Sprawdź ile zdrowia kryje się w tej prostej sałatce | WikiRose blog

Sprawdź ile zdrowia kryje się w tej prostej sałatce

Prosty przepis na pyszną i zdrową sałatkę z udziałem rukoli, awokado i pomidorów

Prosty przepis na pyszną i zdrową sałatkę z udziałem rukoli, awokado i pomidorów


Proponuję kompozycję sałatki, którą ostatnio przygotowałam, sałatka okazała się wyjątkowo smaczna i zarazem bardzo zdrowa (o tym napisałam w drugiej części posta). Smakuje doskonale samodzielnie lub jako dodatek do drugiego dania. Dodam jeszcze, że sałatę w tym wydaniu można przyrządzać o każdej porze roku, gdyż wykonana jest ze składników, które dostępne są na naszym rynku przez cały rok. Zapraszam zatem do samodzielnego przyrządzenia i oceny:) 



Składniki:
  • sałata lodowa 1 sztuka
  • 250 g pomidorków koktajlowych
  • opakowanie rukoli
  • owoc awokado 1 sztuka (wybieramy awokado dojrzałe - skórka po naciśnięciu palcem ma się lekko uginać)
  • opakowanie sera mozzarella (małe kule)
  • sos sałatkowy włoski (inaczej - naturalna przyprawa włoska i sól)
  • kilka kropli soku z cytryny
Wykonanie:
Umyte liście sałaty lodowej i rukoli suszymy. Pomidorki koktajlowe płuczemy, kroimy na połówki lub ćwiartki. Kuleczki sera mozzarella kroimy na plastry. 

Awokado obieramy ze skórki i kroimy w cienkie plasterki (zaraz po przekrojeniu miąższ awokado zaczyna ciemnieć, aby temu zapobiec, najlepiej skropić go sokiem z cytryny).
Na ogół awokado dostępne na rynku są bardzo twarde. Aby tego uniknąć należy zawinąć awokado w papier gazetowy i włożyć do ciemnej szuflady lub szafki. Odczekać dwa lub trzy dni, i po tym czasie można rozkoszować się tym owocem, jak gdyby zerwano je z drzewa w idealnym momencie.

Powyższe składniki układamy warstwami w naczyniu na sałatę. Najpierw kilka liści sałaty lodowej porwanej na małe kawałki, następnie układamy garść rukoli, klika ćwiartek pomidorków, kilka plasterków mozzarelli i awokado, całość posypujemy sosem sałatkowym i sokiem z cytryny. Następnie układamy kolejne warstwy postępując jak wcześniej, aż do wyczerpania składników.

Kompozycja sałaty przygotowana wg. powyższego przepisu możne być przechowywana pod przykryciem w lodówce do 1-2 dni.

Poniżej kilka słów o właściwościach prozdrowotnych powyższych składników:

Rukola (nazwana też rokiettą siewną Eruca sativa) ceniona jest za przyjemny, orzechowy, lekko gorzkawy smak i oryginalny aromat. Pochodzi z krajów Śródziemnomorskich, ale bez problemu można ją uprawiać również w Polsce, gdzie niestety nadal jeszcze jest mało popularna.
Rukola jest bogatym źródłem  wapnia, magnezu, żelaza, potasu, manganu oraz witaminy A, witaminy C, witaminy K. Składniki te powoduje zwiększenie odporności i zapobiegają anemii. Posiada też działanie antynowotworowe co zawdzięcza związkom o nazwie  glukozynolany. Rukola obfituje w kwas foliowy, który bierze udział w procesie podziału komórek, wpływa na mózg, system nerwowy, pomaga w rozwoju noworodków oraz zmniejsza ryzyko zachorowania na raka. Oraz luteinę i zeaksantynę, które zapobiegają zaćmie i zwyrodnieniu plamki żółtej. Rukola działa też bakteriobójczo dzięki obfitości aminokwasów siarkowych, za co odpowiedzialny jest ostrawy smak w liściach rukoliPolecana jest wszystkim, którzy dbają o figurę, gdyż zawiera bardzo mało kalorii, dodatkowo jest bogata w błonnik pokarmowy i dzięki temu jest lekkostrawna i niskokaloryczna. 

Sałata lodowa należy do warzyw liściastych. Jej pochodzenie nie jest dokładnie znane, uważa się jednak, że jej ojczyzną jest basen Morza Śródziemnego. Sałata podobnie jak rukola zawiera luteinę i zeaksantynę, potas, żelazo, mangan, magnez, a także kwas foliowy oraz inne witaminy z grupy B.  Sałata swój kolor zawdzięcza chlorofilowi, który ma działanie bakteriobójcze, przyspiesza gojenie ran. Zawiera też dużo witaminy C oraz witaminy E, która hamuje proces starzenia się skóry, a także chroni organizm przed wolnymi rodnikami. Sałata także poprawia trawienie i odkwasza organizm.

Pomidory to warzywne owoce o bardzo charakterystycznym smaku i zapachu, które z Ameryki Południowej przybyły do Europy w XVI w. Dziś rosną niemal wszędzie, mamy też tysiące odmian dostosowanych do najrozmaitszych warunków i wymagań. 
Pomidory posiadają  wszystkie prawie witaminy: A, D, E, K, C i cały komplet witamin z grupy B. Są  również bogactwem składników mineralnych: wapń, potas, żelazo, miedź, fosfor, kobalt, magnez nikiel. Pomidory są też zasobne w kwas jabłkowy, który ogranicza rozwój bakterii patogennych i chorobotwórczych grzybów
Jednak jednym z istotnych składników pomidorów, którego wartości są nieocenione dla ludzkiego organizmu to likopen (naturalny barwnik nadający pomidorom ich czerwony kolor) - przeciwutleniacz, który posiada właściwości chroniące organizm przed licznymi chorobami układu krwionośnego, a przede wszystkim przed rakiem.
Ponadto pomidory, dzięki zawartości kwasu liponowego (ALA), wpływają na poprawę metabolizmu, pomagają kontrolować poziom cukru we krwi, sprzyjają rozszerzaniu naczyń krwionośnych i chronią przed występowaniem retinopatii cukrzycowej. 
Pomidory działają także lekko moczopędnie, oczyszczająco, antytoksycznie i są zasadotwórcze. Pobudzają też działalność gruczołów trawiennych, co jest dla wielu osób bardzo wskazane, ale niezbyt właściwe dla tych, których orgazmy wydzielają za dużo kwasów. Są niskokaloryczne i dzięki temu nieocenione przy dietach odchudzających.

Owoc awokado (smaczliwka Persea Scheffer) pochodzi z południowego Meksyku jest stosowany przede wszystkim w sztuce kulinarnej. Dodawany do sałatek polepszaja nie tylko ich smak, ale wówczas wzrasta znacznie wchłanianie dwóch kluczowych przeciwutleniaczy – likopenu oraz beta-karotenu. 
Awokado jest cennym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które są łatwo przyswajalne przez organizm człowieka. Pomagają kontrolować glikemię (poziom cukru we krwi), wzmocnić ściany tętnic, zmniejszyć nadciśnienie tętnicze. Zawartość nienasyconych tłuszczów sprawia, że polecane powinno być osobom chorującym na miażdżycę oraz nadciśnienie. Awokado wskazane jest też  dla osób chorujących na stłuszczenie wątroby i zaburzenia metabolizmu tłuszczów, gdyż zawarta w nim miedź powoduje normalizację funkcji enzymatycznych wątroby i ustępowanie stłuszczenia.
Awokado zawiera w swoim składzie także fitosterole, które wykazują działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe. A także skwalen o działaniu chroniącym serce, oraz aminokwasy, które odpowiedzialne są za budowę mięśni.

Ponadto awokado bogate jest w:
  • witaminę K1 - poprawia krzepliwość krwi i wzmacnia kości;
  • witamina E - chroni tkanki przed wolnymi rodnikami i wzmacnia serce;
  • witamina C - wzmacnia układ odpornościowy i neutralizuje wolne rodniki;
  • kwas foliowy (B9) i witaminę B6 - min. wzmacniają układ odpornościowy, wspomagaj funkcje układu nerwowego oraz syntezę czerwonych krwinek; 
  • substancje mineralne tj. wapń, potas i fosfor - mają właściwości zasadotwórcze (alkalizacja);
  • błonnik - pełni bardzo ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu przewodu pokarmowego oraz w utrzymaniu właściwego stanu naszego zdrowia;
  • białko - zasadniczy elementy budowy wszystkich tkanek w ustroju człowieka.
Ser mozzarella - pochodzi z południowych Włoch z regionu Kampania (miasto Aversa). Ser ten wytwarzany jest ze świeżego mleka bawolic – samic z gatunku bawół domowy (Bubalus bubalis), względnie z mleka krowiego bądź ich mieszanki. Sprzedawany jest w postaci niewielkich kawałków (kęsów) o obłym kształcie, zanurzonych w serwatce. Ma biały, gładki miąższ  oraz delikatny, lekko słodkawy, mleczny smak. Stanowi składnik wielu dań tradycyjnej kuchni włoskiej, m.in. lazanii, sałatek i większości rodzajów pizzy. 
Ser jest ważnym źródłem wapnia, białka i witaminy B12.

Zdrowia i smacznej sałatki życzę:)
Eluszka

Źródła:
Wikipedia
Poczta Zdrowia


COMMENTS

Polub i bądź na bieżąco

Podziękowanie


Jeżeli już zapisałeś się na newsletter bloga, to chciałabym Ci za to serdecznie podziękować i jak zwykle mam dla Ciebie coś dodatkowego w formacie PDF. Proszę odwiedź stronę dla subskrybentów, której adres otrzymałeś/aś po zapisaniu się na newsletter. Jeśli jeszcze się nie zapisałeś/aś, zapraszam :)
Pozdrawiam serdecznie Eluszka

Mam dla Ciebie ciekawą informację. Sprawdź :)

➡️ Poradnik - Jak kupować na iHerb


Nazwa

akcja edukacyjna,1,alergie,1,angiogeneza,1,antybiotyki,4,antyoksydanty,5,aronia,2,awokado,2,B complex,1,Barbara Janysek,1,bezsenność,1,białko,1,bioflawonoidy,1,biznes,1,blizny,1,blog,1,błonnik,1,borówki,1,brokuły,1,bułki,2,burak czerwony,1,Butejko,1,C 1000 Plus,2,chleb,3,chleb na zakwasie,2,chleb orkiszowy,3,chleb tradycyjny,2,cholesterol,4,chrzan,1,ciabatta,1,ciśnienie,2,CoQ10,1,cukinia,1,cukrzyca,1,cupsell,1,cyjanokobalamina,1,cytryna,1,czarny bez,2,czosnek,4,depresja,3,dieta ketogeniczna,1,DIY,1,dr Ewa Dąbrowska,1,dr Ozimek,4,działanie,1,dzieci,1,dzika róża,3,Dżem truskawkowy,2,Ewunia Małgorzata,1,fast food,1,film,3,filtry,1,garlic caps,1,glutation,1,gluten,2,Gosia B-D,2,goździk,1,grzybice,1,grzyby,1,HCL,1,herbata,1,himalaya,1,homocystaina,3,IBS,1,iHerb.com,3,imbir,1,infografika,1,inozytol,1,Iza Dobrowolska,2,jagody,1,jajko,3,jajko gotowane,1,Jamie Oliver,1,jarmuż,1,jedzenie,5,jelita,6,Jerzy Zięba,1,jod,1,joga,1,kapusta,1,kasza,1,kasza gryczana,1,kasza jaglana,2,kefir,1,kiszonki,2,kleszcz,1,kobalamina,1,kod rabatowy,1,koenzym Q10,2,kokos,1,koktail truskawkowy,1,konkurs,3,kosmetyki naturalne,1,kremy,1,Krystyna Dajka,1,krzem,1,kuracje,2,kurki,1,kurkuma,2,kurkumina,1,kwas foliowy,2,kwas L-askrobinowy,3,kwas masłowy,1,kwas solny,1,kwasy omega,2,lecytyna,1,likopen,1,liposomalna witamina C,2,lit,1,luteina,1,magnez,2,maliny,1,Malwina Taborowska,1,Marcin,1,marmolada,1,mąka orkiszowa,5,medycyna komórkowa,1,medycyna mitochondrialna,2,miażdżyca,5,mięta,1,mikotoksyny,1,minerały,2,miód,3,miód manuka,1,modlitwa,1,mydło,1,myślę pozytywnie,4,nadciśnienie,1,naleśniki,1,nastawienie,2,nauka,1,nawyk,1,nerwica,1,niestrawność,1,now foods,1,nowotwory,2,nubian,1,ocet,1,ocet jabłkowy,2,oczyszczenie,2,odchudzanie,2,oddychanie,1,odkwaszanie,1,odporność,7,odrobaczanie,1,odtruwanie,1,odżywianie,4,oleje,1,Omega 3,3,Omega 6,2,opinie,10,opracowania,1,orkisz,8,osteoporoza,1,ostropest plamisty,2,otyłość,1,owoce,4,PABA,1,papryka,1,paraprotex,1,pasożyty,5,pasta do zębów,1,paznokcie,1,piec chlebowy,1,piernik,1,Pierogi z borówkami,1,pleśń,1,podsumowanie,2,podświadomość,1,pokrzywa,1,polecam,4,polifenole,2,pomidory,2,porady,3,porzeczka,1,porzeczki,2,post,1,post Daniela,1,powietrze,1,Probiotyk,6,profilaktyka,5,prosto z ogrodu,18,przemiana,1,Przemysław Lipiecki,2,przepisy,26,przetwory,8,przeziębienie,1,przyprawy,2,psyche,4,psychodietetyka,1,Radosław Podruczny,2,Rafał,1,rajskie jabłka,1,rak,2,refluks,1,regulacja PH,1,rogaliki,1,rokitnik,1,rukola,2,rumianek,1,sałata,1,sałatki,2,samopoczucie,1,selen,1,serce,4,skóra,2,skrzyp polny,1,slider,5,sok z cytryny,1,solgar,1,sól,1,sól himalajska,1,sól kamienna,1,sól kłodawska,1,sól morska,1,spalanie od góry,1,spirulina,1,stress management,1,Superfoods,13,suplementacja,15,syrop,1,szafran,1,szczawa,1,śliwki,1,śniadanie,1,Święta,1,TED,2,terapie,2,tlen,1,tłuszcze,2,trawienie,1,trądzik,1,truskawki,4,Uffe Ravnskov,1,układ nerwowy,2,układ trawienny,4,uroda,1,uwaga,2,wakacje,1,Walter Hartenbach,1,wapń,1,warzywa,3,wątroba,2,węglowodany,1,wiedza,6,wino,1,winosok,1,witamina B,4,Witamina C,7,witamina D,4,witamina K2-MK7,4,witaminy,11,witaminy zakupy,1,włosy,1,woda,5,Wojciech Ozimek,3,wpis gościnny,20,wywiad,1,zakupy,2,zakwaszene żołądka,3,zatrucia pokarmowe,2,zdrowie,66,zespół jelita drażliwego,1,zgaga,2,zielona herbata,1,zioła,6,zmęczenie,1,zmiana,1,znaczenie suplementów,1,życzenia,1,żywność,3,
ltr
item
WikiRose blog: Sprawdź ile zdrowia kryje się w tej prostej sałatce
Sprawdź ile zdrowia kryje się w tej prostej sałatce
Prosty przepis na pyszną i zdrową sałatkę z udziałem rukoli, awokado i pomidorów
https://1.bp.blogspot.com/-VtC9PeSFyH8/U_rr40i_r_I/AAAAAAAAEqs/7eXnjdPU-2k/s1600/2014-08-23%2B11.50.58.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-VtC9PeSFyH8/U_rr40i_r_I/AAAAAAAAEqs/7eXnjdPU-2k/s72-c/2014-08-23%2B11.50.58.jpg
WikiRose blog
http://www.wikirose.pl/2014/08/sprawdz-ile-zdrowia-kryje-sie-w-tej.html
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/
http://www.wikirose.pl/2014/08/sprawdz-ile-zdrowia-kryje-sie-w-tej.html
true
4766484215648685039
UTF-8
Loaded All Posts Nie znaleziono posta ZOBACZ WSZYSTKO Czytaj więcej Odpowiedz Cancel reply Skasuj By Home STRONY POSTY Zobacz Wszystko REKOMENDOWANE LABEL ARCHIWUM SZUKAJ WSZYSTKIE POSTY Nie znaleziono postów pasujących do zapytania Powrót Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Nie Pon Wt Śr Czw Pt Sob Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień St Lut Marz Kw Maj Maj Czer Lip Sier Wrz Paź Gr Teraz 1 temu $$1$$ minutes ago 1 godzinę temu $$1$$ hours ago Wczoraj $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago więcej niż 5 tygodni temu Followers Follow TREŚĆ PREMIUM Udostępnij aby odbezpieczyć Skopiuj cały kod Zaznacz cały kod All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy