok z cytryny,1,solgar,1,sól,1,sól himalajska,1,sól kamienna,1,sól kłodawska,1,sól morska,1,spalanie od góry,1,spirulina,1,stress management,1,Superfoods,13,suplementacja,16,syrop,1,szafran,1,szczawa,1,śliwki,1,śniadanie,1,Święta,1,TED,2,terapie,2,tlen,1,tłuszcze,2,trawienie,1,trądzik,1,truskawki,4,Uffe Ravnskov,1,układ nerwowy,2,układ trawienny,4,uroda,1,uwaga,2,wakacje,1,Walter Hartenbach,1,wapń,1,warzywa,5,wątroba,2,węglowodany,1,wiedza,6,wino,1,winosok,1,witamina B,4,Witamina C,7,witamina D,4,witamina K2-MK7,4,witaminy,11,witaminy zakupy,1,włosy,1,woda,5,Wojciech Ozimek,3,wpis gościnny,20,wywiad,1,zakupy,2,zakwaszene żołądka,3,zatrucia pokarmowe,2,zdrowie,67,zespół jelita drażliwego,1,zgaga,2,zielona herbata,1,zioła,6,zmęczenie,1,zmiana,1,znaczenie suplementów,2,życzenia,1,żywność,3,
ltr
item
WikiRose blog: O tym jak witaminy z grupy B wpływają na jakość naszego życia i zdrowia! cz.3 i ostatnia
O tym jak witaminy z grupy B wpływają na jakość naszego życia i zdrowia! cz.3 i ostatnia
W opracowaniu omówiono witaminy grupy B takie jak witamina B8 (inozytol), witamina B9 (kwas foliowy, foliany), witamina B10 (Kwas para-aminobenzoesowy, PABA), witamina B12 (cyjanokobalamina, metylokobalamina), aktywna B Complex
https://4.bp.blogspot.com/-NqrpEqZPi-8/U8eoZWtkSZI/AAAAAAAAEX0/Sd9LmO3ZEJk/s1600/napis_tagul.png
https://4.bp.blogspot.com/-NqrpEqZPi-8/U8eoZWtkSZI/AAAAAAAAEX0/Sd9LmO3ZEJk/s72-c/napis_tagul.png
WikiRose blog
http://www.wikirose.pl/2014/09/o-tym-jak-witaminy-z-grupy-b-wpywaja-na.html
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/2014/09/o-tym-jak-witaminy-z-grupy-b-wpywaja-na.html
true
4766484215648685039
UTF-8
Loaded All Posts Nie znaleziono posta ZOBACZ WSZYSTKO Czytaj więcej Odpowiedz Cancel reply Skasuj By Home STRONY POSTY Zobacz Wszystko REKOMENDOWANE LABEL ARCHIWUM SZUKAJ WSZYSTKIE POSTY Nie znaleziono postów pasujących do zapytania Powrót Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Nie Pon Wt Śr Czw Pt Sob Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień St Lut Marz Kw Maj Maj Czer Lip Sier Wrz Paź Gr Teraz 1 temu $$1$$ minutes ago 1 godzinę temu $$1$$ hours ago Wczoraj $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago więcej niż 5 tygodni temu Followers Follow TREŚĆ PREMIUM Udostępnij aby odbezpieczyć Skopiuj cały kod Zaznacz cały kod All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy