Marchew to doskonałe źródło beta-karotenu, ważnego przeciwutleniacza w Twojej diecie | WikiRose blog

Marchew to doskonałe źródło beta-karotenu, ważnego przeciwutleniacza w Twojej diecie

Karotenoidy odgrywają także ważną rolę jako antyoksydanty, chroniące organizm przed destrukcyjnym działaniem wolnych rodników powstających w komórkach człowieka, stąd zapobiegają powstawaniu wielu chorób, ich wysoka zawartość w marchwi wpływa korzystnie na walory prozdrowotne tego warzywa.

Marchew jest warzywem mającym duże znaczenie żywieniowe, ze względu na zawartość wielu cennych związków biologicznie aktywnych. Świeży korzeń marchwi jadalnej (Daucus carota)  jest bogatym źródłem związków o właściwościach przeciwutleniających. Spośród tych związków szczególne znaczenie dla człowieka mają związki karotenoidowe, które jednocześnie nadają korzeniom marchwi typowy dla nich pomarańczowo-czerwony kolor. Główne związki karotenoidowe występujące w marchwi to beta-karoten i alfa-karoten. Są one prowitaminą A, co oznacza, że w organizmie człowieka z pomocą wątroby powstaje z nich witamina A (retinol). 
Obraz CC0 public domain
Karotenoidy odgrywają także ważną rolę jako antyoksydanty, chroniące organizm przed destrukcyjnym działaniem wolnych rodników powstających w komórkach człowieka, stąd zapobiegają powstawaniu wielu chorób, ich wysoka zawartość w marchwi wpływa korzystnie na walory prozdrowotne tego warzywa. 

Retinol (witamina A) odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu Twojego organizmu. Retinol wspomaga prawidłowe funkcjonowanie wzroku - odgrywa istotną rolę w odbieraniu bodźców wzrokowych w siatkówce oka. Ponadto jest niezbędny do prawidłowego wzrostu organizmu, reguluje wzrost tkanki nabłonkowej i innych komórek organizmu. Odpowiada za prawidłowe wytwarzanie kolagenu oraz integralność błon komórkowych. Dba o prawidłowe nawilżenie. Zwiększa odporność na infekcje, chroni nabłonek układu oddechowego przed drobnoustrojami. Bierze udział w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu żelaza. Wspomaga zachowanie zdrowej skóry, włosów i paznokci

Pokarmy bogate w witaminę A to między innymi jaja, wątróbka, masło, tran, marchew, szpinak, pomidory, brokuły, melony i morele.

Skutki niedoboru witaminy A to wysychanie spojówek i rogówek, kruche, wolno rosnące paznokcie, suchość skóry, pogorszenie wzroku, zahamowanie wzrostu, zanikanie nabłonków, łuszczyca, rogowiec dłoni i stóp, trądzik pospolity, łysienie plackowate, skłonności do biegunek, złe samopoczucie. Niedobór witaminy A obniża zawartość komórek odpornościowych w ścianie jelit.

O tym gdzie można kupić odpowiednią formę beta-karotenu, jeśli potrzebujesz dużej i znormalizowanej dawki, napisałam na końcu wpisu.

Korzeń marchwi zawiera także wiele innych cennych substancji takich jak witamina C, E, K, witaminy z grupy B, w tym B4 (cholina - odpowiedzialna jest za prawidłowe funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego) i inozytol (B8 – posiada działanie przeciwlękowe i przeciwdepresyjne, stosowany w leczeniu miażdżycy i chorobach wątroby) oraz pierwiastki mineralne takie jak wapń, żelazo, miedź, magnez, fosfor, potas, sód i cynk. Ponadto zawiera polifenole, białko, luteinę, zeaksantynę oraz cukry m.in. sacharozę i glukozę.

Krótka historia i ciekawostki

Marchew to warzywo z rodziny selerowatych, pochodzi z Azji, gdzie od czasów starożytnych była uprawiana i miała kolor czarny. W średniowieczu trafiła także do uprawy w Europie, gdzie wyhodowano wiele innych atrakcyjnych pod względem smaku odmian, w tym marchew o korzeniu pomarańczowym, czy pomarańczowo-czerwonym, która z czasem wyparła w uprawie pierwotny typ purpurowy. Marchew w diecie Polaków cieszy się dużym powodzeniem i jak na razie jest głównym źródłem beta karotenu.

Kupując marchew pamiętajcie, aby wybierać sprawdzone źródła ich uprawy. Najlepiej korzystać z upraw ekologicznych, ponieważ korzenie marchwi kumulują azotany i metale ciężkie. Szkodliwość azotanów wynika z tego, że ulegają w przewodzie pokarmowym redukcji do toksycznych azotynów. Spożywając dużo warzyw może okazać się, że zamiast uzyskania pozytywnych efektów, bardziej sobie zaszkodzisz, gdyż występujące w warzywach składniki negatywnie wpływają na jej wartość biologiczną. 

Artykuł opracowała dla Ciebie 
Eluszka

Jeśli lubicie marchew, podzielcie się przepisami w komentarzach. My często konsumujemy marchew na surowo, ale również w sałatkach i wyciskanych sokach!


Źródła:
http://www.ptfarm.pl/pub/File/bromatologia_2010/2.2010/br%202,2010%20s.%20118-123.pdf 
http://rzdzelazna.cem.sggw.pl/wp-content/uploads/2010/08/Czynniki_wplywajace.pdf 
http://www.pimr.poznan.pl/biul/2011_3_HS.pdf 
http://www.szkolnictwo.pl/szukaj,Karotenoidy 
https://pl.wikipedia.org/wiki/Marchew_uprawna 
https://pl.wikipedia.org/wiki/Retinol 
https://pl.wikipedia.org/wiki/Witamina_A 

COMMENTS

Polub i bądź na bieżąco

Podziękowanie


Jeżeli już zapisałeś się na newsletter bloga, to chciałabym Ci za to serdecznie podziękować i jak zwykle mam dla Ciebie coś dodatkowego w formacie PDF. Proszę odwiedź stronę dla subskrybentów, której adres otrzymałeś/aś po zapisaniu się na newsletter. Jeśli jeszcze się nie zapisałeś/aś, zapraszam :)
Pozdrawiam serdecznie Eluszka

Mam dla Ciebie ciekawą informację. Sprawdź :)

➡️ Poradnik - Jak kupować na iHerb


Nazwa

akcja edukacyjna,1,alergie,1,angiogeneza,1,antybiotyki,4,antyoksydanty,5,aronia,2,awokado,2,B complex,1,Barbara Janysek,1,bezsenność,1,białko,1,bioflawonoidy,1,biznes,1,blizny,1,blog,1,błonnik,1,borówki,1,brokuły,1,bułki,2,burak czerwony,1,Butejko,1,C 1000 Plus,2,chleb,3,chleb na zakwasie,2,chleb orkiszowy,3,chleb tradycyjny,2,cholesterol,4,chrzan,1,ciabatta,1,ciśnienie,2,CoQ10,1,cukinia,1,cukrzyca,1,cupsell,1,cyjanokobalamina,1,cytryna,1,czarny bez,2,czosnek,4,depresja,4,dieta ketogeniczna,1,DIY,1,dr Ewa Dąbrowska,1,dr Ozimek,4,działanie,1,dzieci,1,dzika róża,3,Dżem truskawkowy,2,Ewunia Małgorzata,1,fast food,1,film,3,filtry,1,garlic caps,1,glutation,1,gluten,2,Gosia B-D,2,goździk,1,grzybice,1,grzyby,1,HCL,1,herbata,1,himalaya,1,homocystaina,3,IBS,1,iHerb.com,4,imbir,1,infografika,1,inozytol,1,Iza Dobrowolska,2,jagody,1,jajko,3,jajko gotowane,1,Jamie Oliver,1,jarmuż,1,jedzenie,5,jelita,7,Jerzy Zięba,1,jod,1,joga,1,kapusta,1,karotenoidy,1,kasza,1,kasza gryczana,1,kasza jaglana,2,kefir,1,kiszonki,3,kleszcz,1,kobalamina,1,kod rabatowy,1,koenzym Q10,2,kokos,1,koktail truskawkowy,1,konkurs,3,kosmetyki naturalne,1,Koszyk iHerb,1,kremy,1,Krystyna Dajka,1,krzem,1,kuracje,2,kurki,1,kurkuma,2,kurkumina,1,kwas foliowy,2,kwas L-askrobinowy,3,kwas masłowy,1,kwas solny,1,kwasy omega,2,lecytyna,1,likopen,1,liposomalna witamina C,2,lit,1,luteina,1,magnez,2,maliny,1,Malwina Taborowska,1,marchew,1,Marcin,1,marmolada,1,mąka orkiszowa,5,medycyna komórkowa,1,medycyna mitochondrialna,2,miażdżyca,5,mięta,1,mikotoksyny,1,minerały,2,miód,3,miód manuka,1,modlitwa,1,mydło,1,myślę pozytywnie,4,nadciśnienie,1,naleśniki,1,nastawienie,2,nauka,1,nawyk,1,nerwica,2,niestrawność,1,now foods,1,nowotwory,2,nubian,1,ocet,1,ocet jabłkowy,2,oczyszczenie,2,odchudzanie,2,oddychanie,1,odkwaszanie,1,odporność,7,odrobaczanie,1,odtruwanie,1,odżywianie,4,ogórki,1,oleje,1,Omega 3,3,Omega 6,2,opinie,10,opracowania,1,orkisz,8,osteoporoza,1,ostropest plamisty,2,otyłość,1,owoce,4,PABA,1,papryka,1,paraprotex,1,pasożyty,5,pasta do zębów,1,paznokcie,1,piec chlebowy,1,piernik,1,Pierogi z borówkami,1,pietruszka,1,pleśń,1,podsumowanie,2,podświadomość,1,pokrzywa,1,polecam,4,polifenole,2,pomidory,2,porady,4,porzeczka,1,porzeczki,2,post,1,post Daniela,1,powietrze,1,Probiotyk,7,profilaktyka,5,prosto z ogrodu,20,przemiana,1,Przemysław Lipiecki,2,przepisy,27,przetwory,8,przeziębienie,1,przyprawy,2,psyche,4,psychodietetyka,1,Radosław Podruczny,2,Rafał,1,rajskie jabłka,1,rak,2,refluks,1,regulacja PH,1,rogaliki,1,rokitnik,1,rukola,2,rumianek,1,sałata,1,sałatki,2,samopoczucie,1,selen,1,serce,4,skóra,2,skrzyp polny,1,slider,5,sok z cytryny,1,solgar,1,sól,1,sól himalajska,1,sól kamienna,1,sól kłodawska,1,sól morska,1,spalanie od góry,1,spirulina,1,stress management,1,Superfoods,13,suplementacja,16,syrop,1,szafran,1,szczawa,1,śliwki,1,śniadanie,1,Święta,1,TED,2,terapie,2,tlen,1,tłuszcze,2,trawienie,1,trądzik,1,truskawki,4,Uffe Ravnskov,1,układ nerwowy,2,układ trawienny,4,uroda,1,uwaga,2,wakacje,1,Walter Hartenbach,1,wapń,1,warzywa,5,wątroba,2,węglowodany,1,wiedza,6,wino,1,winosok,1,witamina B,4,Witamina C,7,witamina D,4,witamina K2-MK7,4,witaminy,11,witaminy zakupy,1,włosy,1,woda,5,Wojciech Ozimek,3,wpis gościnny,20,wywiad,1,zakupy,2,zakwaszene żołądka,3,zatrucia pokarmowe,2,zdrowie,68,zespół jelita drażliwego,1,zgaga,2,zielona herbata,1,zioła,6,zmęczenie,1,zmiana,1,znaczenie suplementów,2,życzenia,1,żywność,3,
ltr
item
WikiRose blog: Marchew to doskonałe źródło beta-karotenu, ważnego przeciwutleniacza w Twojej diecie
Marchew to doskonałe źródło beta-karotenu, ważnego przeciwutleniacza w Twojej diecie
Karotenoidy odgrywają także ważną rolę jako antyoksydanty, chroniące organizm przed destrukcyjnym działaniem wolnych rodników powstających w komórkach człowieka, stąd zapobiegają powstawaniu wielu chorób, ich wysoka zawartość w marchwi wpływa korzystnie na walory prozdrowotne tego warzywa.
https://4.bp.blogspot.com/-0uvdu4uOQ4Q/WTVbMKppjTI/AAAAAAAAItQ/xObAcPl_Howj2X6MsXWoxNR0eYfPg0E7ACLcB/s320/marchew-beta-karoten-compressor.png
https://4.bp.blogspot.com/-0uvdu4uOQ4Q/WTVbMKppjTI/AAAAAAAAItQ/xObAcPl_Howj2X6MsXWoxNR0eYfPg0E7ACLcB/s72-c/marchew-beta-karoten-compressor.png
WikiRose blog
http://www.wikirose.pl/2017/06/marchew-to-doskonale-zrodlo-beta-karotenu-waznego-przeciwutleniacza.html
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/2017/06/marchew-to-doskonale-zrodlo-beta-karotenu-waznego-przeciwutleniacza.html
true
4766484215648685039
UTF-8
Loaded All Posts Nie znaleziono posta ZOBACZ WSZYSTKO Czytaj więcej Odpowiedz Cancel reply Skasuj By Home STRONY POSTY Zobacz Wszystko REKOMENDOWANE LABEL ARCHIWUM SZUKAJ WSZYSTKIE POSTY Nie znaleziono postów pasujących do zapytania Powrót Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Nie Pon Wt Śr Czw Pt Sob Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień St Lut Marz Kw Maj Maj Czer Lip Sier Wrz Paź Gr Teraz 1 temu $$1$$ minutes ago 1 godzinę temu $$1$$ hours ago Wczoraj $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago więcej niż 5 tygodni temu Followers Follow TREŚĆ PREMIUM Udostępnij aby odbezpieczyć Skopiuj cały kod Zaznacz cały kod All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy