Jajko cud natury - poznaj jego tajemnice | WikiRose blog

Jajko cud natury - poznaj jego tajemnice

Jajko jest idealnym pokarmem - zawiera osiem aminokwasów niezbędnych nam do budowy białka, których nie produkuje samodzielnie nasz organizm. Zawiera również wiele cennych witamin i minerałów. Wyniki badań przeprowadzone w ostatnich latach dowodzą, że koniecznie należy zmienić poglądy na temat występującego w jajach cholesterolu i jego negatywnego wpływu na zdrowie.

Od tysiącleci jaja kurze stanowią dla ludzi ważne źródło pożywienia ze względu na cenne biologicznie aktywne związki i bioaktywne białka. Jaja to doskonała żywność oferowana przez naturę człowiekowi o wysokiej biologicznej dostępności oraz przyswajalności. Jajo w pełni zaspokaja zapotrzebowanie organizmu człowieka na wszystkie substancje niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania. Białko jaja jest niedrogim źródłem pełnowartościowego białka odpowiadającego swym składem aminokwasowym „białku idealnemu” dla ludzkiego organizmu. Spożycie jednego jaja realizuje ok. 25 % zapotrzebowania dorosłego człowieka na pełnowartościowe białko. Jaja stanowią najlepsze źródło aminokwasów (w tym egzogennych - niezbędnych w prawidłowym żywieniu, a których organizm człowieka nie jest w stanie samodzielnie wytwarzać), kwasów tłuszczowych (także nienasyconych z rodziny omega−3 i omega−6), witamin i związków mineralnych. Jajo uznane jest przez organizację FAO/WHO za międzynarodowy wzorzec żywieniowy oraz prozdrowotny. 
Obraz: jajka źródło:  publicdomainpictures.net
Jajo to największa komórka zawierająca informację genetyczną oraz odpowiedni zestaw naturalnych składników niezbędnych do rozwoju nowego życia. Jajo składa się w 58 % z białka, w 30 % - z żółtka, w 11 % ze skorupy i w 1% z błon podskorupowych. Białko jaja zawiera blisko 88 % wody, 10,5 % białek, 1 % węglowodanów i 0,5 % związków mineralnych. Z uwagi na cenne składniki i znaczącą prozdrowotną wartość dla organizmu człowieka jajo jest doskonałą żywnością funkcjonalną.

Obraz: jajka w koszyku źródło:  publicdomainpictures.net
Wyniki badań przeprowadzone w ostatnich latach dowodzą, że koniecznie należy zmienić poglądy na temat występującego w jajach cholesterolu i jego negatywnego wpływu na zdrowie. Cholesterol ze spożywanych jaj ma niewielki i zupełnie nieszkodliwy wpływ na poziom cholesterolu we krwi, gdyż stanowi tylko 0,3 procent masy jajka pozostała reszta to witaminy, białka i inne odżywcze składniki. Naukowcy już zrewidowali swoje wcześniejsze stanowisko i aktualnie nie ograniczają spożycia jaj w tygodniowej diecie. Doniesienia naukowe wskazują, że spożywanie jaj obniża ryzyko wystąpienia wielu chorób cywilizacyjnych. Substancje odżywcze z jaj mogą wzmacniać kondycję i uzupełniać niepełną dietę w wymagane składniki, których tak bardzo brakuje obecnie w odżywianiu całych populacji.

Równocześnie podkreślić należy, że wysoki poziom cholesterolu sam w sobie nigdy nie był, nie jest i nigdy nie będzie przyczyną miażdżycy i chorób serca. Problemem jest jedynie uszkodzony - utleniony LDL, który jest następstwem niewłaściwie stosowanej diety z nadmiarem cukru i poddawanych obróbce termicznej olejów roślinnych (nienasyconych)! Ważnym wskaźnikiem określającym problemy zdrowotne w tym choroby serca i miażdżycę jest wysoki poziom homocysteiny, gdzie do wzrostu jej koncentracji najbardziej przyczynia się tzw. niezdrowy styl życia, (w tym niewłaściwa dieta), braki witamin (w tym szczególnie C i z grupy B), a nie spożycie jajek i cholesterol! Cholesterol sam w sobie jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, gdyż jest produkowany przez organizm ludzki, jest obecny w każdej komórce ciała i pełni wiele pożytecznych funkcji, m. in. uczestniczy w budowie błon komórkowych, bierze udział w syntezie hormonów płciowych, kwasów żółciowych oraz niektórych hormonów steroidowych, regulujących przemianę białek, węglowodanów i tłuszczów. 

Szczególne wartościowe i cenne składniki bioaktywne zawarte są w jajach

Tłuszcze - zawarte są w żółtku, mają idealne proporcje nienasyconych kwasów tłuszczowych w stosunku do nasyconych (jak 2 : 1) oraz zawierają dużo cennych fosfolipidów, które stanowią istotny składnik budowy błony komórkowej. Fosfolipidy występują obficie szczególnie w  tkance nerwowej, wątrobie i krwi. 

Lecytyna - obecna jest w tłuszczach żółtka jaja. W organizmie człowieka lecytyna jest obecna w każdej komórce ciała, zwłaszcza jako składnik błon komórkowych, jak również we właściwym transportowaniu przez nie określonych składników. Bierze udział w rozmaitych procesach przemiany materii, jest bardzo ważnym elementem składowym mózgu i tkanki nerwowej – chroni osłonkę mielinową, stanowi barierę ochronną ścian żołądka, bierze udział w gospodarce cholesterolem. Wykazuje pozytywne działanie na funkcje poznawcze u osób z ich osłabieniem. Żółtko zawiera ok. trzykrotnie więcej, łatwiej przyswajalnej lecytyny niż soja, główne źródło pozyskiwania tego związku. 

Cholina – to ważny składnik tłuszczów żółtka. Bierze udział w transporcie wielu ważnych składników w organizmie człowieka oraz w funkcjonowaniu wszystkich komórek. Żółtko jest bogatym źródłem choliny, gdyż jedno jajo zawiera jej aż 280 mg, głównie w postaci fosfatydylocholiny (odgrywa istotną rolę w przemianie kwasu foliowego w czasie trwania ciąży i w rozwoju centralnego układu nerwowego niemowląt i małych dzieci). Cholina bierze również udział w korzystnym dla człowieka metabolizmie tłuszczów, wzmaga funkcje metaboliczne wątroby. Ostatnie badania potwierdzają istotne znaczenie choliny dla funkcji pamięci. Pojawiają się także informacje, że dieta zawierającą dużą ilość przyswajalnej choliny (dieta jajeczna) może ograniczać ryzyko wystąpienia demencji, otępienia charakterystycznego dla choroby Alzheimera. 

Ksantofile jaja, takie jak luteina i zeaksantyna w które żółtko jaja jest niezwykle zasobne, to biologicznie aktywne substancje należące do karotenoidów (tlenowych karotenów). Pełnią funkcję przeciwutleniaczy, przez co chronią komórkę, a zwłaszcza chloroplasty przed szkodliwym działaniem reaktywnych form tlenu, mają istotne znaczenie w profilaktyce zdrowotnej oczu, zwłaszcza podczas postępującego z wiekiem pogorszenia widzenia, obniżają bowiem ryzyko wystąpienia degeneracji plamki żółtej oka (macula lutea), głównego źródła nieodwracalnej utraty wzroku, jak również katarakty. Luteina z jaja jest trzykrotnie lepiej przyswajalna przez człowieka niż z innych źródeł, przypuszczalnie z powodu rozpuszczenia w lecytynie żółtka. Spożycie 6 jaj w tygodniu powoduje wzrost ksantofili we krwi, ale również zwiększa poziom ksantofili pigmentu regionu żółtej plamki o blisko 50 %.

Immunoglobuliny (IgY) – poliklonalne przeciwciała, zawarte są w żółtku jaja, zabezpieczają przed rozwojem chorób. Przeciwciała IgY pozwalają na terapię chorób bakteryjnych i wirusowych, gdy zawodzi leczenie konwencjonalne. Produkcja ptasich przeciwciał jest prosta, wydajna i mało inwazyjna, gdyż IgY izolowane są złotek kurzych jaj.

Białka występujące w białku jaja - różną się  pod względem budowy, funkcji i znaczenia. Poza walorem odżywczym, pewne frakcje białka pełnią funkcje bioaktywne. Najważniejsze białka to lizozym, konalbumina, cystatyna i kwas sialowy. Białka te posiadają silne właściwości antybakteryjne i przeciwwirusowe, chroniąc samą treść jaja przed zepsuciem i mogą te funkcje wykazywać w naszym organizmie, szczególnie jeśli jemy świeże jaja „na miękko”. Substancje te są również izolowane z jaj i wykorzystywane w produkcji leków. Na szczególną uwagę zasługują poniższe dwa aktywne białka:
  • Lizozym - jeden z lepiej poznanych ustrojowych, naturalnych czynników hamujących rozwój drobnoustrojów. Stanowi jeden z mechanizmów nieswoistej odporności (odpowiedź immunologiczna). Znajduje się w większości płynów tkankowych (występuje we krwi, w ślinie, śluzie nosa, łzach, soku żołądkowym, soku jelitowym, mleku, moczu, żółci, a także w tkankach różnych narządów). Potrafi niszczyć wirusy i bakterie. Białko to określane jest mianem naturalnego antybiotyku. 
  • Kwas sialowy – to stosunkowo niedawno odkryty składnik żółtka, błony witelinowej otaczającej żółtko. Wykorzystanie izolowanego z jaja kwasu sialowego to nowa koncepcja tworzenia kolejnej generacji leków przeciwzapalnych i doustnych antyinflamatorów na bazie węglowodanów. Ten związek obecny w sjalooligosacharydach białka jaja jest silnym czynnikiem antywirusowym i antybakteryjnym. Kwas salowy ma zastosowanie w hamowaniu infekcji rotawirusowej (rotawirus diarrhoea), wywołującej groźne biegunki u dzieci i u podróżnych.
Jajo zawiera wiele cennych składników mineralnych. Warto zwrócić uwagę, że jaja są jednym z nielicznych produktów spożywczych zawierających selen i jod. Pierwszy jest silnym przeciwutleniaczem uznanym w zapobieganiu rakowi prostaty, a drugi wspomaga pracę tarczycy. Pozostałe występujące w jaju cenne związki mineralne to fosfor, selen, żelazo, cynk, stosunkowo łatwo przyswajalne z naturalnych połączeń organicznych.

Obraz: jajko źródło:  publicdomainpictures.net

Jajo jest źródłem niemal wszystkich witamin. Szczególnie duża ich zawartość dotyczy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, czyli A, D, E, K, które skumulowane są w żółtku, czyli tam, gdzie jest tłuszcz. Podkreślić należy, że witamina A występuje tu w dwóch postaciach – retinolu, charakterystycznego dla produktów zwierzęcych, oraz prowitaminy, czyli beta-karotenu, częściej spotykanego w roślinach. Jajo jest jednym z nielicznych produktów, zawierających witaminę D (cholekaciferol). Witaminę E (α-tokoferol - która należy do najbardziej skutecznych naturalnych przeciwutleniaczy). Spośród witamin rozpuszczalnych w wodzie jajo dostarcza szczególnie dużo witamin tych z grupy B, a wyjątkowość jego polega na zawartości witaminy B12, która w żywności nie jest powszechna.

Podobnie jak inne produkty białko jaja może być także przyczyną alergii pokarmowych, zwłaszcza u dzieci do czwartego roku życia. Do głównych alergenów białka jaj należą: owoalbumina, owomukoid, owotransferyna, lizozym, owomucyna.

Cóż można dodać, po prostu warto spożywać świeże jaja „gotowane na miękko”. Zawierają one niezbędne do życia składniki, z których większość wykazuje aktywność biologiczną. Jaja to z jednej strony żywność, a z drugiej źródło życiodajnych substancji. Zawarte w jajach białka, lipidy, substancje mineralne, witaminy oraz inne bioaktywne substancje są wykorzystywane do produkcji żywności o właściwościach prozdrowotnych. W dodatku białko jaja jest łatwe do strawienia i powoduje uczucie „nasycenia”, co sprzyja ograniczeniu pobierania kalorii z pożywienia i utrzymaniu właściwej masy ciała!

Pozdrawiam cieplutko i wiosennie :)
Eluszka

Źródła:
http://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-5ed03af2-7e2c-459a-b083-00b7af23b473/c/03_Kijowski.pdf
http://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-2325094f-e3d1-432b-9999-455b93ddc0e6/c/04_Szablewski.pdf
http://jmf.wzr.pl/pim/2012_3_3_11.pdf 
http://www.dbc.wroc.pl/Content/2061/b20_Gola.pdf 
http://fpn.sum.edu.pl/archiwum/publikacje/2009/publikacja1_nr6_2009.pdf 
http://inzynieria-aparatura-chemiczna.pl/pdf/2011/2011-5/InzApChem_2011_5_62-63.pdf 
http://www.focus.pl/czlowiek/jajo-skarbnica-wartosci-odzywczych-11134?strona=4 


COMMENTS

Podziękowanie


Jeżeli już zapisałeś się na newsletter bloga, to chciałabym Ci za to serdecznie podziękować i jak zwykle mam dla Ciebie coś dodatkowego w formacie PDF. Proszę odwiedź stronę dla subskrybentów, której adres otrzymałeś/aś po zapisaniu się na newsletter. Jeśli jeszcze się nie zapisałeś/aś, zapraszam :)
Pozdrawiam serdecznie Eluszka

Mam dla Ciebie ciekawą informację. Sprawdź :)

➡️ Poradnik - Jak kupować na iHerb


Nazwa

akcja edukacyjna,1,alergie,1,aminokwasy,1,angiogeneza,1,antybiotyki,4,antyoksydanty,5,aronia,2,awokado,2,B complex,1,Barbara Janysek,1,bezsenność,1,białko,1,bioflawonoidy,1,biznes,1,blizny,1,blog,1,błonnik,1,borówki,1,brokuły,1,bułki,2,burak czerwony,1,Butejko,1,C 1000 Plus,2,chleb,3,chleb na zakwasie,2,chleb orkiszowy,3,chleb tradycyjny,2,cholesterol,4,chrzan,1,ciabatta,1,ciśnienie,2,CoQ10,1,cukinia,1,cukrzyca,1,cupsell,1,cyjanokobalamina,1,cytryna,1,czarny bez,2,czosnek,4,depresja,5,dieta,2,dieta ketogeniczna,1,DIY,1,dr Ewa Dąbrowska,1,dr Ozimek,4,dynia,1,działanie,1,dzieci,2,dzika róża,3,Dżem truskawkowy,2,Ewunia Małgorzata,1,fast food,1,film,3,filtry,1,garlic caps,1,glutation,1,gluten,2,Gosia B-D,2,goździk,1,grzybice,1,grzyby,1,HCL,1,herbata,1,himalaya,1,homocystaina,3,IBS,1,iHerb.com,5,imbir,1,infografika,1,inozytol,1,Iza Dobrowolska,2,jagody,1,jajko,3,jajko gotowane,1,Jamie Oliver,1,jarmuż,1,jedzenie,5,jelita,8,Jerzy Zięba,1,jod,1,joga,1,kapusta,1,karotenoidy,1,kasza,1,kasza gryczana,1,kasza jaglana,2,kefir,1,kiszonki,3,kleszcz,1,kobalamina,1,kod rabatowy,1,koenzym Q10,2,kokos,1,koktail truskawkowy,1,kolagen,1,konkurs,3,kosmetyki naturalne,1,Koszyk iHerb,1,kremy,1,krew,1,Krystyna Dajka,1,krzem,1,książka,7,kuracje,2,kurki,1,kurkuma,2,kurkumina,1,kwas foliowy,2,kwas L-askrobinowy,3,kwas masłowy,1,kwas solny,1,kwasy omega,2,l-lizyna,1,Laurum,1,lecytyna,1,lifehack,1,likopen,1,liposomalna witamina C,2,lit,1,luteina,1,magnez,2,maliny,1,Malwina Taborowska,1,marchew,1,Marcin,1,marmolada,1,mąka orkiszowa,5,medycyna komórkowa,1,medycyna mitochondrialna,2,miażdżyca,5,mięta,1,mikotoksyny,1,minerały,2,miód,3,miód manuka,1,modlitwa,1,mydło,1,myślę pozytywnie,4,nadciśnienie,1,naleśniki,1,nastawienie,2,nauka,1,nawyk,1,nerwica,2,niestrawność,1,now foods,1,nowotwory,2,nubian,1,ocet,1,ocet jabłkowy,2,oczyszczenie,2,odchudzanie,2,oddychanie,1,odkwaszanie,1,odporność,8,odrobaczanie,1,odtruwanie,1,odżywianie,4,ogórki,1,oleje,1,Omega 3,3,Omega 6,2,opinie,10,opracowania,1,orkisz,8,osteoporoza,1,ostropest plamisty,2,otyłość,1,owoce,4,PABA,1,papryka,1,paraprotex,1,pasożyty,5,pasta do zębów,1,paznokcie,1,piec chlebowy,1,piernik,1,Pierogi z borówkami,1,pietruszka,1,pleśń,1,podsumowanie,2,podświadomość,1,pokrzywa,1,polecam,4,polifenole,2,pomidory,2,porady,5,porzeczka,1,porzeczki,2,post,1,post Daniela,1,powietrze,1,Probiotyk,7,profilaktyka,5,prosto z ogrodu,21,przemiana,1,Przemysław Lipiecki,2,przepisy,28,przetwory,8,przeziębienie,1,przyprawy,2,psyche,4,psychodietetyka,2,PZWL,1,Radosław Podruczny,2,Rafał,1,rajskie jabłka,1,rak,2,recenzja książki,7,refluks,2,regulacja PH,1,rogaliki,1,rokitnik,1,rukola,2,rumianek,1,salatki,1,sałata,1,sałatka,1,sałatki,2,samopoczucie,1,selen,1,serce,4,skóra,3,skrzyp polny,1,slider,5,sok z cytryny,1,solgar,1,sól,1,sól himalajska,1,sól kamienna,1,sól kłodawska,1,sól morska,1,spalanie od góry,1,spirulina,1,stress management,1,Superfoods,13,suplementacja,17,syrop,1,szafran,1,szczawa,1,śliwki,1,śniadanie,1,Święta,1,TED,2,terapie,2,tlen,1,tłuszcze,2,trawienie,1,trądzik,1,truskawki,4,Uffe Ravnskov,1,układ nerwowy,2,układ trawienny,4,uroda,1,uwaga,2,Vivante,1,wakacje,1,Walter Hartenbach,1,wapń,1,warzywa,5,wątroba,2,węglowodany,1,wiedza,6,wino,1,winosok,1,witamina B,4,Witamina C,7,witamina D,4,witamina K2-MK7,4,witaminy,12,witaminy zakupy,1,włosy,1,woda,5,Wojciech Ozimek,3,wpis gościnny,20,wyniki badań,1,wywiad,1,zakupy,2,zakwaszene żołądka,3,zatrucia pokarmowe,2,zdrowie,71,zespół jelita drażliwego,2,zgaga,2,zielona herbata,1,zioła,6,zmęczenie,1,zmiana,1,znaczenie suplementów,2,życzenia,1,żywność,4,
ltr
item
WikiRose blog: Jajko cud natury - poznaj jego tajemnice
Jajko cud natury - poznaj jego tajemnice
Jajko jest idealnym pokarmem - zawiera osiem aminokwasów niezbędnych nam do budowy białka, których nie produkuje samodzielnie nasz organizm. Zawiera również wiele cennych witamin i minerałów. Wyniki badań przeprowadzone w ostatnich latach dowodzą, że koniecznie należy zmienić poglądy na temat występującego w jajach cholesterolu i jego negatywnego wpływu na zdrowie.
https://3.bp.blogspot.com/-HA289YKLygs/Vvj0dvAqI6I/AAAAAAAAAU8/SxgHXgRyzQMz5gfQwancRcfso-5VzFsqg/s320/jajka.jpg
https://3.bp.blogspot.com/-HA289YKLygs/Vvj0dvAqI6I/AAAAAAAAAU8/SxgHXgRyzQMz5gfQwancRcfso-5VzFsqg/s72-c/jajka.jpg
WikiRose blog
http://www.wikirose.pl/2016/03/jajko-cud-natury-poznaj-jego-tajemnice.html
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/2016/03/jajko-cud-natury-poznaj-jego-tajemnice.html
true
4766484215648685039
UTF-8
Loaded All Posts Nie znaleziono posta ZOBACZ WSZYSTKO Czytaj więcej Odpowiedz Cancel reply Skasuj By Home STRONY POSTY Zobacz Wszystko REKOMENDOWANE LABEL ARCHIWUM SZUKAJ WSZYSTKIE POSTY Nie znaleziono postów pasujących do zapytania Powrót Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Nie Pon Wt Śr Czw Pt Sob Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień St Lut Marz Kw Maj Maj Czer Lip Sier Wrz Paź Gr Teraz 1 temu $$1$$ minutes ago 1 godzinę temu $$1$$ hours ago Wczoraj $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago więcej niż 5 tygodni temu Followers Follow TREŚĆ PREMIUM Udostępnij aby odbezpieczyć Skopiuj cały kod Zaznacz cały kod All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy