Witamina K2 MK7 i jej nadzwyczajne działanie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy i osteoporozy! | WikiRose blog

Witamina K2 MK7 i jej nadzwyczajne działanie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy i osteoporozy!

Jeszcze nie tak dawno temu, naukowcy wierzyli, że tętnicze zwapnienie było procesem nieodwracalnym związanym ze starzeniem się organizmu. Jednak badania naukowe dowodzą, że po przywróceniu w organizmie odpowiedniej ilości witaminy K2, można stopniowo cofnąć gromadzenie się wapnia w tętnicach i tkankach miękkich spowodowane jej niedoborem. Naukowcy uważają, że odpowiedni poziom witaminy K2 powinny posiadać zarówno osoby dorosłe jak i dzieci, aby w dorosłym życiu mogły uniknąć problemów z układem kostnym i układem krążenia.

Witamina K2 jest nieoceniona w profilaktyce i leczeniu miażdżycy i osteoporozy. Odpowiednia ilość witaminy K2 w organizmie zmniejsza ryzyko zawału serca i udaru mózgu, ponieważ zapobiega osadzaniu się wapnia w naczyniach krwionośnych, prowadzi do redukcji płytki miażdżycowej w chorobie niedokrwiennej serca, zapewnienia elastyczność naczyń krwionośnych, przez co prawidłowo przebiega transport krwi oraz składników odżywczych do wszystkich tkanek. Ponadto odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu kostnego, w utrzymywaniu prawidłowej gęstości mineralnej kości, zmniejszając ryzyko wystąpienia osteoporozy. 
Obraz posta: Wikimedia
Niedobór witaminy K2 w organizmie powoduje, że wapń zamiast przenikać do kości i zębów tworząc silną ich strukturę, zostaje osadzony w tętnicach prowadząc do wapnienia ściany naczyń krwionośnych oraz osadza się w tkankach miękkich, czyli w nerkach, piersiach, mięśniach, na piętach (tworząc ostrogi), ale również na zębach (tworząc kamień nazębny). Niedobór witaminy K2 ma również wpływ na powstawanie cukrzycy, Alzheimera, raka prostaty, raka wątroby, otyłości, żylaków (profilaktyka żylaków to dodatkowy powód, aby zainteresować się witaminą K2), zmarszczek i innych dolegliwości.

Badania przeprowadzone w ostatnich dziesięcioleciach wykazały, że choroby układu krążenia i osteoporoza mają pewne cechy wspólne i jak się okazało ściśle powiązane z wapniem. Dotychczas sądzono, że prawidłowy stan kości zależy głównie od spożycia wystarczających ilości wapnia i witaminy D. Jednak najnowsze badania donoszą, że do prawidłowego funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego oraz kostnego organizm ludzki potrzebuje oprócz witaminy D i wapnia również witaminy K2. Suplementacja witaminy D i wapnia bez odpowiedniej ilości witaminy K2 powoduje, że wapń nie może zostać wbudowany do kości i naraża organizm min. na osteoporozę, a jednocześnie odkłada się w tętnicach, powodując miażdżycę. To jest bardzo ważne odkrycie potwierdzone wieloma badaniami. Ze względu na swój charakter odkrycie to nazwane zostało „Paradoksem wapniowym”.

Osteoporoza jest następstwem postępującej utraty tkanki kostnej oraz zniszczenia wewnętrznej struktury szkieletu. Choroba rozwija się powoli, bezobjawowo, stopniowo zwiększając ryzyko złamania kości. Kluczowymi zadaniami stają się więc odpowiednia profilaktyka i skuteczne leczenie osteoporozy. Dlatego istotną rolę w ograniczeniu ryzyka złamań szkieletu, odgrywają witaminy D3, K2 i wapń. Niedobór witaminy D wpływa niekorzystnie zarówno na budowę, jak i metabolizm tkanki kostnej, długotrwały, duży niedobór witaminy D u osób dorosłych prowadzi do rozwoju osteomalacji charakteryzującej się nieprawidłową mineralizacją nowo tworzącej się macierzy kostnej. Odpowiedni poziom witaminy D w organizmie pobudza wzrost, zwiększa aktywność metaboliczną, zwiększa odporność, przyspieszają regenerację / regenerację tkanki i wiele innych. 

Skąd powiązanie witaminy K2 ze zdrowiem układu kostnego i układu krążenia? 

W zrozumieniu istotnej roli witaminy K2 w metabolizmie wapnia w organizmie ludzkim pomogło odkrycie przez naukowców białek takich jak MGP (Matrix Gla Protein) czy osteokalcyny i ich roli jako transporterów wapnia. Są to białka, które wychwytują i przenoszą wapń, wbudowując go do kości, ale proces ten zależny jest od witaminy K2, która aktywuje te białka. Białka MPG nastawione są na wychwytywanie wapnia z tętnic i podawanie go osteokalcynie, która siłą swojego działania wbudowuje go do kości. Jeżeli w organizmie mamy niski poziom witaminy K2 to białka te pozostają nie aktywne. Tak więc zwapnienia powstające w organizmie ludzkim ściśle wiążą się z białkami MGP i osteokalcyną. Jeszcze nie tak dawno temu, naukowcy wierzyli, że tętnicze zwapnienie było procesem nieodwracalnym związane ze starzeniem się. Jednak badania naukowe dowodzą, że po przywróceniu w organizmie odpowiedniej ilości witaminy K2, można cofnąć gromadzenie się wapnia w tętnicach i tkankach miękkich spowodowane przez niedobór witaminy K2.

Obecnie naukowcy uważają, że odpowiedni poziom witaminy K2 powinny posiadać zarówno  osoby dorosłe ale również dzieci, aby w dorosłym życiu mogły uniknąć problemów z układem kostnym i układem krążenia. A w dodatku witamina K2 i D3 mają bezpośredni wpływ na zdrowie zębów u dziecka.

Witamina K2 jest związkiem tworzonym głównie przez bakterie w produktach fermentowanych (sery, jogurty, kefiry, kapusta kiszona). Przy sprawnie działającym układzie trawiennym i równowadze flory bakteryjnej w jelitach również i tam może być produkowana przez bakterie znajdujące się w jelicie grubym, ale przy obecnie stosowanej diecie jest z tym niestety różnie.

Najbogatszym naturalnym źródłem witaminy K2 jest japońska potrawa Natto przygotowana z przefermentowanych ziaren soi, zawiera ona bardzo duże ilości K2 i to w najlepszej postaci tzw. MK-7. Jeśli natomiast zdecydujesz się na suplementację witaminy K2 to koniecznie odpowiednim dobrej jakości produktem, czyli witaminą K2 MK-7 (menachinon-7) z natto (z fermentowanej soi), tylko ta postać bierze aktywnie udział w metabolizmie wapnia, profilaktyce miażdżycy i osteoporozy. Jak wynika z badań, jedynie forma MK-7 z Natto ma dostatecznie długi okres półtrwania i jest jedynym udowodnionym klinicznie czynnikiem wspomagający utrzymanie prawidłowego stanu układu krążenia i stanu fizjologicznego kości. Menachinony jako aktywatory białka MGP są bardzo istotne w zahamowaniu procesu zwapnienia tętnic, w poprawie elastyczności naczyń i zmniejszaniu ryzyka zawału serca.

Gdzie kupić dobrej jakości, skuteczną witaminę K2? Zamieściłam link na końcu artykułu :)

Istnieją różne rodzaje witaminy K i pamiętaj nie należy mylić witaminy K1 z K2, ponieważ:

Witamina K1 (filochinon) występuje głównie w wątrobie i jest czynnikiem wymaganym do krzepnięcia krwi. Można uzyskać K1 w diecie, głównie z zielonych warzyw, takich jak szpinak, kapusta włoska, kapusta i brokuły skąd organizm wchłania tylko około 10 proc. K1 przechodzi bezpośrednio do wątroby gdzie pozostaje w bardzo krótkim okresie półtrwania tylko przez 3 lub 4 godziny. Witamina K1 nie wpływa na metabolizm wapnia.

Witamina K2 to właśnie ta witamina bierze udział w metabolizmie wapnia, w profilaktyce miażdżycy i osteoporozy. Witamina K2 znajduje się u zwierząt karmionych trawą (forma MK-4) i w bakteriach natto (forma MK-7). Jej źródłem jest także oryginalny holenderski ser Gouda i Edam. Witamina K2 przybiera następujące formy MK-4, MK-7, MK-8 i MK-9.

  • MK-4 zawarta jest w mięsie i ma biologiczny okres półtrwania około jednej godziny, co sprawia, że jest słabym kandydatem do suplementacji. W związku z tym należy przyjmować MK-4 kilka razy dziennie, aby efekt był zadowalający. Suplementacja MK-4 nie jest polecana.
  • MK-7 pochodząca z natto, pozostaje w organizmie znacznie dłużej, co umożliwia stały poziom we krwi. Może być podjęta tylko raz dziennie, przez co jest o wiele skuteczniejszą i wygodną formą, którą warto suplementować.
  • MK-8 i MK-9 pochodzą głównie z produktów mlecznych i nie są uważane za cenne źródło witaminy K2.

Witamina K3 (Menadion) - jest to syntetyczna forma witaminy K, która nie jest polecana.

Krótka historia i ciekawostki

Witaminę K odkryto w 1929 r., za jej odkrywcę uważa się duńskiego biochemika Carla Petera Henrika Dama, który to właśnie zasugerował w owym czasie istnienie rozpuszczalnej w tłuszczach witaminy, która bierze udział w regulacji procesów krzepnięcia i nazwał ją witaminą K – od słowa „koagulation”. Za te odkrycia w 1943 roku obaj naukowcy otrzymali Nagrodę Nobla w dziedzinie medycyny, jednak na dokładniejsze zdefiniowanie biochemicznej funkcji witaminy K trzeba było poczekać do lat 70 ubiegłego wieku, odkąd to dopiero rozpoczęto intensywne badania nad wpływem poszczególnych witamin i minerałów na organizm człowieka.

Kilka ciekawostek na temat samego Natto. Tak jak wcześniej już napisałam Natto to tradycyjna japońska żywność produkowana z soi, którą sfermentowano pałeczkami bacillus subtilis. Materiały i narzędzia potrzebne do produkcji natto są powszechnie dostępne w Japonii od czasów starożytnych. Natto ma charakterystyczny zapach, nieco przypominający ostry ser, raczej nieprzyjemny, ale są też zwolennicy tej żywności. Kiedy Natto jest mieszane z jajkiem i jedzone z ryżem, japończycy nazywają to połączenie doskonałym pożywnym posiłkiem, zaspokajającym wszystkie potrzeby żywieniowe. 


Natto - Obraz z Wikimedia

W Natto oprócz dużej ilości witaminy K2 znajduje się enzym nattokinaza, który oczyszcza krew i rozpuszcza skrzepy (występujący jedynie w natto i bezpieczniejszy niż aspiryna). Natto  zawiera także probiotyki, czyli tzw. „pożyteczne  bakterie” od których zależne jest prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Natto to także znaczące źródło żelaza, wapnia, magnezu, potasu, witamin B6, B2, E, białka, lecytyny (poprawia pamięć i koncentrację) i wielu innych składników.

Pamiętaj utrzymywanie mocnych kości, elastycznych tętnic i sprawnie działającego układu odpornościowego oraz wielu innych funkcji w organizmie wiąże się jednoznacznie ze spożywaniem odpowiedniej ilość witaminy D3, wapnia, magnezu i witaminy K2. Warto zatem nie ignorować witaminy K2, ponieważ jest tak samo ważna dla zdrowia jak witamina D3, a w naszej szerokości geograficznej trudno niestety wyobrazić sobie utrzymanie zdrowia na dobrym poziomie bez suplementacji witaminy D3. Twój organizm musi posiadać odpowiednią ilość wszystkich tych składników, aby zaaplikowany wapń wiązał się w kościach, a nie odkładał się w tętnicach prowadząc do miażdżycy. 

Jeśli zechcesz uzupełnić witaminę K2 w formie MK-7 z Natto to możesz to uczynić poprzez zastosowanie np.:

  1. potrawy japońskiej Natto (światowy hit w jej zawartości, jednak nie każdy jest w stanie ją zjeść ze względu na specyficzny zapach), 100 g Natto zawiera 10 g (ok 1000 mcg) witaminy K2 MK7,
  2. suszonego Natto – gdzie 100 g zawiera około 2000 μg K2-MK7 (niestety cena tego suszu jest bardzo wysoka),
  3. suplementów witaminy K2 MK7 (z Natto), wybieraj tylko produkty w których jest menachinon-7, gdyż taka forma utrzymuje się w organizmie dostatecznie długo (ma dłuższy okres półtrwania) co oznacza, że wystarczy wziąć ją raz dziennie. 

Polecam poniższe produkty, w które można zaopatrzyć się na iHerb, gdzie sama się zaopatruję o czym pisałam już wielokrotnie :) Znajdziesz tam ogromny wybór wysokiej jakości produktów różnych producentów, odpowiednio duża ilość sztuk w opakowaniu i jak zawsze bardzo dobra cena.

Przykładowo:



Dawkowanie K2 w formie MK-7 (dobierz odpowiednią dla siebie dawkę kontaktując się z dobrym dietetykiem lub lekarzem, który zna się na suplementacji):

  • Dzieci i większość dorosłych: 100 mcg na dobę, aby zapewnić sobie uregulowany i poprawny metabolizm wapnia.
  • Osoby przyjmujące leki przeciwzakrzepowe np. Warfarynę (organiczny związek chemiczny, pochodną kumaryny, będącą antagonistą witaminy K): 45-50 mcg dziennie. Obecnie uważa się, że 45 mcg witaminy K2 nie wpływa w żaden sposób na leki przeciwzakrzepowe. Ale zawsze osoby przyjmujące jakiekolwiek leki powinny skonsultować przyjmowanie tej witaminy z lekarzem.
  • Kobiety w wieku menopauzalnym i po menopauzie: 100-120 mcg na dobę.


Pamiętaj, że zarówno witamina D3 jak i K2 są rozpuszczalne w tłuszczach i najlepiej są wchłaniane z posiłkiem zawierającym tłuszcze.

Przygotowała dla Ciebie
Eluszka

Źródła:
http://naukadlazdrowia.pl/witamina-k-rola-w-metabolizmie-wapnia 
http://products.mercola.com/vitamin-k/ 
https://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_K2 
http://www.ptfarm.pl/pub/File/Bromatologia/2016/Nr%202/Bromatologia%202_2016.pdf#page=55 
http://www.pnmedycznych.pl/wp-content/uploads/2017/02/pnm_2017_031_036.pdf 
https://en.wikipedia.org/wiki/Natt%C5%8D 
http://www.solgar.pl/wiedza/leksykon/witamina-k2 
https://pl.wikipedia.org/wiki/Hydroksyapatyt 

COMMENTS

Podziękowanie


Jeżeli już zapisałeś się na newsletter bloga, to chciałabym Ci za to serdecznie podziękować i jak zwykle mam dla Ciebie coś dodatkowego w formacie PDF. Proszę odwiedź stronę dla subskrybentów, której adres otrzymałeś/aś po zapisaniu się na newsletter. Jeśli jeszcze się nie zapisałeś/aś, zapraszam :)
Pozdrawiam serdecznie Eluszka

Mam dla Ciebie ciekawą informację. Sprawdź :)

➡️ Poradnik - Jak kupować na iHerb


Nazwa

akcja edukacyjna,1,alergie,1,aminokwasy,1,angiogeneza,1,antybiotyki,4,antyoksydanty,5,aronia,2,awokado,2,B complex,1,Barbara Janysek,1,bezsenność,1,białko,1,bioflawonoidy,1,biznes,1,blizny,1,blog,1,błonnik,1,borówki,1,brokuły,1,bułki,2,burak czerwony,1,Butejko,1,C 1000 Plus,2,chleb,3,chleb na zakwasie,2,chleb orkiszowy,3,chleb tradycyjny,2,cholesterol,4,chrzan,1,ciabatta,1,ciśnienie,2,CoQ10,1,cukinia,1,cukrzyca,1,cupsell,1,cyjanokobalamina,1,cytryna,1,czarny bez,2,czosnek,4,depresja,5,dieta,2,dieta ketogeniczna,1,DIY,1,dr Ewa Dąbrowska,1,dr Ozimek,4,dynia,1,działanie,1,dzieci,2,dzika róża,3,Dżem truskawkowy,2,Ewunia Małgorzata,1,fast food,1,film,3,filtry,1,garlic caps,1,glutation,1,gluten,2,Gosia B-D,2,goździk,1,grzybice,1,grzyby,1,HCL,1,herbata,1,himalaya,1,homocystaina,3,IBS,1,iHerb.com,5,imbir,1,infografika,1,inozytol,1,Iza Dobrowolska,2,jagody,1,jajko,3,jajko gotowane,1,Jamie Oliver,1,jarmuż,1,jedzenie,5,jelita,8,Jerzy Zięba,1,jod,1,joga,1,kapusta,1,karotenoidy,1,kasza,1,kasza gryczana,1,kasza jaglana,2,kefir,1,kiszonki,3,kleszcz,1,kobalamina,1,kod rabatowy,1,koenzym Q10,2,kokos,1,koktail truskawkowy,1,kolagen,1,konkurs,3,kosmetyki naturalne,1,Koszyk iHerb,1,kremy,1,krew,1,Krystyna Dajka,1,krzem,1,książka,7,kuracje,2,kurki,1,kurkuma,2,kurkumina,1,kwas foliowy,2,kwas L-askrobinowy,3,kwas masłowy,1,kwas solny,1,kwasy omega,2,l-lizyna,1,Laurum,1,lecytyna,1,lifehack,1,likopen,1,liposomalna witamina C,2,lit,1,luteina,1,magnez,2,maliny,1,Malwina Taborowska,1,marchew,1,Marcin,1,marmolada,1,mąka orkiszowa,5,medycyna komórkowa,1,medycyna mitochondrialna,2,miażdżyca,5,mięta,1,mikotoksyny,1,minerały,2,miód,3,miód manuka,1,modlitwa,1,mydło,1,myślę pozytywnie,4,nadciśnienie,1,naleśniki,1,nastawienie,2,nauka,1,nawyk,1,nerwica,2,niestrawność,1,now foods,1,nowotwory,2,nubian,1,ocet,1,ocet jabłkowy,2,oczyszczenie,2,odchudzanie,2,oddychanie,1,odkwaszanie,1,odporność,8,odrobaczanie,1,odtruwanie,1,odżywianie,4,ogórki,1,oleje,1,Omega 3,3,Omega 6,2,opinie,10,opracowania,1,orkisz,8,osteoporoza,1,ostropest plamisty,2,otyłość,1,owoce,4,PABA,1,papryka,1,paraprotex,1,pasożyty,5,pasta do zębów,1,paznokcie,1,piec chlebowy,1,piernik,1,Pierogi z borówkami,1,pietruszka,1,pleśń,1,podsumowanie,2,podświadomość,1,pokrzywa,1,polecam,4,polifenole,2,pomidory,2,porady,5,porzeczka,1,porzeczki,2,post,1,post Daniela,1,powietrze,1,Probiotyk,7,profilaktyka,5,prosto z ogrodu,21,przemiana,1,Przemysław Lipiecki,2,przepisy,28,przetwory,8,przeziębienie,1,przyprawy,2,psyche,4,psychodietetyka,2,PZWL,1,Radosław Podruczny,2,Rafał,1,rajskie jabłka,1,rak,2,recenzja książki,7,refluks,2,regulacja PH,1,rogaliki,1,rokitnik,1,rukola,2,rumianek,1,salatki,1,sałata,1,sałatka,1,sałatki,2,samopoczucie,1,selen,1,serce,4,skóra,3,skrzyp polny,1,slider,5,sok z cytryny,1,solgar,1,sól,1,sól himalajska,1,sól kamienna,1,sól kłodawska,1,sól morska,1,spalanie od góry,1,spirulina,1,stress management,1,Superfoods,13,suplementacja,17,syrop,1,szafran,1,szczawa,1,śliwki,1,śniadanie,1,Święta,1,TED,2,terapie,2,tlen,1,tłuszcze,2,trawienie,1,trądzik,1,truskawki,4,Uffe Ravnskov,1,układ nerwowy,2,układ trawienny,4,uroda,1,uwaga,2,Vivante,1,wakacje,1,Walter Hartenbach,1,wapń,1,warzywa,5,wątroba,2,węglowodany,1,wiedza,6,wino,1,winosok,1,witamina B,4,Witamina C,7,witamina D,4,witamina K2-MK7,4,witaminy,12,witaminy zakupy,1,włosy,1,woda,5,Wojciech Ozimek,3,wpis gościnny,20,wyniki badań,1,wywiad,1,zakupy,2,zakwaszene żołądka,3,zatrucia pokarmowe,2,zdrowie,71,zespół jelita drażliwego,2,zgaga,2,zielona herbata,1,zioła,6,zmęczenie,1,zmiana,1,znaczenie suplementów,2,życzenia,1,żywność,4,
ltr
item
WikiRose blog: Witamina K2 MK7 i jej nadzwyczajne działanie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy i osteoporozy!
Witamina K2 MK7 i jej nadzwyczajne działanie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy i osteoporozy!
Jeszcze nie tak dawno temu, naukowcy wierzyli, że tętnicze zwapnienie było procesem nieodwracalnym związanym ze starzeniem się organizmu. Jednak badania naukowe dowodzą, że po przywróceniu w organizmie odpowiedniej ilości witaminy K2, można stopniowo cofnąć gromadzenie się wapnia w tętnicach i tkankach miękkich spowodowane jej niedoborem. Naukowcy uważają, że odpowiedni poziom witaminy K2 powinny posiadać zarówno osoby dorosłe jak i dzieci, aby w dorosłym życiu mogły uniknąć problemów z układem kostnym i układem krążenia.
https://4.bp.blogspot.com/-4TDvlNijSpc/WNlQym7fJKI/AAAAAAAAIoU/3k-ICrI2C9o3cGypsMmQMozQF2dvQNGtwCLcB/s320/k2mk7-natto-compressor.png
https://4.bp.blogspot.com/-4TDvlNijSpc/WNlQym7fJKI/AAAAAAAAIoU/3k-ICrI2C9o3cGypsMmQMozQF2dvQNGtwCLcB/s72-c/k2mk7-natto-compressor.png
WikiRose blog
http://www.wikirose.pl/2017/03/witamina-k2-mk7-i-jej-nadzwyczajne-dzialanie-w-profilaktyce-i-leczeniu-miazdzycy-i-osteoporozy.html
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/2017/03/witamina-k2-mk7-i-jej-nadzwyczajne-dzialanie-w-profilaktyce-i-leczeniu-miazdzycy-i-osteoporozy.html
true
4766484215648685039
UTF-8
Loaded All Posts Nie znaleziono posta ZOBACZ WSZYSTKO Czytaj więcej Odpowiedz Cancel reply Skasuj By Home STRONY POSTY Zobacz Wszystko REKOMENDOWANE LABEL ARCHIWUM SZUKAJ WSZYSTKIE POSTY Nie znaleziono postów pasujących do zapytania Powrót Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Nie Pon Wt Śr Czw Pt Sob Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień St Lut Marz Kw Maj Maj Czer Lip Sier Wrz Paź Gr Teraz 1 temu $$1$$ minutes ago 1 godzinę temu $$1$$ hours ago Wczoraj $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago więcej niż 5 tygodni temu Followers Follow TREŚĆ PREMIUM Udostępnij aby odbezpieczyć Skopiuj cały kod Zaznacz cały kod All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy