Kasza gryczana - smaczna i zdrowa | WikiRose blog

Kasza gryczana - smaczna i zdrowa

Kasza gryczana to cenne źródło białka bogatego w lizynę, tryptofan i arginę. To także cenne źródło witamin, minerałów oraz pierwiastków śladowych. Obecne w niej flawonoidy wpływają na usuwanie z krwi reaktywnych form tlenu.

Kasza gryczana jest wytwarzana z obłuskanych nasion gryki zwyczajnej (Fagopyrum esculentum) i stanowi źródło bardzo cennych składników w diecie człowieka. Dzięki potężnej zawartości związków biologicznie aktywnych oraz białka o najkorzystniejszym spośród wszystkich zbóż składzie aminokwasowym kasza gryczana posiada właściwości prozdrowotne. Gryka ma długą swoją historię, bowiem  uprawiano ją już ok. 2000 r. p.n.e. w górskich rejonach północnych Indii. Stamtąd uprawa zawędrowała do Chin, Korei, Japonii  i Europy. W medycynie ludowej kasza gryczana prażona ceniona była jako pokarm rozgrzewający, a odwar z kaszy podawano przy biegunkach. Kasza gryczana to także ważny element kuchni białoruskiej, litewskiej, rosyjskiej i ukraińskiej. W kuchni staropolskiej wykorzystywana była jako składnik farszów do gołąbków, pierogów, krokietów, pasztecików, a także przygotowywano z niej desery. 
kasza gryczana
Obraz posta: Kasza gryczana  CC0 Public Domain
Kasz gryczana ceniona jest szczególnie za ilość oraz jakość zawartego w niej białka. Białko gryki jest szczególnie bogate w lizynę oraz tryptofan i argininę. Oceniono, że spożycie 100 g kaszy gryczanej dziennie zaspokaja dobowe zapotrzebowanie na aminokwasy egzogenne.  Bardzo ważną cechą białka gryki jest fakt, iż nie zawiera ono glutenu, dzięki czemu może być spożywane przez osoby cierpiące na celiakię (choroba o podłożu autoimmunologicznym, występuje u osób wrażliwych na gluten) oraz inne dolegliwości związane z układem pokarmowym. 

Kasza gryczana to także cenne źródło witamin z grupy B (tiamina, ryboflawina, pirydoksyna),a także niacyny i witaminy E. Ważną właściwością gryki jest jej skład mineralny, stanowi ona dobre źródło cynku, miedzi, żelaza, manganu, potasu i fosforu, na uwagę zwraca też duża zawartość magnezu (211– 63 mg/100 g produktu), oraz rzadkich pierwiastków takich, jak bor, kobalt i platyna, ale również antyoksydantów. Do głównych przeciwutleniaczy występujących w gryce zalicza się flawonoidy, a także kwasy fenolowe, gdzie głównym flawonoidem występującym w gryce jest rutyna i kwercetyna. Związki te pełnią rolę przeciwutleniaczy zapobiegających występowaniu chorób cywilizacyjnych, takich jak: miażdżyca, zawały, nowotwory, alergie. Ponadto wzmacnia naczynia włosowate, stabilizuje ciśnienie krwi i zawartość glukozy, ma duże znaczenie w profilaktyce chorób nowotworowych. Obecne w gryce flawonoidy wpływają na usuwanie z krwi reaktywnych form tlenu.

Na uwagę zasługuje także znaczna zawartość błonnika pokarmowego zawartego w kaszy gryczanej o zróżnicowanym składzie frakcyjnym. W 100 g kaszy znajduje się 5,9 g błonnika, co jest równoważne z ilością ok. 20–30% zalecanego dziennego jego spożycia.

Krótka historia i ciekawostki

Gryka zwyczajna należy do rodziny rdestowatych – Polygonaceae, zaliczana jest do grupy roślin zbożowych. Grykę uprawiano ok. 2000 r. p.n.e. w górskich rejonach północnych Indii. Stamtąd uprawa zawędrowała do Chin, Korei i Japonii, jednocześnie rozpowszechniając się w Azji Środkowej. Do Europy gryka przywędrowała w XIII–XV wieku wraz z najazdami plemion mongolskich i tatarskich. W Polsce była znana pod nazwą hreczka lub tatarka, w niektórych gwarach nazwy te funkcjonują do dziś. Obecność substancji prozdrowotnych w gryce sprawia, że jest ona coraz częściej wykorzystywana w różnych gałęziach przemysłach: spożywczym, farmaceutycznym, kosmetycznym. Jej produkty (mąka, otręby) są coraz częściej wykorzystywane jako dodatek do produkcji chleba, makaronów czy  naleśników.

Warto zainteresować się kaszą gryczaną i wprowadzić ją do codziennej diety, ponieważ to pokarm funkcjonalny. Poza swoją tradycyjną funkcją żywieniową wywiera dodatkowy korzystny wpływ na zdrowie człowieka, chroniąc organizm przed chorobami. 

Przygotowała dla Ciebie
Eluszka

Źródła:

  • http://phie.pl/pdf/phe-2015/phe-2015-2-410.pdf 
  • http://www.phie.pl/pdf/phe-2011/phe-2011-4-951.pdf 
  • http://wydawnictwo.pttz.org/wp-content/uploads/2017/03/06_Filipiak-Florkiewicz.pdf 
  • http://www.ptf.content-manager.pl/pub/File/bromatologia_2009/bromatologia_3_2009/BR3%20s.%200831-0835.pdf 
  • http://www.npt.up-poznan.net/pub/art_4_28.pdf 
  • http://www.up.poznan.pl/pta/pdf/2015/FA%2032(1)%202015%20Majkowska.pdf 
  • http://ptf.content-manager.pl/pub/File/acta_pol_2009/b_2008/3a_2008/BROMAT%203%20s.%20249-252.pdf 
  • https://pl.wikipedia.org/wiki/Kasza_gryczana 
  • http://zeszyty.am.gdynia.pl/artykul/Zastosowanie ziarna gryki w rA%C2%B3z%C2%BCnych gaz%E2%80%9Acnziach przemysz%E2%80%9Au_143.pdf
  • http://www.food.actapol.net/volume8/issue2/abstract-7.html


COMMENTS

Podziękowanie


Jeżeli już zapisałeś się na newsletter bloga, to chciałabym Ci za to serdecznie podziękować i jak zwykle mam dla Ciebie coś dodatkowego w formacie PDF. Proszę odwiedź stronę dla subskrybentów, której adres otrzymałeś/aś po zapisaniu się na newsletter. Jeśli jeszcze się nie zapisałeś/aś, zapraszam :)
Pozdrawiam serdecznie Eluszka

Mam dla Ciebie ciekawą informację. Sprawdź :)

➡️ Poradnik - Jak kupować na iHerb


Nazwa

akcja edukacyjna,1,alergie,1,aminokwasy,1,angiogeneza,1,antybiotyki,4,antyoksydanty,5,aronia,2,awokado,2,B complex,1,Barbara Janysek,1,bezsenność,1,białko,1,bioflawonoidy,1,biznes,1,blizny,1,blog,1,błonnik,1,borówki,1,brokuły,1,bułki,2,burak czerwony,1,Butejko,1,C 1000 Plus,2,chleb,3,chleb na zakwasie,2,chleb orkiszowy,3,chleb tradycyjny,2,cholesterol,4,chrzan,1,ciabatta,1,ciśnienie,2,CoQ10,1,cukinia,1,cukrzyca,1,cupsell,1,cyjanokobalamina,1,cytryna,1,czarny bez,2,czosnek,4,depresja,5,dieta,2,dieta ketogeniczna,1,DIY,1,dr Ewa Dąbrowska,1,dr Ozimek,4,dynia,1,działanie,1,dzieci,2,dzika róża,3,Dżem truskawkowy,2,Ewunia Małgorzata,1,fast food,1,film,3,filtry,1,garlic caps,1,glutation,1,gluten,2,Gosia B-D,2,goździk,1,grzybice,1,grzyby,1,HCL,1,herbata,1,himalaya,1,homocystaina,3,IBS,1,iHerb.com,5,imbir,1,infografika,1,inozytol,1,Iza Dobrowolska,2,jagody,1,jajko,3,jajko gotowane,1,Jamie Oliver,1,jarmuż,1,jedzenie,5,jelita,8,Jerzy Zięba,1,jod,1,joga,1,kapusta,1,karotenoidy,1,kasza,1,kasza gryczana,1,kasza jaglana,2,kefir,1,kiszonki,3,kleszcz,1,kobalamina,1,kod rabatowy,1,koenzym Q10,2,kokos,1,koktail truskawkowy,1,kolagen,1,konkurs,3,kosmetyki naturalne,1,Koszyk iHerb,1,kremy,1,krew,1,Krystyna Dajka,1,krzem,1,książka,7,kuracje,2,kurki,1,kurkuma,2,kurkumina,1,kwas foliowy,2,kwas L-askrobinowy,3,kwas masłowy,1,kwas solny,1,kwasy omega,2,l-lizyna,1,Laurum,1,lecytyna,1,lifehack,1,likopen,1,liposomalna witamina C,2,lit,1,luteina,1,magnez,2,maliny,1,Malwina Taborowska,1,marchew,1,Marcin,1,marmolada,1,mąka orkiszowa,5,medycyna komórkowa,1,medycyna mitochondrialna,2,miażdżyca,5,mięta,1,mikotoksyny,1,minerały,2,miód,3,miód manuka,1,modlitwa,1,mydło,1,myślę pozytywnie,4,nadciśnienie,1,naleśniki,1,nastawienie,2,nauka,1,nawyk,1,nerwica,2,niestrawność,1,now foods,1,nowotwory,2,nubian,1,ocet,1,ocet jabłkowy,2,oczyszczenie,2,odchudzanie,2,oddychanie,1,odkwaszanie,1,odporność,8,odrobaczanie,1,odtruwanie,1,odżywianie,4,ogórki,1,oleje,1,Omega 3,3,Omega 6,2,opinie,10,opracowania,1,orkisz,8,osteoporoza,1,ostropest plamisty,2,otyłość,1,owoce,4,PABA,1,papryka,1,paraprotex,1,pasożyty,5,pasta do zębów,1,paznokcie,1,piec chlebowy,1,piernik,1,Pierogi z borówkami,1,pietruszka,1,pleśń,1,podsumowanie,2,podświadomość,1,pokrzywa,1,polecam,4,polifenole,2,pomidory,2,porady,5,porzeczka,1,porzeczki,2,post,1,post Daniela,1,powietrze,1,Probiotyk,7,profilaktyka,5,prosto z ogrodu,21,przemiana,1,Przemysław Lipiecki,2,przepisy,28,przetwory,8,przeziębienie,1,przyprawy,2,psyche,4,psychodietetyka,2,PZWL,1,Radosław Podruczny,2,Rafał,1,rajskie jabłka,1,rak,2,recenzja książki,7,refluks,2,regulacja PH,1,rogaliki,1,rokitnik,1,rukola,2,rumianek,1,salatki,1,sałata,1,sałatka,1,sałatki,2,samopoczucie,1,selen,1,serce,4,skóra,3,skrzyp polny,1,slider,5,sok z cytryny,1,solgar,1,sól,1,sól himalajska,1,sól kamienna,1,sól kłodawska,1,sól morska,1,spalanie od góry,1,spirulina,1,stress management,1,Superfoods,13,suplementacja,17,syrop,1,szafran,1,szczawa,1,śliwki,1,śniadanie,1,Święta,1,TED,2,terapie,2,tlen,1,tłuszcze,2,trawienie,1,trądzik,1,truskawki,4,Uffe Ravnskov,1,układ nerwowy,2,układ trawienny,4,uroda,1,uwaga,2,Vivante,1,wakacje,1,Walter Hartenbach,1,wapń,1,warzywa,5,wątroba,2,węglowodany,1,wiedza,6,wino,1,winosok,1,witamina B,4,Witamina C,7,witamina D,4,witamina K2-MK7,4,witaminy,12,witaminy zakupy,1,włosy,1,woda,5,Wojciech Ozimek,3,wpis gościnny,20,wyniki badań,1,wywiad,1,zakupy,2,zakwaszene żołądka,3,zatrucia pokarmowe,2,zdrowie,71,zespół jelita drażliwego,2,zgaga,2,zielona herbata,1,zioła,6,zmęczenie,1,zmiana,1,znaczenie suplementów,2,życzenia,1,żywność,4,
ltr
item
WikiRose blog: Kasza gryczana - smaczna i zdrowa
Kasza gryczana - smaczna i zdrowa
Kasza gryczana to cenne źródło białka bogatego w lizynę, tryptofan i arginę. To także cenne źródło witamin, minerałów oraz pierwiastków śladowych. Obecne w niej flawonoidy wpływają na usuwanie z krwi reaktywnych form tlenu.
https://2.bp.blogspot.com/-LQR4Ku8sMIw/WOIZMSjDCnI/AAAAAAAAIo8/w9tjx7CHg18YYp-5GizPTl02GQn270E0ACLcB/s320/kasza%2Bgryczana.png
https://2.bp.blogspot.com/-LQR4Ku8sMIw/WOIZMSjDCnI/AAAAAAAAIo8/w9tjx7CHg18YYp-5GizPTl02GQn270E0ACLcB/s72-c/kasza%2Bgryczana.png
WikiRose blog
http://www.wikirose.pl/2017/04/kasza-gryczana-smaczna-i-zdrowa.html
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/2017/04/kasza-gryczana-smaczna-i-zdrowa.html
true
4766484215648685039
UTF-8
Loaded All Posts Nie znaleziono posta ZOBACZ WSZYSTKO Czytaj więcej Odpowiedz Cancel reply Skasuj By Home STRONY POSTY Zobacz Wszystko REKOMENDOWANE LABEL ARCHIWUM SZUKAJ WSZYSTKIE POSTY Nie znaleziono postów pasujących do zapytania Powrót Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Nie Pon Wt Śr Czw Pt Sob Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień St Lut Marz Kw Maj Maj Czer Lip Sier Wrz Paź Gr Teraz 1 temu $$1$$ minutes ago 1 godzinę temu $$1$$ hours ago Wczoraj $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago więcej niż 5 tygodni temu Followers Follow TREŚĆ PREMIUM Udostępnij aby odbezpieczyć Skopiuj cały kod Zaznacz cały kod All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy