L-Lizyna i witamina C - sprawdź jak chronią Twój organizm | WikiRose blog

L-Lizyna i witamina C - sprawdź jak chronią Twój organizm

Niedobór lizyny skutkuje objawami zmęczenia i rozdrażnienia, spadkiem poziomu energii trudnością w koncentracji, nudności i zawrotami głowy. Może powodować także neuralgie, anemię, wypadanie włosów, przekrwienie oczu, osteoporozę, miażdżycę naczyń krwionośnych, utratę apetytu, złe gojenie się ran, złamań, czy innych obrażeń tkanki łącznej, co sprzyja jednocześnie łatwiejszym infekcjom. Jej niedobór sprzyja powstawaniu nowotworów i przerzutów. Przebyte choroby oraz jej niedostateczne spożycie w diecie są częstymi przyczynami deficytów lizyny w organizmie.

Lizyna jest jednym z 8 aminokwasów egzogennych, których organizm ludzki nie może sam wytwarzać, dlatego musi być dostarczana wraz z dietą. Lizyna jest organicznym związkiem chemicznym, należącym do 20 aminokwasów białkowych, najbardziej rozpowszechnionych na Ziemi. Jest też drugą po witaminie C substancją odgrywającą zasadniczą rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Wraz z witaminą C jest bardzo ważnym składnikiem potrzebnym do wzrostu, produkcji hormonów, enzymów i przeciwciał. Jest niezbędna przy budowie kolagenu, regeneracji tkanek, do prawidłowej budowy kości, wchłania wapnia i poprawy koncentracji umysłowej. Oprócz tego jest bardzo skuteczna w walce z wirusem opryszczki (herpes). Obie te substancje zwalczają przewlekłe stany zapalne, łagodzą objawy przeziębienia i grypy i zapobiegają ich nawrotom.

Niedobór lizyny skutkuje objawami zmęczenia i rozdrażnienia, spadkiem poziomu energii trudnością w koncentracji, nudnościami i zawrotami głowy. Może powodować także neuralgie, anemię, wypadanie włosów, przekrwienie oczu, osteoporozę, miażdżycę naczyń krwionośnych, utratę apetytu, złe gojenie się ran, złamań, czy innych obrażeń tkanki łącznej, co sprzyja jednocześnie łatwiejszym infekcjom. Jej niedobór sprzyja powstawaniu nowotworów i przerzutów. Przebyte choroby oraz jej niedostateczne spożycie w diecie są częstymi przyczynami deficytów lizyny w organizmie.

Lizyna wraz z innymi składnikami odżywczymi jest niezbędna przy budowie białek, głównie w mięśniach i w kościach, istotna w okresie rozwoju. W ludzkim organizmie białko stanowi około 20% masy ciała, ulegając ciągłym przemianom  rozpadowi i odbudowie. Proces ten uzależniony jest od podaży aminokwasów, ponieważ stanowią one podstawowy element budulcowy wszystkich białek. Jak wiadomo białka pełnią w ustroju bardzo wiele różnych funkcji - niektóre odgrywają bardzo ważną rolę w obronie immunologicznej, inne regulują procesy metaboliczne, jeszcze inne pełnią funkcje hormonów, czy czynników wzrostu, uczestniczą w budowie tkanek, transportują substancje odżywcze. Organizm nie potrafi syntetyzować 8 aminokwasów, w tym także Lizyny, dlatego też muszą być one dostarczone z zewnątrz, podobnie zresztą jak witamina C.

Lizyna ma potężne znaczenie w metabolizmie energetycznym komórek mięśnia sercowego. Stwierdzono, że wzmacnia strukturę tkanki w ściankach tętnic i tym samym może hamować powstawanie zmian w tętnicach oraz przyspieszać ich gojenie się. Zmiany chorobowe powstające w tętnicach mogą prowadzić do miażdżycy naczyń krwionośnych. Lizyna jest prekursorem karnityny (transportera tłuszczy), która skutecznie wzmacnia układ sercowo-naczyniowy. W celu zapewnienia warunków umożliwiających produkcję karnityny wymagana jest odpowiednia ilość lizyny. Karnityna w organizmie człowieka jest syntezowana z dwóch aminokwasów lizyny i metioniny głównie w wątrobie, ale także w nerkach i mózgu. Aminokwas metionina może być wytwarzany w organizmie człowieka, natomiast Lizyna przeciwnie, musi być dostarczana do organizmu wraz z pożywieniem. 

Lizyna jest drugą po witaminie C substancją odgrywającą zasadniczą rolę w blokowaniu rozprzestrzeniania się wirusów. Wszystkie wirusy rozprzestrzeniają się poprzez rozkładanie tkanki otaczającej (kolagenu) za pomocą enzymu kolagenazy, neutralizacja tych enzymów zmniejszy rozprzestrzenianie się wirusa bądź całkowicie mu zapobiegnie. Udowodniono, że naturalne aminokwasy lizyna i prolina dają taki efekt. Ponadto wykazano, że witamina A i inne niezbędne składniki odżywcze wzmacniają układ odpornościowy i przyczyniają się przez to do efektywnego zapobiegania i leczenia.

Aminokwas Lizyna i prolina wraz z witaminę C i innymi składnikami mineralnymi (tj. np. krzem) są bardzo istotne dla budowy kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania skóry, zębów, dziąseł, chrząstek, kości oraz naczyń krwionośnych. Pomimo, że organizm ludzki potrafi produkować własną prolinę, to jednak poziom jej syntezy przy chorobie, czy po operacji, może się znacznie zmniejszyć, w związku z tym zapotrzebowanie na niezbędne aminokwasy, takie jak Lizyna czy prolina, może stać się bardzo wysokie. Wynika z tego, że brak lizyny czy proliny będzie stanowił przeszkodę w gojeniu się ran, gdyż to substancje potrzebne, niezbędne do tworzenia tkanki łącznej.

Lizyna wraz z innymi substancjami odżywczymi to bardzo ważny antyoksydant. Wspiera układ odpornościowy, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, odgrywa istotną rolę w metabolizmie energetycznym i we wchłanianiu żelaza. 

Badania dowodzą także, że Lizyna przyspiesza leczenie opryszczki oraz zapobiega jej nawrotom. Panuje przekonanie, że utrzymanie równowagi między lizyną, a argininą (aminokwas z grupy endogennych) odgrywa istotną rolę w leczeniu opryszczki. Wynika to przede wszystkim z faktu, że lizyna antagonizuje argininę, która przyczynia się do rozwoju tej infekcji. Opryszczka potrzebuje do życia argininy natomiast Lizyna hamuje jego rozwój. Przedawkowanie argininy prowadzi do utrudnień w przyswajaniu lizyny i odwrotnie. To konkurencyjne zachowanie jest wykorzystywane w medycynie naturalnej do walki z wirusem opryszczki, który jest uzależniony od argininy. Produkty z dużą ilością argininy to czekolada, orzechy, orzechy kokosowe,  nasiona,  piwo,  ziarna zbóż,  fasola,  groch.

Źródła pokarmowe lizyny to jaja, sery, ryby, ziemniaki, produkty sojowe, amarantus, drożdże, kurczak, wołowina, jagnięcina, czerwone mięso.

Jeśli posiadasz spore braki Lizyny to polecam suplementy, jak zawsze najtaniej i największy wybór znajdziesz na iHerb.  

Uwaga – dużych dawek lizyny nie powinno się podawać dzieciom, gdyż neutralizuje ona działanie argininy – hormonu wzrostu i może spowolnić wzrost. Dawki profilaktyczne zalecane na opakowaniu są zawsze bezpieczne. Profilaktyka jest najskuteczniejsza przy połączeniu lizyny z witaminą C i innymi pierwiastkami mineralnymi tj. np. cynk

Pozdrawiam cieplutko
Eluszka

Źródła:
  • http://www.dr-rath-koalicja.pl/aktualnosci/pdf/masz_gojace_sie_rany_20080814.pdf 
  • http://youtu.be/hIuQNIYXp-I 
  • http://www.potencjalka.pl/files/file/medycyna_komorkowa_el_/Komorki_miesnia_sercowego_nieb.pdf 
  • http://www.medycynakomorkowa.com/index.php/komorkowe-skladniki-odzywcze/l-lizyna 
  • https://www.google.pl/search?q=lizyna+w%C5%82a%C5%9Bciwo%C5%9Bci+zdrowotne++pdf&ei=fxjyWdTAKueF6ATblp3ACA&start=30&sa=N&biw=1920&bih=959 
  • Civitelli R, Villareal DT, Agnusciei D, Nardi P, Avioli LV, Gennari C. „Dietary L-lysine and calcium metabolism in humans.” Nutrition. 1992 Nov-Dec;8(6):400-5.
  • Shaheen E. Lakhan, Karen F. Viera „Nutritional and herbal supplements for anxiety and anxiety-related disorders: systematic review.” Nutrition Journal. October 2010.
  • Singh BB, Udani J, Vinjamury SP, Der-Martirosian C, Gabdhi S, Khorsan R, Singh V. „Safety and effectiveness of an L-lysine, zinc, and herbal-based product on the treatment of facial and circumoral herpes.” Altern Med Rev. 2005 Jun;10(2):123-7.
  • Prescription for Nutritional healing Phyllis A. Balch, CNC; Avery NY 2006
  • Flodin NW. J Am Coll Nutr 1997;6:7–21
  • Kagan, C. The Lancet, 1:137, 26 Jan 1974)
  • Wolinski, I., and Frosmire, G. J., Gerentology, 1982, 28: 156-162

COMMENTS

Podziękowanie


Jeżeli już zapisałeś się na newsletter bloga, to chciałabym Ci za to serdecznie podziękować i jak zwykle mam dla Ciebie coś dodatkowego w formacie PDF. Proszę odwiedź stronę dla subskrybentów, której adres otrzymałeś/aś po zapisaniu się na newsletter. Jeśli jeszcze się nie zapisałeś/aś, zapraszam :)
Pozdrawiam serdecznie Eluszka

Mam dla Ciebie ciekawą informację. Sprawdź :)

➡️ Poradnik - Jak kupować na iHerb


Nazwa

akcja edukacyjna,1,alergie,1,aminokwasy,1,angiogeneza,1,antybiotyki,4,antyoksydanty,5,aronia,2,awokado,2,B complex,1,Barbara Janysek,1,bezsenność,1,białko,1,bioflawonoidy,1,biznes,1,blizny,1,blog,1,błonnik,1,borówki,1,brokuły,1,bułki,2,burak czerwony,1,Butejko,1,C 1000 Plus,2,chleb,3,chleb na zakwasie,2,chleb orkiszowy,3,chleb tradycyjny,2,cholesterol,4,chrzan,1,ciabatta,1,ciśnienie,2,CoQ10,1,cukinia,1,cukrzyca,1,cupsell,1,cyjanokobalamina,1,cytryna,1,czarny bez,2,czosnek,4,depresja,5,dieta,2,dieta ketogeniczna,1,DIY,1,dr Ewa Dąbrowska,1,dr Ozimek,4,dynia,1,działanie,1,dzieci,2,dzika róża,3,Dżem truskawkowy,2,Ewunia Małgorzata,1,fast food,1,film,3,filtry,1,garlic caps,1,glutation,1,gluten,2,Gosia B-D,2,goździk,1,grzybice,1,grzyby,1,HCL,1,herbata,1,himalaya,1,homocystaina,3,IBS,1,iHerb.com,5,imbir,1,infografika,1,inozytol,1,Iza Dobrowolska,2,jagody,1,jajko,3,jajko gotowane,1,Jamie Oliver,1,jarmuż,1,jedzenie,5,jelita,8,Jerzy Zięba,1,jod,1,joga,1,kapusta,1,karotenoidy,1,kasza,1,kasza gryczana,1,kasza jaglana,2,kefir,1,kiszonki,3,kleszcz,1,kobalamina,1,kod rabatowy,1,koenzym Q10,2,kokos,1,koktail truskawkowy,1,kolagen,1,konkurs,3,kosmetyki naturalne,1,Koszyk iHerb,1,kremy,1,krew,1,Krystyna Dajka,1,krzem,1,książka,7,kuracje,2,kurki,1,kurkuma,2,kurkumina,1,kwas foliowy,2,kwas L-askrobinowy,3,kwas masłowy,1,kwas solny,1,kwasy omega,2,l-lizyna,1,Laurum,1,lecytyna,1,lifehack,1,likopen,1,liposomalna witamina C,2,lit,1,luteina,1,magnez,2,maliny,1,Malwina Taborowska,1,marchew,1,Marcin,1,marmolada,1,mąka orkiszowa,5,medycyna komórkowa,1,medycyna mitochondrialna,2,miażdżyca,5,mięta,1,mikotoksyny,1,minerały,2,miód,3,miód manuka,1,modlitwa,1,mydło,1,myślę pozytywnie,4,nadciśnienie,1,naleśniki,1,nastawienie,2,nauka,1,nawyk,1,nerwica,2,niestrawność,1,now foods,1,nowotwory,2,nubian,1,ocet,1,ocet jabłkowy,2,oczyszczenie,2,odchudzanie,2,oddychanie,1,odkwaszanie,1,odporność,8,odrobaczanie,1,odtruwanie,1,odżywianie,4,ogórki,1,oleje,1,Omega 3,3,Omega 6,2,opinie,10,opracowania,1,orkisz,8,osteoporoza,1,ostropest plamisty,2,otyłość,1,owoce,4,PABA,1,papryka,1,paraprotex,1,pasożyty,5,pasta do zębów,1,paznokcie,1,piec chlebowy,1,piernik,1,Pierogi z borówkami,1,pietruszka,1,pleśń,1,podsumowanie,2,podświadomość,1,pokrzywa,1,polecam,4,polifenole,2,pomidory,2,porady,5,porzeczka,1,porzeczki,2,post,1,post Daniela,1,powietrze,1,Probiotyk,7,profilaktyka,5,prosto z ogrodu,21,przemiana,1,Przemysław Lipiecki,2,przepisy,28,przetwory,8,przeziębienie,1,przyprawy,2,psyche,4,psychodietetyka,2,PZWL,1,Radosław Podruczny,2,Rafał,1,rajskie jabłka,1,rak,2,recenzja książki,7,refluks,2,regulacja PH,1,rogaliki,1,rokitnik,1,rukola,2,rumianek,1,salatki,1,sałata,1,sałatka,1,sałatki,2,samopoczucie,1,selen,1,serce,4,skóra,3,skrzyp polny,1,slider,5,sok z cytryny,1,solgar,1,sól,1,sól himalajska,1,sól kamienna,1,sól kłodawska,1,sól morska,1,spalanie od góry,1,spirulina,1,stress management,1,Superfoods,13,suplementacja,17,syrop,1,szafran,1,szczawa,1,śliwki,1,śniadanie,1,Święta,1,TED,2,terapie,2,tlen,1,tłuszcze,2,trawienie,1,trądzik,1,truskawki,4,Uffe Ravnskov,1,układ nerwowy,2,układ trawienny,4,uroda,1,uwaga,2,Vivante,1,wakacje,1,Walter Hartenbach,1,wapń,1,warzywa,5,wątroba,2,węglowodany,1,wiedza,6,wino,1,winosok,1,witamina B,4,Witamina C,7,witamina D,4,witamina K2-MK7,4,witaminy,12,witaminy zakupy,1,włosy,1,woda,5,Wojciech Ozimek,3,wpis gościnny,20,wyniki badań,1,wywiad,1,zakupy,2,zakwaszene żołądka,3,zatrucia pokarmowe,2,zdrowie,71,zespół jelita drażliwego,2,zgaga,2,zielona herbata,1,zioła,6,zmęczenie,1,zmiana,1,znaczenie suplementów,2,życzenia,1,żywność,4,
ltr
item
WikiRose blog: L-Lizyna i witamina C - sprawdź jak chronią Twój organizm
L-Lizyna i witamina C - sprawdź jak chronią Twój organizm
Niedobór lizyny skutkuje objawami zmęczenia i rozdrażnienia, spadkiem poziomu energii trudnością w koncentracji, nudności i zawrotami głowy. Może powodować także neuralgie, anemię, wypadanie włosów, przekrwienie oczu, osteoporozę, miażdżycę naczyń krwionośnych, utratę apetytu, złe gojenie się ran, złamań, czy innych obrażeń tkanki łącznej, co sprzyja jednocześnie łatwiejszym infekcjom. Jej niedobór sprzyja powstawaniu nowotworów i przerzutów. Przebyte choroby oraz jej niedostateczne spożycie w diecie są częstymi przyczynami deficytów lizyny w organizmie.
https://1.bp.blogspot.com/-Xa9w-fZy1Ic/WfcULlss28I/AAAAAAAAI_0/ngpyq9NOv5Ey9uRglORtGvhwCupluzU8wCLcBGAs/s320/L-Lizyna-aminokwas-egzogenny.png
https://1.bp.blogspot.com/-Xa9w-fZy1Ic/WfcULlss28I/AAAAAAAAI_0/ngpyq9NOv5Ey9uRglORtGvhwCupluzU8wCLcBGAs/s72-c/L-Lizyna-aminokwas-egzogenny.png
WikiRose blog
http://www.wikirose.pl/2017/10/l-lizyna-i-witamina-c-sprawdz-jak-chronia-twoj-organizm.html
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/2017/10/l-lizyna-i-witamina-c-sprawdz-jak-chronia-twoj-organizm.html
true
4766484215648685039
UTF-8
Loaded All Posts Nie znaleziono posta ZOBACZ WSZYSTKO Czytaj więcej Odpowiedz Cancel reply Skasuj By Home STRONY POSTY Zobacz Wszystko REKOMENDOWANE LABEL ARCHIWUM SZUKAJ WSZYSTKIE POSTY Nie znaleziono postów pasujących do zapytania Powrót Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Nie Pon Wt Śr Czw Pt Sob Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień St Lut Marz Kw Maj Maj Czer Lip Sier Wrz Paź Gr Teraz 1 temu $$1$$ minutes ago 1 godzinę temu $$1$$ hours ago Wczoraj $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago więcej niż 5 tygodni temu Followers Follow TREŚĆ PREMIUM Udostępnij aby odbezpieczyć Skopiuj cały kod Zaznacz cały kod All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy